تلخی آثار قابل تحمل است ولی بی‌مساله بودن را نمی‌توان تحمل کرد/ ۵۳ هزار مخاطب آنلاین در یک روز | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۸
حمیدی مقدم در گفتگو با صبا:

تلخی آثار قابل تحمل است ولی بی‌مساله بودن را نمی‌توان تحمل کرد/ ۵۳ هزار مخاطب آنلاین در یک روز

دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» درباره محتوای آثار و استقبال مخاطبان از جشنواره به ویژه در بخش آنلاین توضیح داد.

محمد حمیدی‌مقدم دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» درباره کیفیت آثار حاضر در جشنواره در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا عنوان کرد: بضاعت سینمای مستندمان و وضعیت فعلی که در آن زندگی می کنیم با همه آیتم هایی که پشت سر گذاشتیم مانند بیماری کرونا، وضعیت اشتغال، وضعیت نامناسب حوزه های فیلمسازی فیلم کوتاه به ویژه در بخش های کم بودجه، حوزه پشتیبانی فنی و … در این دوره از جشنواره در نظر گرفته می شود چراکه همه این زنجیره به هم متصل است و متاسفانه آنچه ما امروز شاهدش هستیم حاصل اتفاقات و شرایط یکی دو سال اخیر است.

دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» با تاکید بر اینکه آثار را در شواری انتخاب بدون قضاوت انتخاب کرده و به بهترین شکل نمایش می دهند، گفت: جشنواره امسال با وجود فراز و نشیب هایی که مثل سایر جشنواره ها با آن روبروست به نظر من به جز خود فیلم ها، اهمیت ویژه دیگری دارد و آن هم ذات جشنواره است. اجرای جشنواره در زمانی که با هم حرف می زنیم مهم ترین آیتم است چراکه ما با هر وضعیت و ماجراهایی که پشت سر گذاشتیم امروز با ۲ بخش فیزیکی و آنلاین در کنار هم هستیم و این یک دستاورد بسیار بزرگ است که در آینده سینمای مستند را کمک می کند.

حمیدی مقدم استقبال مخاطبان را از بخش آنلاین خیلی خوب دانست و اظهار کرد: جالب است که بگویم در پنجمین روز جشنواره تعداد مخاطبان آنلاین ما از تمام بازدیدکنندگان آنلاین سال گذشته هم فراتر رفت و به جز ۲هزار نفر مخاطب فیزیکی در چارسو، ۵۳ هزار نفر مخاطب آنلاین داشتیم.

او درباره مزیت آنلاین بودن اکران فیلم ها اعلام کرد: جدا ازاینکه امکان تماشای آثار برای افرادی که حضور ندارند ایجاد شده است برای مخاطبان فیزیکی جشنواره هم که ممکن است به هر دلیلی فیلم مورد علاقه شان را به صورت نیمه رها کنند و از سینما خارج شوند این مزیت را دارد که با فراغ بال بتوانند ادامه کار را در دسترسی آنلاین مشاهده کنند.

دبیر پانزدهمین جشنواره مستند «سینماحقیقت» توضیح داد: تمامی آثار در یک بازه زمانی ۱۰ روزه بدون قید روز خاصی در بخش آنلاین اکران می شوند و این امکان بزرگی است و فیلم های خارجی نیز که کپی رایت های محدود دارند و از آثار منتخب جهان هستند نیز در بخش آنلاین در دسترس است.

حمیدی مقدم گفت: ما در یک بازه محدود ۷ الی ۸ روزه قرار است محتوایی عرضه کنیم که منجر به امید و شوق و ذوق فیلمسازان حوزه مستند باشد و بخش آنلاین خوشبختانه در این مورد خیلی کمک کننده بوده است.

این مستندساز با توجه به استقبال از بخش آنلاین، برنامه ریزی برای وجود این بخش در سال های بعد را اینگونه توضیح داد: برای سال های بعد هم دوست داریم در کنار بخش فیزیکی اکران آنلاین را هم داشته باشیم ولی مسایل حقوقی را باید درنظر بگیریم.

او ادامه داد: مراکز فرهنگی و هنری غیرخصوصی در حوزه تولید برای اشاعه فرهنگ یا محتوا بدون در نظر گرفتن منفعت، آثار را در معرض دید عموم می گذارند، اما بخش خصوصی که باید به فکر ارتقای آن باشیم؛ بخشی که سرمایه اش درگیر است و به صورت حداقلی هم که شده باید آن را به چرخه اقتصادی برگرداند، اهمیت دارد.

حمیدی مقدم اظهار کرد: فعلا برای این ۲ سال نه ما بلکه تمام دنیا با شرایط یکسانی مواجه بوده ولی باید ببینیم بعد از کرونا چه تصمیم گیری و فکر جمعی در حوزه پخش آنلاین می شود. ما باید حافظ منافع فیلمساز و کمپانی ها باشیم و بتوانیم یک منفعت جمعی را ببینیم.

دبیر پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» با اشاره به انتقادی که در زمینه محتوای آثار و تلخ بودن اکثریت آنها مطرح شد، بیان کرد: ما ۲ شیوه در انتخاب آثار داریم؛ یکی رعایت استانداردهای جشنواره است که هیات های انتخاب همیشه با این دشواری مواجه هستند یعنی باید حد، اندازه و تراز جشنواره معتبر «سینماحقیقت» را نگه دارند و دوم توجه و نگاه به فرم و محتوا آثار است.

حمیدی مقدم گفت: بحث تلخ بودن آثار بحثی آسیب شناسی است که سینمای مستند و مراکز تولیدی آثار باید به آن بپردازند چرا که جشنواره براساس محتوای تولیدی شکل می گیرد و مجموع آثار از سینمای مستند سراسر کشور آمده نه فقط جایی مثل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که شاید ۱۰ تا ۱۲ اثر داشته باشد پس این پدیده عمومی است و فکر می کنم بهتر است بیشتر از حساس شدن به واژه تلخ به این سمت برویم که آیا این مستند حرف و دغدغه‌ای دارد یا نه.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ادامه داد: دغدغه مهم تر از تلخی است چراکه یک اثر تلخ قابل تحمل است ولی بی مساله بودن را نمی‌توان تحمل کرد.

محمد حمیدی مقدم در پایان با اشاره به دغدغه مند بودن آثار مطرح کرد: فیلم مستند نباید لَخت و بی خاصیت باشد. اگر با آثار تلخ روبرو هستیم این تلخی ناشی از آسیب‌های اجتماعی است. در همه جاهای دنیا معمولا مستند جستجوگر است و قطعا از جامعه و ذائقه مخاطب شکل می گیرد ولی امیدوارم مجموعا چه در بخش خصوصی و دولتی بتوانیم بالانس مناسبی برای محتوای آثار رعایت کنیم.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/639/228/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/746/203/000
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500