«کمپانی مرگ»؛ جهانی موازی با جهانی که در آن هستیم/ هیچگاه برای زندگی دیر نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۱
امیررضا ملکی در گفتگو با صبا:

«کمپانی مرگ»؛ جهانی موازی با جهانی که در آن هستیم/ هیچگاه برای زندگی دیر نیست

امیررضا ملکی طراح، نویسنده و کارگردان نمایش «کمپانی مرگ» از روند تولید تا اجرای این نمایش در پردیس تئاتر شهرزاد سخن گفت.

امیررضا ملکی طراح، نویسنده و کارگردان نمایش «کمپانی مرگ» که از ۱۵ آذر تا ۱۰ دی ماه ۱۴۰۰  در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره ایده این نمایش عنوان کرد: ایده این اثر از داستان مرگ فردی در خارج از کشور که یکی از دوستانم برای من تعریف کرد به ذهنم خطور کرد.

او افزود: این قصه بسیار ساده بود و در ابتدا تنها با ۲ پرسوناژ نوشته شد ولی کم کم یکسری شخصیت ها به آن اضافه شدند و برای هر یک زندگی و زیرمتن خاص خود تعریف شد و در طول زمان به آنچه روی صحنه می‌بینیم، تبدیل شد.

ملکی اظهار کرد: من با نوشتن این نمایشنامه و استفاده از شخصیت های جدیدی که در داستان به نام آلزایمری ها هستند دغدغه های شخص خودم را درباره آرمان ها و جامعه امروز بیان کردم.

کارگردان «کمپانی مرگ» ادامه داد: این نمایش برخلاف نام خشن و هولناکش درباره مرز بین عشق و نفرت، زندگی و مرگ، امید و ناامیدی است چراکه تمام آدم ها روی این مرز حرکت می کنند و زندگی یکسری از عشق به نفرت از زندگی به مرگ  و… بالعکس می رسد.

این کارگردان تئاتر اظهار کرد: قصه ما در یک دنیای مادی موازی با دنیایی که الان هستیم اتفاق می‌افتد و ما شاهد این هستیم که آدم ها چقدر امید به زندگی دارند و چقدر مفهوم آن را نفهمیدند و زمانی که در حال مرگ هستند به دنبال زمانی برای برگشت و بهره از زندگی هستند.

این هنرمند ادامه داد: در واقع مفهوم کلی کار این است که هیچوقت برای زندگی و هیچ کاری دیر نیست و همیشه امید به اتفاقات خوب وجود دارد.

آهنگساز نمایش «اسکرین شات» اظهار کرد: از تمام پتانسیل های طراحی صحنه، نور، گریم، موسیقی، لباس، فرم برای نزدیک شدن به سبک و شیوه اجرای مدنظر در نمایش استفاده کردم و همه اینها دست به دست هم دادند تا طراح دنیایی که در پی خلق آن بودم، باشم.

بازیگر نمایش «مضحکه خشکسالی» عنوان کرد: علاوه بر شرایط اقتصادی، شرایط سالن ما را در تامین یکسری موارد مثل تعداد نوری که برای اجرا مدنظر داشتیم در مضیقه قرار داد ولی سعی کردیم تا با حداقل امکانات موجود خودمان را به آنچه می خواستیم، نزدیک کنیم.

آهنگساز فیلم تئاتر «ترقب» گفت: نگارش متن و بازنویسی های اولیه آن در دی ماه ۱۳۹۷ پس از هفت ماه به پایان رسید و ما از بهمن ماه تمرین های کار را شروع کردیم و به دلیل فرم اجرا و تعداد بازیگران و البته وسواسی که من داشتم حدود ۹ ماه تمرین کردیم.

دستیار کارگردان «مضحکه خشکسالی» مطرح کرد: سال ۱۳۹۸ در جشنواره تئاتر استانی تهران شرکت کردیم و در ۹ بخش نامزد دریافت جایزه شدیم که از هشت بخش جایزه دریافت کرده و به جشنواره بین المللی تئاتر فجر آن سال معرفی شدیم.

ملکی توضیح داد: اجرای عموم را بعد از جشنواره بین المللی تئاتر فجر در بهمن ماه ۱۳۹۸ شروع کردیم که متاسفانه با همه گیری ویروس کرونا اجراها کنسل شد و بالاخره با کاهش روند همه‌گیری کرونا نمایش به تهیه کنندگی سجاد افشاریان در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است.

کارگردان نمایش «کمپانی مرگ» خاطرنشان کرد: پیش نمایشی  که قبل از نمایش در مقابل سالن صنوبر اجرا می شود در ابتدا یک صحنه کامل از نمایش بود که متاسفانه به دلیل همزمانی با اجراهای دیگر سالن تنها در شب اول به طور کامل اجرا شد و بعد از آن یک لحظه کوچک و بدون دیالوگ به عنوان پیش نمایش قرار گرفت و فکر می‌کنم برای مخاطب جذاب بوده و از نظر جذب تماشاگر به کار کمک کرد.

او ادامه داد: مخاطب از زمانی که قرار است وارد سالن شود باید در حال و هوای کار قرار بگیرد و با این پیش نمایش سعی شد تا تماشاگران و افراد حاضر در سالن کار را ببینند و به این شکل مخاطب از لحظه ورود وارد قصه کار شود.

کارگردان نمایش «کمپانی مرگ» عنوان کرد: سعی کردیم با این نمایش و مفهومی که مدنظر بوده تاثیری هرچند کم روی تماشاگران گذاشته باشیم.

امیررضا ملکی در پایان گفت: ضمن تشکر از سجاد افشاریان تهیه کننده کار، خانواده و گروه اجرایی نمایش امیدوارم مردم سالن های تئاتر را خالی نگذارند و در نظر داشته باشند که هنرمندان به حمایت و مخاطب نیاز دارند چراکه خیلی از کارها در دوران کرونا از پا درآمدند و هنرمندان تئاتر دوسال و نیم بیکار بودند و این روزها به مخاطب نیاز زیادی دارند.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است