دومین کنسرت سینا ذکایی بعد از کرونا در تهران/ حالم با ساز زدن خوب است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۷
در گفتگو با صبا مطرح شد؛

دومین کنسرت سینا ذکایی بعد از کرونا در تهران/ حالم با ساز زدن خوب است

کنسرت «تهران، عصر زمستانی» با رهبری سینا ذکایی، که فروش بلیت آن از ۱۱ دی آغاز شده است، ۲۸ دی در تالار وحدت اجرا خواهد شد.

سینا ذکایی سرپرست ارکستر سازهای بادی تهران در گفتگو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا  درباره کنسرت «تهران، عصر زمستانی» که ۲۸ دی، در تالار وحدت برگزار می‌شود، گفت: کنسرتی که در تهران قرار است اجرا کنیم، اتفاقی است که ایده آن چندین سال است در ذهن من رشد کرده، اما به دلایل مختلف این اتفاق امکان پذیر نبود، دلایل آن هم شخصی است و به این صورت نبود که جلوی اجرای این برنامه را بگیرند.

وی افزود: این کنسرت حدود یک ماه پیش در کیش اجرا شد. مردم و مخاطبان خاص موسیقی، کارها را دوست داشتند و این از همه چیز برایم مهم‌تر بود. اجراهایی که در دو سال اخیر در شرایط قرنطینه کرونا، در پلتفرم‌های اینترنتی داشتم، با استقبال مخاطبان موسیقی همراه بود و حضور مجازی مردم، بیشتر مرا مصمم کرد تا تصمیم جدی خود را برای اجرای یک کنسرت، به صورت زنده بعد از بهتر شدن شرایط کرونایی بگیرم.

سرپرست ارکستر سازهای بادی تهران درباره آثاری که در این کنسرت اجرا می‌شوند، گفت: قطعاتی که در این کنسرت اجرا می‌کنم، قطعاتی است که بازتاب‌دهنده فرهنگ، زبان و موسیقی ملت‌های مختلف است. در کنسرت قرار است که ۲۰ قطعه از آثار هنرمندان کشورهایی چون، ایتالیا، آرژانتین، ایران، فرانسه، ارمنستان و موسیقی آذربایجان را اجرا کنیم. قصد دارم بهترین آثار موسیقی ملل را به گوش مخاطبان برسانم. برای بالا رفتن سطح کیفیت اجرا، از رضا مهرانفر برای کارگردانی این کنسرت دعوت کرده ام.

تمایلی برای همکاری با خوانندگان پاپ ندارم

این هنرمند درباره علت عدم همکاری با خوانندگان پاپ بیان کرد: من به صورت خود خواسته در حوزه پاپ کار نمی‌کنم. تمایلی برای پشت سر خواننده کار کردن هم ندارم؛ نه اینکه این اتفاق بد باشد، من برای این همکاری تمایلی ندارم و خلق و خوی فعلی و ذائقه هنری من با این اتفاق سازگار نیست.

وی ادامه داد: چند سالی است که تمایلی به همکاری با خواننده‌ها ندارم. در برنامه شب‌آهنگی که حضور داشتم، همکاری خوبی با تیم برنامه حامد آهنگی در فصل اول صورت گرفت. دیدن مردم و همکارانم بعد از مدت‌ها برایم لذت دیگری داشت.

ذکایی درباره احتمال همکاری با یک خواننده پاپ در آینده گفت: تنها خواننده‌ای که دوست دارم با او همکاری کنم، نیما رئیسی است. سلیقه موسیقیایی ما به هم نزدیک است و این هم سلیقگی برایم جذابیت دارد، اما برای همکاری با عمده خواننده‌های پاپ که لطف دارند و پیشنهاد همکاری می‌دهند، در حال حاضر رغبتی در من وجود ندارد.

وی افزود: البته بارها برای همکاری با برخی خواننده‌ها که به معنای درست، فعالیت موسیقایی انجام می‌دهند، ترغیب شده ام. از نظر من کارهای حمید حامی، مانی رهنما، امیر تاجیک، نیما مسیحا و خواننده‌هایی در این سطح، آثار مصرفی بازار موسیقی نیستند؛ این آثار که این چنین خواننده‌ها و هنرمندانی تولید می‌کنند، به مخاطب بعد از شنیدن و لذت بردن از آن، از لحاظ فرم و محتوای موسیقی، ارزش افزوده‌ای اضافه می‌کند‌.

مردم از موسیقی خوب استقبال می‌کنند

این نوازنده با اشاره به اینکه آثاری که گروه او اجرا می‌کنند، اساسا باب میل مردم است، تاکید کرد: ما تولید کنندگان آثار موسیقی، به گونه‌ای فعالیت نمی‌کنیم که آثار خوب به گوش مردم برسد. مردم نشان داده اند که وقتی مخاطب آثار خوب موسیقی قرار بگیرند، با آن ارتباط برقرار می‌کنند، لذت می‌برند و می‌پسندند.

ذکایی درباره نقش هنرمندان در ترویج موسیقی خوب بیان کرد: در این شرایط یک اشکالی وجود دارد که خود ما فعالان حوزه موسیقی، نقش مهمی در این چرخه معیوب داریم. مشکل اینجاست که یک سری عوامل دست به دست هم می‌دهند، تا اتفاق خوب در موسیقی رخ ندهد. هنرمندان در مرحله اول مقصر هستند زیرا هنرمند در حال حاضر برای اینکه به درآمدی از راه موسیقی دست پیدا کند، آثاری را منتشر می‌کند که شاید باب میل خودش هم نباشد.

وی افزود: در سایر کشورها، موسیقی متولیانی دارد که برای تولید و انتشار موسیقی خوب، فعالیت کرده و از هنرمندان حمایت می‌کنند، اما موسیقی در کشور ما چنین متولی خاصی ندارد و هنرمندان مجبورند با هزینه‌های خودشان به تولید اثر بپردازند و این شرایط سخت را تحمل کنند.

رهبر و تنظیم کننده ارکستر کنسرت «تهران، عصر زمستانی» درباره حال کارهایی که مردم در این کنسرت خواهند شنید، گفت: الزامی نیست که حال مخاطب صرفا با یک موسیقی شاد خوب شود، بلکه آدم با یک گریه هم حالش خوب می‌شود. من حالم با ساز زدن خوب است و همیشه قطعاتی را انتخاب می‌کنم که در مرحله اول حال خودم را خوب کند و در نهایت مخاطب کارهای من هم با شنیدن آن، حالش خوب شود.

ذکایی در پایان درباره آثاری که بعد از کنسرت‌ها منتشر خواهد کرد، گفت: بعد از کنسرت‌ها می‌خواهم، روی بازنویسی و ساخت قطعه‌های جدیدی کار کنم. نزدیک به صد قطعه آماده دارم که باید تنظیم آنها را تمام کنم. این اقبالی که به سمت ساخت و بازسازی موسیقی‌های ملل در من ایجاد شده، به بعد از حضورم در برنامه هم رفیق شهاب حسینی  بر می‌گردد که چند قطعه ارمنی و ایتالیایی مانند قطعه فولک ایتالیایی «بلا چاو» (معنی فارسی: خداحافظ ای زیبا) را اجرا کردم. خوشبختانه آن کارها مورد استقبال قرار گرفت و خود من هم برای ساخت این آثار تمایل بیشتری پیدا کردم.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است