امید و عشق نجات‌بخش «سرباز شماره صفر» است/ جانبازانی فراموش‌شده | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۷
محمد سلیمی راد در گفتگو با صبا:

امید و عشق نجات‌بخش «سرباز شماره صفر» است/ جانبازانی فراموش‌شده

محمد سلیمی راد کارگردان مستند «سرباز شماره صفر» از روند تهیه و تولید این اثر سخن گفت.

محمد سلیمی راد کارگردان مستند داستانی «سرباز شماره صفر» برگزیده دوازدهمین دوره جایزه شهید آوینی پانزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره ایده این اثر گفت: جهانگیر شخصیت اصلی این مستند همرزم پدرم در عملیات کربلای چهار بود. پدر من سال ۱۳۶۵ حدود پنج ماه پیش از تولد من در این عملیات به شهادت رسید و من هیچ اطلاعاتی از او نداشتم تا اینکه برای اولین بار با جهانگیر همرزم پدر مواجه شدم و قرار شد که یک کتاب درباره سرگذشت او و عملیات کربلای چهار بنویسم.

وی افزود: وقتی با زندگی فعلی جهانگیر مواجه شدم و مشکلاتی که بعد از جنگ برای او ایجاد شده بود از جمله بیماری همسرش و دیگر مواردی که در فیلم به آن تا حدودی پرداخته شده است اولویت را ساخت مستند برای جهانگیری که به قول همه همرزمانش قهرمان این عملیات بوده ولی روزگارش را در فیلم می بینیم، قرار دادم.

سلیمی درباره روند تولید این فیلم مستند اظهار کرد: حدود یکسال درگیر پژوهش کار بودم و دقیقا از زمانی که قرار بود شروع به فیلمبرداری کنیم حدود اسفندماه ۱۳۹۸ با همه گیری کرونا مواجه شدیم و از اردیبهشت ۱۳۹۹ حدود ۶ ماه فیلمبرداری در ۲۰ تا ۲۵ جلسه انجام شد و حدود چهار ماه نیز کارهای پس از تولید از جمله تدوین، صداگذاری و اصلاح رنگ کار انجام گرفت.

این مستندساز با اشاره به سختی کار در حوزه تولید آثار پرتره اظهار کرد: مواجه شدن با سوژه در آثار پرتره مستلزم زمان زیادی است و باید در نظر داشت که قرار است برای حدود مثلا یکسال هفته ها، ماه ها و.. ارتباط را با سوژه حفظ کرد.

کارگردان فیلم مستند «وُردِ» ادامه داد: خدا را شکر به دلیل ارتباط خوبی که با سوژه برقرار شد بسیاری از مشکلات ما حل شد اما یکی از مشکلات مهم این کار بیماری همسر جهانگیر سوژه فیلم بود چراکه جهانگیر به تنهایی از همسرش پرستاری می کرد و به دلیل تشنج های ناگهانی همسرش نمی توانست یک روز از خانه بیرون بیاید.

کارگردان مستند «سرباز شماره صفر» توضیح داد: در سفری که به خوزستان داشتیم به واسطه دوری او از خانواده اش مشکلات زیادی پیش آمد ولی به یاری خداوند حل شد و توانستیم این کار را به سرانجام برسانیم.

داور شانزدهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت کهگیلویه و بویراحمد گفت: درباره جانبازانی که مورد بی مهری قرار می گیرند آثار زیادی ساخته می شود ولی من در این فیلم سعی داشتم بیان کنم یک آدم با تمام این مشکلات با امید به زندگی ادامه می دهد.

کارگردان مستند «شوتی» اظهار کرد: انتظار می‌رود مدیران حداقل به مشکلات چنین افرادی که متاسفانه تعداد کمی هم نیستند، رسیدگی کنند. جهانگیر نماینده آن قشر از مجروحان جنگ است که به حق شان نرسیدند و اکنون با وجود شرایط سخت باید اثبات کنند که در جنگ حاضر بودند.

این فیلمساز دربراه موفقیت های بین المللی این اثر عنوان کرد: کار پیش از این در گوانژو چین بوده، بهترین فیلم چهارمین جشنواره فیلم اّمِرتِ آرت ترکیه شد و به فستیوال مردم شناسی آمریکا نیز راه یافت و برای ماه های آینده برای حضور در جشنواره های دیگر نیز ارسال می شود.

محمد سلیمی راد در پایان اظهار کرد: برخلاف اکثر آثار مرتبط با جانبازان و ایثارگران که گاهی با یاس و ناامیدی همراه است من این فیلم را ساختم تا عنصر امید، انگیزه و عشق جهانگیر و امثال او به خانواده را به تصویر بکشم و بگویم جهانگیر و امثال او در جامعه زیاد هستند ولی با عشق به زندگی شان ادامه می دهند و ای کاش مدیران هم به آنها توجه کنند.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است