اولویت «کافه هنر» پاسداشت ادبیات فارسی است/ برنامه‌ای برای فرهنگسازی در حوزه هنر | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۲
وحید برات در گفتگو با صبا:

اولویت «کافه هنر» پاسداشت ادبیات فارسی است/ برنامه‌ای برای فرهنگسازی در حوزه هنر

برنامه «کافه هنر» تنها برنامه رادیو ایران است که شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۶ تا ۱۶:۳۰ به صورت تصویری پخش می‌شود.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، برنامه «کافه هنر» تنها برنامه رادیو ایران است که شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۶ تا ۱۶:۳۰ به صورت تصویری پخش می‌شود، این برنامه با پرداختن به مسائل فرهنگی و ادبی روز جامعه با رویکردهای مختلف با مخاطبان خود همراه می‌شود.

وحید بیات تهیه کننده برنامه «کافه هنر» در گفتگو با خبرنگار صبا گفت: برنامه «کافه هنر» هر روز یکی از مسائل فرهنگی را توسط عوامل و کارشناسان برنامه تحلیل و بررسی می‌کند؛ مسائلی چون، تئاتر، موسیقی، سینما، کتاب و حتی پیشنهادهای فرهنگی در طول هفته با مخاطبان همراه هستیم.

این تهیه کننده بیان کرد: روزهای سه شنبه در برنامه «کافه هنر» به تحلیل و بررسی یک قطعه موسیقی از نظر ترانه و شعر، آهنگسازی و ملودی، تنظیم و نهایی سازی، اجرای خواننده و حتی جلد یا همان کاور قطعه می‌پردازیم. در آخر برنامه کارشناسان هر کدام به قطعه مورد نظر نمره می‌دهند و از طریق نظرسنجی بین شرکت کننده‌های برنامه، نمره‌ نهایی کیفیت آن قطعه موسیقی داده می‌شود.

قید مجوز داشتن از وزارت فرهنگ و ارشاد، ملاک ما در انتخاب قطعه‌های موسیقی است

وی ادامه داد: یکی از ملاک‌هایی که در انتخاب ترانه‌ها در نظر داریم، به روز بودن قطعه موسیقی است. سعی داریم عموم سلیقه‌ها را هم مدنظر داشته باشیم، از بررسی موسیقی پاپ، سنتی و راک گرفته تا بررسی قطعه خواننده‌ای که فعال موسیقی رپ بوده است، مانند آرمین زارعی‌‌. البته باید ذکر کنم قید مجوز داشتن از وزارت فرهنگ و ارشاد، ملاک ما در انتخاب قطعه‌های موسیقی است.

بیات درباره برنامه‌های «کافه هنر» در طول هفته گفت: روزهای شنبه به بررسی اخبار و رویدادهای فرهنگی هفته می‌پردازیم. روزهای یکشنبه اختصاص دارد به مرور تمام آثار موسیقی که در یک هفته گذشته منتشر شده اند و در ادامه با یک هنرمند در حوزه موسیقی از خواننده، نوازنده و ترانه سرا گرفته تا به آهنگساز و تنظیم کننده موسیقی. روزهای دوشنبه هم برنامه به تئاتر اختصاص دارد و در چند هفته گذشته بیشتر به بررسی و معرفی بهترین نمایشنامه‌های ایرانی و خارجی در برنامه پرداخته ایم.

وی افزود: روزهای سه شنبه که روز تحلیلی موسیقی است و روزهای چهارشنبه برنامه «کافه هنر» به ارائه پیشنهادهای فرهنگی در حوزه‌های مختلف فرهنگی می‌پردازد. مخاطبان برنامه «کافه هنر» در طول هفته از طریق فضای مجازی، سامانه پیامکی و گفتگوی برخط با مجری برنامه، درخواست معرفی یک کتاب با موضوع مدنظر خود را دارند.

این فعال رسانه‌ای مطرح کرد: روزهای چهارشنبه علی رکاب کارشناس حوزه کتاب برنامه که کتابفروش هم است، به معرفی کتاب‌های مناسب به مخاطبان برنامه خواهد پرداخت. معرفی فیلم، آیتم بعدی پیشنهادهای فرهنگی برنامه «کافه هنر» در روزهای چهارشنبه است.

وی افزود: کارشناس مجری برنامه «کافه هنر» در این قسمت به معرفی چند فیلم کوتاه، سینمایی و مستند می‌پردازد و در آخر یکی از آن آثار معرفی شده را تحلیل و بررسی می‌کند. دغدغه اصلی عوامل برنامه «کافه هنر»، توجه دادن مخاطب برنامه «کافه هنر» به انواع آثار هنری، مانند فیلم کوتاه است که آیتم ثابت ما در چند هفته گذشته بوده است‌.

وحید بیات گفت: برنامه «کافه هنر»، در طول برنامه‌هایی که در هفته برای مخاطبان مدنظر دارد، توجه ویژه‌ای به پاسداشت زبان فارسی دارد به عنوان مثال به جای استفاده از کلمه کاور آهنگ از اصطلاح جلد آهنگ استفاده می‌کنیم، یا از کلمه تنظیم و نهایی‌سازی به جای اصطلاح میکس و مسترینگ در برنامه استفاده می‌شود.

وی در پایان بیان کرد: پویش‌های مختلفی در برنامه «کافه هنر» شکل می‌گیرد، دو ماه از سال ما در برنامه «کافه هنر» پویش کتابخوانی داریم، پاسداشت ادبیات فارسی، تماشای فیلم کوتاه و… از جمله پویش‌های ما است که تمام این‌ها دغدغه عوامل برنامه «کافه هنر» برای فرهنگسازی بهتر در جامعه است.

عوامل «کافه هنر» عبارتند از کارشناس مجری: شهاب شهرزاد، تهیه کنندگان: زهره سربازی و وحید بیات، گزارشگران: گیتی محمدی، تینا میرکریمی، فضای مجازی: مرضیه صدقی، هماهنگی: محبوبه احمدی زاده و همچنین علی یداللهی، علی ترابی، مهدی کریمی آناقیزی، مرتضی لطفی، اسماعیل امینی، شورا کریمی، مهدی خیرخواهی، علی رکاب.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است