سینمای مستند گنجینه ارزشمند و بی‌بدیل در غنی‌سازی سینمای داستانی کشور

یزدان عشیری مدیر کل روابط عمومی سازمان سینمایی در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره پانزدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» عنوان کرد: جشنواره «سینماحقیقت» جزو جشنواره های خوب سینمایی کشور است که با پشت سر گذاشتن 15 دوره اکنون در چشم انداز سینمایی و فرهنگی کشور جایگاه قابل اعتنایی دارد.

او افزود: این جایگاه هم در حوزه تخصصی سینما و هم در پویایی و نشاط عمومی عرصه فرهنگ و هنر و جامعه حس می شود.

مشاور رییس سازمان سینمایی و مدیرکل روابط عمومی این سازمان با اشاره به روند برگزاری جشنواره اظهار کرد: «سینماحقیقت» با درایت مسئولان سینمایی و دبیر جشنواره روند خوبی را پشت سر گذاشته است حتی در دو سال شیوع کرونا با تدابیری موثر سعی شده تا جشنواره مسیر رو به اعتلای خود را از دست ندهد و این رویداد حرکت رو به جلو داشته و کرونا هم نتوانسته آن را تحت الشعاع قرار دهد.

عشیری ادامه داد: سال گذشته در اوج کرونا با بهره گیری از برگزاری برخط پاسخگوی گروه مخاطبان خود شد و شمایل ویترین تولیدات سالانه سینمای مستند را حفظ کرد و امسال هم جهشی مشهود دارد.

این منتقد و مدیر فرهنگی با اشاره به جایگاه سینمای مستند در سینمای کشور مطرح کرد: سینمای مستند جزو سینمای ارزشمند و جریان ساز تلقی می‌شود که کارکرد و ظرفیت این سینما در رشد فرهنگ عمومی قابل اعتناست. در واقع تاثیری که آثار مستند در غنی سازی سینمای داستانی کشور دارد آن را به یک موقعیت بی بدیل و یک گنجینه ارزشمند، هم برای سینمای کشور و هم برای طیف های مختلف اجتماعی به ویژه دانشگاهیان و متولیان اجتماعی تبدیل کرده است.

مشاور رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه سینمای مستند به مثابه دایره المعارفی است که می تواند در حوزه های مختلف فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و سیاسی کمک کند، بیان کرد: این سینما اگر درست و هدفمند هدایت شود می تواند در خدمت اعتلای فرهنگ عمومی جامعه و در راستای منافع ملی کشور و در خدمت دیپلماسی فرهنگی باشد و با سیاستگذاری درست نقشی اساسی در راهبرد کلان منافع ملی خواهد داشت.

یزدان عشیری مطرح کرد: به همان میزانی که دنیای امروز مرهون تصویر است باید از سینمای مستند بیشترین بهره برداری را در خلق و ارایه تصویری زیبا از ایران داشته باشیم.

این مدیر سینمایی اظهار کرد: سینمای مستند با بازآفرینی واقعیت تصویری را می سازد که می تواند کشور، جامعه، فرهنگ و زیبایی های سرزمین ما را در سپهر افکار عمومی دنیا معرفی کند.

مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی کشور درباره علاقه خود به سینمای مستند گفت: سینمای مستند را دوست دارم و با توجه به اینکه سال ها در حوزه سینمای مستند و کوتاه فعال بودم این سینما جزو دغدغه های من و از علایق شخصی من است.

وی توضیح داد: سینمای مستند، سینمایی پرسشگر، جستجوگر و مطالبه جو و به معنای واقعی کلمه سینمایی انقلابی است که گرفتار مناسبات سینمای بدنه و ملاحظات گیشه نیست به همین دلیل سینمایی جسور و متهورانه است که راحت تر می تواند به ثبت و ضبط واقعیت ها، آسیب ها و مناسبات اجتماعی در کنار رویکرد اخلاق مداری به افکار عمومی آگاهی بخشی و امیدآفرینی کند.

به گفته وی، مسئولان باید قدر این جریان سینمایی را بدانند و بیشترین بهره برداری را از بازتاب و بازنمود سینمای این سینما داشته باشند چون سینمای مستند رسانه ای است راهگشا، نمایشگر آسیب ها و نشان دهنده افق های امید بخش پیش رو.

عشیری اضافه کرد: سینمای مستند با واقع گرایی‌اش باید جوش خوردن دنیای جدیدی از واقعیت، شناخت، امید و زندگی را به نمایش بگذارد.

مشاور رییس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه نگاه محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی نگاهی حمایتگر به جریان سینمای مستند است، بیان کرد: سینمای مستند تاثیر، جایگاه و ارزش های کارکردی دارد که قابل چشم پوشی نیست و قطعا در رویکرد سازمان سینمایی در دوره جدید با تاکیدی که روی باز تولید ساختارهای سینما دارند و ایجاد تحول و بازآفرینی در معماری سینما وجود دارد، سینمای مستند می تواند یکی از قطعات اصلی پازل تغییر و تحول باشد.

عشیری در پایان با اشاره به لزوم حمایت از مستندسازان اظهار کرد: ما در گام دوم سینما در آغاز دهه پنجم قطعا به مستندسازان به ویژه نسل نوظهور، جوان و نوگرای آن نیاز داریم چرا که قطعا تحول و بازسازی با تکیه به تجارب و میراث و با نقش آفرینی جوانان امکان پذیرتر است.

نگار امیری

انتهای پیام/