اولین کارگردان زن نامزد جایزه اسکار درگذشت/ ایتالیا در سوگ لینا ورتمولر | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۲

اولین کارگردان زن نامزد جایزه اسکار درگذشت/ ایتالیا در سوگ لینا ورتمولر

لینا ورتمولر سینماگر ایتالیایی و اولین کارگردان زن نامزد جایزه اسکار در 93 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از ورایتی، لینا ورتمولر اولین سینماگر زن نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی در تاریخ سینما روز پنجشنبه ۹ دسامبر در ۹۳ سالگی درگذشت. رسانه های ایتالیایی خبر درگذشت ورتمولر را تایید کردند.

به گفته یکی از دوستان این سینماگر، ورتمولر در کنار دخترش و دیگر عزیزانش در آرامش در خانه اش از دنیا رفت.

لینا ورتمولر در شهر رم بدنیا آمد. او ادعا می کرد در دوران کودکی از چندین مدرسه مربوط به کاتولیک ها اخراج شده بود. ورتمولر در دوران کودکی عاشق کتاب های کمیک بویژه «فلش گوردن» و همینطور تئاتر شوروی بود.

ورتمولر سالهای بعد از طریق دوستانش به فدریکو فلینی فیلمساز افسانه ای ایتالیایی که بعدها نقش استاد و مرشدش را پیدا کرد، معرفی شد. فلینی نیز او را به عنوان دستیار در فیلم «هشت و نیم» محصول ۱۹۶۳ استخدام کرد. ورتمولر البته در همان سال فیلم «The Basilisks» را به عنوان اولین تجربه کارگردانی اش جلوی دوربین برد و توانست جایزه بهترین کارگردانی را از جشنواره لوکارنو دریافت کند.

ورتمولر در سال ۱۹۷۲ با فیلم «وسوسه میامی» برای اولین بار به جشنواره کن رفت، جایی که سال بعد از آن نیز با فیلم «عشق و آشوب» دوباره به آن جا برگشت.

این کارگردان ایتالیایی در سال ۱۹۷۵ فیلم «شیفته» را ساخت فیلمی که ۲۷ سال بعد از آن توسط گای ریچی با بازی مدونا بازسازی شد. ورتمولر برای فیلم «شیفته» جوایز متعددی از جمله بهترین کارگردان حلقه منتقدان نیویورک را دریافت کرد. فیلم دوم البته که فیلمنامه آن را ورتمولر نوشته بود یک شکست مطلق چه در گیشه و چه در نزد منتقدان بود.

نامزدی جایزه اسکار ورتمولر به فیلم «هفت زیبا» محصول ۱۹۷۵ برمی گردد که داستان یک سرباز ایتالیایی در خلال جنگ جهانی دوم را روایت می کند. ورتمولر اگه چه جایزه اسکار آن سال را به جان جی. آویلدسن در فیلم «راکی» واگذار کرد با این حال نامزدی اش برای جایزه اسکار بهترین کارگردانی یک اتفاق تاریخی را رقم زد و به گونه ای جاده را برای سینماگرهای زن برنده جایزه اسکار مانند کاترین بیگلو و کلویی ژائو هموار کرد.

کارگردان فیلم «شبی پُر باران، آخرین فیلمش را با نام «بیش از حد عاشقانه» در سال ۲۰۰۴ ساخت.

او در سال ۲۰۱۹ یک ستاره در بلوار هالیوود و همینطور جایزه اسکار افتخاری برای یک عمر دستاوردش در سینما دریافت کرد.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000