جزئیات اولین مهرواره «هوای نو» تشریح شد/ توجه به بخش اجتماعی و فرهنگی هیات‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۵۷
در نشست خبری با حضور مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی؛

جزئیات اولین مهرواره «هوای نو» تشریح شد/ توجه به بخش اجتماعی و فرهنگی هیات‌ها

نشست خبری اولین مهرواره «هوای نو» دوشنبه ۲۹ آذر ماه برگزار و جزئیات این مهرواره تشریح شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، نشست خبری اولین مهرواره «هوای نو» دوشنبه ۲۹ آذر ماه در مجموعه فرهنگی یادمان شهدای هفتم تیر برگزار شد.

حجت‌الاسلام مجید باباخانی مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی در ابتدای این نشست عنوان کرد: توسل به اهل‌بیت و استفاده از پایه های معرفتی عمیق یکی از پایه‌های پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود. در نتیجه در گام دوم انقلاب هدف ما توجه به هیات ها و تشکل های فرهنگی است که براساس ارتباط با اهل بیت بنا شده‌اند.

او ادامه داد: امروزه هیات در اذهان عمومی صرفا به محلی برای عزاداری تبدیل شده است اما جلوه های بیرونی هیات تنها به مراسم‌های مذهبی و دهه محرم ختم نمی‌شود. بلکه شاهد بودیم که هیات ها و این نوع تشکل های اجتماعی منشا تحولات اجتماعی بوده و در زمان وقوع بحران‌ها مانند سیل و زلزله بسیار فعال عمل کردند.

باباخانی اظهار کرد: مهرواره «هوای نو» نشان می دهد که هیات در عرصه فرهنگی و اجتماعی هم می تواند موثر باشد و از طرفی براساس این نوع نگاه به هیات‌ها می‌گوییم که معیارهای خود را برای رسیدن به این اصل مهم تقویت کنند.

باباخانی در پایان تاکید کرد: اگر هیات های بزرگ معیارهای فرهنگی و اجتماعی را به درستی در فعالیت‌های خود بازتاب دهند ناخودآگاه جلوه‌هایی از آن در هیات های کوچک هم الگو قرار می‌گیرد.

وحید ملتجی دبیر اولین مهرواره «هوای نو» درباره اهداف این رویداد اظهار کرد: «هوای نو» یک‌ جریان رو به جلو است که دستی در سنت و حال و آینده دارد و قصد دارد در شرایط نامناسب فرهنگی و اجتماعی اکنون راهی جدید پیدا کند.

او با اشاره به توجه به هیات به عنوان یک فضای فرهنگی و اجتماعی، بیان کرد: ما فرهنگ را مانند هوا و هیات را مانند درخت می دانیم و مهرواره «هوای نو» نیز از ترکیب این دو به وجود آمده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره بخش شعر مهرواره توضیح داد: هیات متشکل از بخش های مختلفی است که ما امسال فقط سه بخش هیات، کتاب و ستایشگران اهل بیت را در این رویداد داریم که هرکدام محور و رشته هایی دارند. این اولین دوره برگزاری مهرواره است و در سال اول ما تصمیم گرفتیم با رشته های کمی شروع کنیم و در سال‌های بعد گسترده‌تر شویم.

دبیر مهرواره خاطرنشان کرد: تمام کارهای برتر سه بخش این مهرواره در سایت هوای نو بارگزاری می‌شود تا هیات‌ها و علاقه‌مندان ببینند و الگوبرداری کنند.

او درباره بخش کتاب هیات تشریح کرد: در بخش کتاب هیات به کتاب هایی درباره هیات و هیات‌داری می‌پردازیم و قرار بر این است که تاریخ شفاهی هیات‌ها و هندبوک‌هایی را جمع‌آوری و دسته‌بندی کنیم و بر این اساس تاریخ شفاهی پنج هیات را مکتوب می‌کنیم.

ملتجی افزود: ما قرار نیست در این مهرواره محتوای جدیدی ارایه کنیم بلکه قرار است محتواهای خوبی که هیات ها با تلاش خودشان تولید کردند، شناسایی و معرفی کنیم. با این رویکرد طبیعتا دیگر هیات ها هم به این سمت حرکت خواهند کرد. باید تاکید کنم که توجه ما بیشتر معطوف به نوجوانان آینده است نه صرفا به هیات های بزرگ‌.

او درباره نمایشگاه مهرواره تصریح کرد: نمایشگاهی هم در کنار مراسم اختتامیه برگزار می شود که سه روز برپا خواهد بود و در این‌ نمایشگاه بخشی از برگزیدگان آنجا خدمات خود را ارایه می‌کنند و عموم مردم با هیات های پیش‌رو آشنا می‌شوند.

ملتجی در پایان درباره جوایز مهرواره توضیح داد: بخشی از جوایز ما تبرُکی است مانند خادمی حرم امام رضا(ع) و بخشی از برگزیدگان هم نقدی تجلیل می‌شوند و هیات برگزیده حداقل ۵۰ میلیون تومان و شایستگان تقدیر ۲۰ میلیون تومان دریافت می کنند. همچنین برای برگزیدگان حوزه هیات و تشکل های دینی که کارهای خاصی انجام داده اند برنامه سفری داریم که برگزیدگان از این کارهای مردمی سایر کشورها دیدن کنند‌.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000