سهم فرهنگ از بودجه کمتر از ۲درصد است/ برای بهتر شدن شرایط تلاش می‌کنیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۵
غلامرضا منتظری مطرح کرد؛

سهم فرهنگ از بودجه کمتر از ۲درصد است/ برای بهتر شدن شرایط تلاش می‌کنیم

«مراسم مهرواره هنر، تجلیل از هنرمندان پیشکسوت متولد دی ماه» با حضور مدیران فرهنگی، سینمایی، هنرمندان پیشکسوت و اصحاب رسانه در مجموعه باغ زیبا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، «مراسم مهرواره هنر، تجلیل از هنرمندان پیشکسوت متولد دی ماه» ساعت ۱۱ امروز سه شنبه ۲۱ دی ماه با حضور غلامرضا منتظری نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، مجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت و جمعی از هنرمندان پیشکسوت و اهالی رسانه در مجموعه باغ زیبا برگزار شد.

در ابتدای این نشست پس از تلاوت قرآن و پخش سرود ملی، کلیپی از متولدین متولد دی ماه به نمایش درآمد و سپس صابر قدیمی مجری برنامه ضمن عرض سلام  و قدردانی از حضور هنرمندان از نیکنام حسینی پور برای سخنرانی دعوت شد.

نیکنام حسینی پور با قدردانی از همراهی مدیران حاضر در جلسه عنوان کرد: برای همه دی ماهی ها آرزوی طول عمر داریم. حدود دو سال به دلیل کرونا از هم دور بودیم و با مدیریت جدید واکسیناسیون انجام شد و خوشبختانه توانستیم دور هم جمع شویم و آرزوی طول عمر برای همه عزیزان داریم.

او افزود: یاد و نام هنرمندان یکه زارع و راه شیری که از هنرمندان خوب ما بودند و آنها را از دست دادیم گرامی می داریم.

خداحافظی نیکنام حسینی پور

حسینی پور بیان کرد: از روز گذشته تودیع شدم و این آخرین برنامه ای است که خدمت شما هستم. از ۵ آبان ۱۳۹۹ طی ۴۴۱ روز سعی کردم خدمتگزار شما باشم. در شرایط خاص کرونا موسسه را تحویل گرفتم و تلاش کردم تا جایی که امکان دارد به شما خدمت کنم.

مدیرعامل سابق موسسه هنرمندان پیشکسوت در پایان گفت: من کارمند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هستم و هر جا که باشم برای خدمت آماده ام و از شما حلالیت می طلبم و شما را به خداوند می سپارم.

پس از پایان سخنان نیکنام حسینی پور، غلامرضا منتظری نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه خداوند معجزه اش را از جنس فرهنگ برگزید، اظهار کرد: در برابر عظمت هنرمندان زانو بر زمین می سایم. فرهنگ زیباترین فصل زندگی انسان هاست. زندگی فصول مختلفی دارد و تماشایی ترین و باشکوه ترین فصل، فرهنگ هنر است و اگر هنر را از فرهنگ بزداییم جذابیت نخواهد داشت.

او بیان کرد: فرهنگ هدایت‌کننده ماست اگر برای کسی بر سر فرهنگش «با» بگذارید بال پرواز خواهد داشت و اگر به این واژه «بی» اضافه کنیم دنیا بر سرش آوار خواهد شد. فرهنگ یعنی یک گام به پیش و این هم از فر برمی آید هم هنگ آن. کشش هنر دیگران را به کوشش فرا می‌خواند اگر سرچشمه اش زلال باشد، وگرنه اسباب سقوط را به هم می زند.

منتظری با تاکید بر اینکه آفرینش های فرهنگی و هنری میراث ماست،  اظهار کرد: در بین هنرمندان، چهره های پیشکسوت که حاصل عمرشان معطوف این مسیر شده نیارمند کرامت هستند و نباید دست به سوی کسی دراز کنند و اگر چنین شود کوتاهی ماست.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح کرد: هنرمند چقدر برای دل خویش خلق کند؟ انتظار او این است که اسباب تشکر برایش فراهم شود. ما در مجلس همین دغدغه را داریم و حدود ۳۰۰ میلیارد کمک به صندوق هنرمندان برای ایجاد زمینه های رفاه فراهم کردیم. تاکنون ۷۵۰ میلیون تومان به موسسات فرهنگی هنری ادبی اختصاص پیدا کرده که تا پایان سال ۱۴۰۰ به پایان می رسد.

غلامرضا منتظری در پایان گفت: بودجه ۱۴۰۱ در بخش اعتبار فرهنگ، در حد انتظار نیست لذا با چهره های تاثیرگذار صحبت کردیم و از اهمیت فرهنگ گفتیم چراکه سهم فرهنگ از بودجه کمتر از ۲ درصد است که شایسته نیست و تلاش می کنیم گامی هرچند کوچک برای بهتر شدن شرایط برداریم. امروز بهانه ای شد تا از بهانه به بها برسیم و از دوستان تقاضا دارم تا مسایل و مشکلات هنرمندان فهرست و ارایه شود و ما نیز کمک می کنیم تا لبخند رضایت بر لبان هنرمندان نقش بندد.

اجرای موسیقی سنتی دیگر برنامه این مراسم بود و پس از خواندن شعر طنز توسط مجری برنامه، مریم معترف نایب رییس موسسه هنرمندان به سخنرانی پرداخت.

معترف با اشاره به اینکه نیکنام حسینی پور در شرایط سخت کرونا مسئولیت موسسه هنرمندان پیشکسوت را پذیرفت از او قدردانی کرد. در ادامه مجید پوراحمدی مدیر عامل صندوق اعتباری هنرمندان به ایراد سخنرانی پرداخت.

پوراحمدی اظهار کرد: افتخار دارم که در خدمت شما هستم و سلام وزیر ارشاد را به شما می‌رسانم.‌او خیلی علاقه مند است تا در این مراسم شرکت کند و امیدوارم با بهتر شدن شرایط در تالار وحدت دورهمی بزرگی با حضور تمامی پیشکسوتان و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشیم.

او افزود: کار مجموعه صندوق اعتباری هنر خدمت به هنرمندان است، چراکه هنرمندان جامعه هدف و از تاثیرگذاران هستند. این شما هنرمندان پیشکسوت هستید که فرهنگ و هنر را به نسل های بعدی منتقل می کنید. شما نام تان بین مردم به نیکی است و قابل اتکا و صاحب تجربه هستید که گرانبهاترین داشته انسان است و این تجربه شما با انتقال به نسل بعد ثبات می گیرد.

رییس صندوق اعتباری هنر ادامه داد: وظیفه صندوق اعتباری هنر در بخش خدمت رسانی نهایت خدمت است. درست است که محدودیت های زیادی وجود دارد ولی این موارد مانع تلاش ما نیست و به امید خدا صندوق در فصل جدیدی قرار دارد و آینده روشن تری پیش رو است.

او گفت: در نظر داریم که صندوق اعتباری هنرمندان از بخش حمایت ارتقا پیدا کند و تبدیل به یک سازمان و هولدینگ اقتصادی شود و بخش خدمات در کنار آن باشد. این مهم تنها با پشتوانه مجلس و پیگیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به درجه اصلی خود می‌رسد.

پوراحمدی بیان کرد: در ۲ سال گذشته به دلیل کرونا بحث اقتصاد، معیشت و کسب و کار هنرمندان آسیب های زیادی دیده است و وظیفه سنگین تری برای تغییر شرایط بر گردن ماست.

این مدیر هنری اذعان کرد: همه ما از شرایط کرونا خسته ایم، این یک اتفاق عمومی برای کل دنیا بوده است ولی ما باید مردم را برای عبور از این شرایط آماده کنیم و من از شما تقاضا دارم در جمع ها و اظهارنظرها مردم و کشور را برای عبور از این فضای ایجاد شده همراهی کنید، چراکه شما نقش مهمی برای آمادگی جامعه در مقابل این بیماری و پایان این شرایط دارید.

پوراحمدی گفت: در صندوق اعتباری هنرمندان با وجود محدودیت ها مبلغی برای حمایت جذب کردیم و سعی شد حمایت هایی از هنرمندان شود ولی باید منابع خارج از دولت را نیز جذب کنیم و موضوعات هنری را وارد این چرخه کنیم تا جریان اقتصادی هنر فعال شود.

او بیان کرد: کسب و کار و اقتصاد حوزه فعالیت من بوده است و همیشه سعی کردم حرفم را به عمل برسانم. ضمن تشکر از زحمات مدیران، قبل از زمانی که حضور دارم حرف هایم در مورد فعالیت های صندوق به منصه ظهور رسیده و در آینده نیز همین خواهد بود.

پوراحمدی در پایان گفت: از نیکنام حسینی پور بابت همکاری با ما و موسسه هنرمندان پیشکسوت قدردانی می کنم و به زودی در صندوق اعتباری هنر برای بخشی که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده است، در خدمت او خواهیم بود تا با تلاش وافر به پیشکسوتان و هنرمندان خدمت رسانی کنیم. همه این ها نیازمند افزایش بودجه است و جدا از بحث بودجه طبق ماده ۳۸ تامین اجتماعی در نظر داریم تا سال آینده بیش از ۱۰۰ هزار نفر را تحت پوشش بیمه قرار دهیم، چراکه بزرگترین مشکل پیشکسوتان این است که به دلیل نبود بیمه در کهنسالی دچار مشکل می شوند و ما سعی می‌کنیم سال آینده هنرمندان بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.

در پایان مراسم از هنرمندان متولد دی ماه از جمله یدالله کابلی خوشنویس، مهوش نیکخو پیشکسوت هنرهای نمایشی، زهرا کوشایی فرد هنرهای سنتی و رودوزی سنتی، محسن روشن صدابردار، مهوش صبرکن و محمود پاک نیت هنرمندان هنرهای نمایشی، مریم معترف و دیگر حاضران تجلیل شد.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است