«چوپی» بازی قدیمی از حاشیه رشته‌کوه زاگرس است/ شرکت در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا، محمد مظفری کارگردان نمایش «چوپی» از آثار پذیرفته‌شده در بخش معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی یادواره زنده‌یاد استاد محمود استاد محمد بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی درباره جزییات این نمایش گفت: داستان نمایش «چوپی» به یکی از بازی‌های قدیمی و سنتی کشورمان بازمی‌گردد که تاریخچه آن به بخشی از مناطق واقع در حاشیه رشته‌کوه‌های زاگرس مربوط می‌شود.

نویسنده و کارگردان نمایش «شلوار جین» افزود: بازی سنتی چوپی از بازی‌های محلی استان‌هایی همچون بوشهر، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد بوده است که وقتی روی ماهیت و ذات این بازی متمرکز می‌شویم با بسیاری از نمادها و نشانه‌های آیینی روبه رو می‌شویم که بخشی از آن به مضامینی همچون دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های ملی می‌پردازد.

کارگردان نمایش «چوپی» گفت: یکی از جذابیت‌های نمایشی در روند تولید این نمایش به بهره‌گیری از موسیقی مقامی در این اثر نمایشی مرتبط بوده و این نمایش مبتنی بر حرکات فرم متکی بر این سبک موسیقایی است.

بازیگر نمایش «حکایت سبز» توضیح داد: در جریان نمایش «چوپی» فضایی را ایجاد کرده‌ایم که فارغ از ماهیت این بازی سنتی، نمونه‌ای از نبرد میان خیر و شر و همچنین سیاهی و سپیدی به تصویر کشیده شود.

مظفری در ادامه با اشاره به اینکه برای هشتمین دوره در این جشنواره حضور دارد، بیان کرد: این رویداد ویترینی از آیین‌های نمایشی ایران است و تصویری ماندگار از میراث فرهنگی کشورمان را به منصه ظهور می‌رساند.

کارگردان نمایش «لیوا» تصریح کرد: واقعیت آن است که جشنواره فرصتی مناسب برای احیای بسیاری از آیین‌های نمایشی و سنتی به شمار می‌رود و در شرایط کنونی، جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی روزنه‌ای برای تاباندن کهن‌الگوها و تاریخ غنی کشورمان از دریچه هنر است. بااین‌همه به‌ندرت شاهد آن هستیم که علاوه بر جشنواره، فضا و فرصتی دیگر برای به نمایش درآوردن آیین‌های سنتی کشورمان مهیا شود.

کارگردان نمایش «مجلس عشق» تاکید کرد: البته یکی از نکات مهم در زمینه این جشنواره محدودیت تعداد افراد و گروه‌هایی است که در این رویداد شرکت می‌کنند درنتیجه علی‌رغم اهمیت موضوع این نیاز مبرم احساس می‌شود که گروه‌های مختلف فرصت اجرا در تمامی ایام سال و نقاط مختلف کشور را به دست آورند.

مظفری در پایان خاطرنشان کرد: زنده نگه‌داشتن آیین‌های نمایشی و انتقال آن به نسل جدید یکی از رسالت‌های جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به شمار می‌رود که خوشبختانه در تمامی ادوار برگزاری این رویداد شاهد تحقق این مهم به شکلی تخصصی و دلسوزانه بوده‌ایم.

بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از 14 آذرماه سال جاری به دبیری داوود فتحعلی بیگی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/