تابع قانون هستیم/ گمانه‌زنی‌ها درباره ادغام بخش‌های مختلف سازمان صحت ندارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۱
جبلی در جمع خبرنگاران:

تابع قانون هستیم/ گمانه‌زنی‌ها درباره ادغام بخش‌های مختلف سازمان صحت ندارد

پیمان جبلی رییس سازمان صدا و سیما در حاشیه مراسم‌ اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند به سوالات خبرنگاران درباره تغییرات پیش رو در رسانه ملی پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما در حاشیه مراسم‌ اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند در جمع خبرنگاران درباره حق پخش مسابقات فوتبال گفت: ما تابع قانون هستیم و مانند سال‌های گذشته پیرو قانون عمل می‌کنیم. 

او درباره تغییر و تحولات سازمان توضیح داد: ساختار تابع دو عنصر دیگر است؛ یکی تحول در رویکرد و یکی تحول در محتوا. هر ساختاری که با این دو تحول انطباق داشته باشد حتما ساختار کارآمدی است. هر ساختاری که نتواند با این دو تحول همراهی کند قاعدتا تغییر خواهد کرد. 

جبلی درباره ساترا و حق کنترل نمایش خانگی توضیح داد: همان‌طور که گفتم‌ ما تابع قانون هستیم و باید ببینیم قانون درباره ساترا چه می‌گوید و ما همان را انجام می‌دهیم. قانون بودجه سال ۱۴۰۰ ساترا به عنوان نهاد قانونی کنترل کننده پخش نمایش خانگی مشخص شده بود و ما تابع همان قانون هستیم.

او همچنین درباره ادغام در بخش‌های مختلف سازمان بیان کرد: من با اطمینان می‌گویم هیچکدام از گمانه‌زنی‌ها مبنی بر ادغام در بخش‌های مختلف سازمان صحت ندارد. ما بر اساس یک اصل مشخص تحول که عرض کردم بر مبنای دو عنصر هویت و عدالت است پیش می‌رویم و این تحول در دو حوزه رویکرد در تولید محتوا، در حوزه‌های مختلف مانند تولیدات سرگرم‌کننده، نمایشی، برنامه‌های خبری و… اتفاق خواهد افتاد و در حوزه محتوا یعنی محتواهایی که باید بیش از این به آن‌ها پرداخته شود‌ و تاکنون کم‌تر به آن ها پرداخته شده، این دو تحول و سرفصل تحولی اصل خواهد بود و هر تغییری که اتفاق بیفتد براساس قابلیت تحقق این دو تحول است.

نظر رییس سازمان صدا و سیما درباره بازگشت عادل فردوسی‌پور به تلویزیون

رییس سازمان صداوسیما درباره بازگشت چهره‌های محبوب مانند عادل فردوسی پور به تلویزیون توضیح داد: صداوسیما ترکیبی است از فکر، ایده، هنر، زیبایی و ظرفیت‌های انسانی. تمام ظرفیت‌های انسانی در قالب‌های مختلف هنرمند، هنرپیشه، تهیه‌کننده، کارگردان، مجری و عوامل متعدد همه سرمایه‌های سازمان هستند و باید از همه آن‌ها به بهترین نحو ممکن استفاده کرد که این پازل زیبا شکل بگیرد.

او تاکید کرد: هیچ ظرفیتی را در دوره جدید هدر نخواهیم داد و از تمام ظرفیت‌ها صیانت می‌کنیم و تا حد امکان استفاده می‌کنیم و از آن‌ها بهره‌مند خواهیم‌ شد. در موارد مشخص قبلا هم گفته بودم که تمام سرمایه های انسانی ما برای ما عزیز و محترم هستند.

رسانه امانت مردم است

جبلی در ادامه رسانه را امانت مردم دانست و اظهار کرد: سریال‌ها و باقی تولیدات تلویزیونی در قالب‌های مختلف باید در راستای سالم‌سازی فضای فرهنگی جامعه و وفای به امانتی که جامعه در اختیار ما به عنوان رسانه قرار داده، باشد. هر تولید، محتوا و قالبی که نتواند این امانت‌داری را حفظ کند و کمکی به تحول فرهنگی جامعه نکند، طبیعتا مورد پذیرش جامعه و مردم هم نیست.

او ادامه داد: ما بارها شاهد گلایه‌هایی بودیم که از بعضی از تولیدات می‌شده، به دلیل اینکه به این امانتداری وفادار نبودند. تلاش ما این است که امانت‌دار صادقی برای جامعه و مردم باشیم، چون رسانه‌ را امانت مردم می‌دانیم که در اختیار ماست و ما باید حداکثر تلاش برای وفای به این عهد را داشته باشیم‌.

آنتن فروشی عبارت خوبی برای پخش آگهی نیست

جبلی درباره اقدامات سازمان برای آگهی‌های بازرگانی بیان کرد: اساسا تلویزیون دولتی که صداوسیما یکی از مصادیق آن است، نباید برای تامین نیاز هزینه‌ای و بودجه‌ای خود نیازمند به پخش آگهی بازرگانی باشد. اگر تلویزیون‌های دولتی را در دنیا مقایسه کنیم، می‌بینیم که هیچکدام به آگهی وابسته نیستند و اگر هم از آگهی بازرگانی استفاده می‌کنند با هدف فرهنگ‌سازی انجام می‌شود. متاسفانه صداوسیمای ما همیشه در وضعیتی به سر برده است که توازن بین هزینه‌ها و درآمدهای آن یا به عبارتی بودجه صداوسیما هرگز متوازن نبوده است بنابراین ناچار بوده درآمد خود را از طریق پخش آگهی تامین کند، البته آگهی هایی که از تلویزیون پخش می‌شود، می‌تواند یک تاثیر بسیار خوبی هم در رونق دادن به تولید، رونق دادن به صنعت و معرفی کالای ایرانی داشته باشد، اما در شکل و قالب هدایت‌شده و هدفمند که به اصل پیام ضربه نزند. ان‌شاءلله به دنبال این خواهیم بود که از آگهی به عنوان وسیله تامین درآمد و تامین نیاز سازمان صداوسیما به سمتی حرکت کنیم که آگهی را متناسب با ماموریت فرهنگی شکل دهیم.

او افزود: من آنتن‌فروشی را عبارت خوبی نمی‌دانم زیرا وقتی شما به صنعت کشور و تولید ملی میدان می دهید که خودش را معرفی کند، نوعی خدمت متقابل بین صنعت و تولید داخلی و آنتن صداوسیما است. حجم و نوع و کیفیت آگهی های بازرگانی باید متناسب با ماموریت فرهنگی ما به عنوان امانت‌دار جامعه باشد. شاید در حال حاضر ما با روش های محدودی برای تامین هزینه‌های سازمان مواجه باشیم که پیام‌های بازرگانی یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. به امید خدا تلاش خواهیم کرد که سهم‌ بودجه سازمان صداوسیما را در بودجه دولتی با همکاری دولت و مجلس افزایش دهیم و روش‌های متعدد دیگری را برای تامین مالی صداوسیما به وجود آوریم تا نیاز اجباری ما به پخش آگهی‌های بازرگانی کم‌تر شود و این‌ پیام‌ها در راستای نیازهای فرهنگی ما تولید و پخش شوند.

همه صحبت‌ها درباره سلیقه من حدس و گمانه‌زنی است

رییس رسانه ملی در واکنش به بیان این‌ موضوع که برنامه «دورهمی» با سلیقه او مطابقت ندارد، عنوان کرد: همه صحبت‌هایی که درباره سلیقه من بیان می‌شود، حدس و گمانه‌زنی است و با واقعیت نسبت ندارد.

او ادامه داد: سازمان صداوسیما به هر حال بزرگ‌ترین  دستگاه فرهنگی کشور است. نگاهی که در دوره جدید در این سازمان وجود دارد یک نگاه حاکی از بیم و امید است؛ امید نسبت به اینکه صداوسیما در جایگاهی که باید قرار بگیرد، باشد و تثبیت شود و بتواند نقش خود را به عنوان رسانه مردم و جامعه و رسانه نظام به خوبی ایفا کند و از طرف دیگر خوف از اینکه در این مسیری که دنبال می‌کند، به توفیقات لازم دسترسی پیدا نکند. صحبت من این است که این مسئولیت سنگین رسانه ای نباید تحت‌الشعاع تمایلات یا اراده‌های متفرقه‌ای قرار گیرد که هرکدام در جای خود محترم است اما نه اینکه رویکرد یا نگاه خاصی را به سازمان تحمیل کند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است