انصراف دقیقه نودی برخی فیلم‌ها برای فرار از رقابت اکران بود/ بسته شدن پرونده اکران‌ها تا پایان سال | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۶
مرتضی شایسته عنوان کرد؛

انصراف دقیقه نودی برخی فیلم‌ها برای فرار از رقابت اکران بود/ بسته شدن پرونده اکران‌ها تا پایان سال

دبیر و سخنگوی شورای صنفی نمایش در برنامه «پرانتزباز» درباره وضعیت اکران‌های سینمای ایران توضیح داد.

به گزارش صبا، مرتضی شایسته دبیر و سخنگوی شورای صنفی نمایش شامگاه جمعه ۳ دی ماه مهمان برنامه «پرانتز باز» رادیو نمایش به تهیه کنندگی و سردبیری مارال دوستی بود و صحبت‌هایی را در رابطه با اکران فیلم‌ها بیان کرد.

در ابتدای این گفتگو نغمه دانش کارشناس برنامه پرسشی خطاب به شایسته مطرح کرد: به نظر من موضوع مهم این روزهای سینما فیلم‌هایی است که در این ترافیک اکران به آن‌ها فرصت اکران داده می‌شود اما دقیقه نود از اکران انصراف می‌دهند. ما فکر می‌کنیم بر این اساس در حق دوستان دیگری که در صف اکران بودند یا آن‌ها هم مبتلا به این فشار اکران هستند ولی به قانون احترام می‌گذارند، یک مقدار بی عدالتی می‌شود. قبل از اینکه با شما ارتباط بگیریم به این موضوع اشاره شد که پیش از کرونا شورای صنفی نمایش قوانینی داشت که با چنین اتفاقاتی برخورد می‌کرد اما به دلیل شیوع ویروس کرونا شرایط را یک مقدار سهل گرفتند. آیا ممکن است که الان نیز به همان قوانین قبلی بازگردیم؟ باتوجه به اینکه ناوگان اکران به طور کامل در اختیار فیلمسازان است.

شایسته در ادامه پاسخ داد: الان نمی‌شود این کار را کرد چون هنوز هم مساله‌ کرونا جدی است و ما مساله‌ کرونا را تمام شده فرض نمی‌کنیم لذا به نظر می‌رسد که ما همین قوانین را حداقل تا پایان امسال داشته باشیم. چون اگر بخواهیم بگوییم که کرونا تمام شده خیلی خوش باورانه است چراکه الان سویه‌ جدیدی که آمده اثر بسیار زیادی بر سینماها گذاشته‌ و اکران‌ فیلم‌ها را به شدت ضعیف کرده‌ است.

دانش در ادامه پرسید: پس فعلا قوانین قبلی را احیا نمی‌کنید اما اگر قرار باشد که تعدد چنین تصمیمی از سوی صاحبان آثار یا دفاتر پخش زیاد شود، چگونه می‌خواهید این موضوع را مدیریت کنید؟

سخنگوی شورای صنفی نمایش اظهار کرد: اگر این مساله انصراف‌های دقیقه نودی زیاد شود به هر حال مقررات می‌گذاریم ولی باید بگویم فیلم‌هایی هم که انصراف دادند، فیلم‌های قدرتمندی نبودند لذا به هر حال به خاطر فیلم‌های بزرگی که اکران شده بود آن‌ها اعلام کردند که ما نمی‌توانیم همزمان با این فیلم‌ها اکران شویم. ما هم این حرف را از پذیرفتیم و اکران آن‌ها ۶ ماه به تاخیر افتاد.

کارشناس برنامه در ادامه یادآور شد: به نوعی این تصمیم‌ها را فرار از رقابت می‌دانید؟

شایسته گفت: بله، به هر حال آن‌ها ۶ ماه هم عقب افتادند.

دانش خاطرنشان کرد: البته به چهلمین جشنواره فیلم فجر هم نزدیک هستیم و به‌ویژه در خود ماه بهمن و نزدیک‌تر به جشنواره اکران برای دوستان یک مقدار سخت‌تر می‌شود و به نوعی زمان مرده‌ اکران محسوب می‌شود.

شایسته توضیح داد: به هر حال یک سری فیلم‌ها در آذر ماه و دی ماه آمده‌اند. درواقع اگر بخواهیم محاسبه کنیم این‌ها به این دلیل که بازار گرم شده بود، فیلم‌ها را اکران کردند. اگر بدانند که بازار سرد است یا در خطر قرار می‌گیرد آن‌ها هم فیلم‌هایشان را اکران نمی‌کنند.

دانش در ادامه پرسید: پیش بینی شما چگونه است؟ با فرض اینکه کرونا با همین شیوه‌ در کشور پیش برود آیا ما می‌توانیم برای اکران نوروز یک اکران پرقدرتی داشته باشیم و همچنین بتوانیم آیین‌نامه‌ اکران در سال ۱۴۰۱ را مختص همان سال داشته باشیم؟

شایسته تصریح کرد: امیدوارم اینطور باشد که شما می‌گویید که ما بتوانیم از سال ۱۴۰۱ آیین‌نامه را به طور کامل اجرا کنیم. به شرطی که به امید خدا کرونا نباشد ولی کرونا اینطور که در چین، آلمان، انگلستان، امریکا، روسیه و در همه جا می‌بینیم دوباره پیشرفت زیادی داشته است. ما امیدواریم که در ایران اینطور نباشد که در غیر این صورت باید فکر دیگری کرد.

دانش یادآور شد: من اخبار سینمای جهان را رصد می‌کردم و خیلی از کشورهای اروپایی حتی کامل سینماهایشان را تعطیل کردند.

شایسته عنوان کرد: بله و این تعطیلی سینماهای جهان بر ایران هم اثر می‌گذارد. برای مثال گفتند که سینمای دانمارک تعطیل شده و یا اعلام کردند که سینمای برخی کشورها تعطیل شده و یا در چین یک شهر سیزده میلیون نفری به حالت قرنطینه درآمده است. این‌ اخبار اثرات منفی است که روی اکران سینمای ایران می‌گذارد.

در ادامه‌ این گفتگو دانش خاطرنشان کرد: اگر اشتباه نکنم محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی چند هفته پیش اعلام کرد که پرونده‌ فیلم‌های در صف مانده از چند سال اخیر کرونا باید تا پایان سال ۱۴۰۰ بسته شود. فکر می‌کنم این مساله دوباره شما را خیلی تحت فشار بگذارد برای اینکه بتوانید اکران‌ها و تقاضاها را مدیریت کنید.

شایسته در پایان پاسخ داد: ما اکنون کمی تحت فاشر هستیم به هر حال همین میزان فیلمی هم که الان اکران شده است خیلی از صاحبان فیلم‌ها ناراضی هستند. ما به حساب اختیار گذاشته‌ایم یعنی ما به هیچکس نگفته‌ایم که فیلمت را اکران کن و همه‌ فیلم‌ها را به اختیار فیلمسازان گفته‌ایم که خودشان انتخاب کنند، زمان تعیین کنند و به ما اعلام کنند. ما امیدواریم که فیلم‌ها اکران شوند و باشد بگویم که اکنون در شور با یک بحران جدی رو به رو هستیم که آن هم بحران کرونا است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000