مهم است کجا چه چیزی را روایت کنیم/ فقدان روایت در مستندهای جبهه مقاومت | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۴
داوود مرادیان مطرح کرد؛

مهم است کجا چه چیزی را روایت کنیم/ فقدان روایت در مستندهای جبهه مقاومت

داوود مرادیان مستندساز و مدیر مرکز مستند روایت فتح در کارگاه فهم فیلم در حاشیه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار از ویژگی آثار مستند گفت.

به گزارش صبا، داوود مرادیان مستندساز و مدیر مرکز مستند روایت فتح در کارگاه فهم فیلم در حاشیه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سینما فلسطین طی سخنانی با اشاره به تفاوت‌های داستان و قصه گفت: در فیلم‌هایی که از بچه حزب‌الهی‌ها درباره عراق و کشورهای جریان مقاومت ساخته شده است، شاهدیم که روایتی وجود ندارد. غیر از مستند «سوریه یک بحران» که یک مستند روایی است و ماجرای سوریه را بررسی می‌کند هیچ مستندی را سراغ نداریم که سپهری از ماجرا را به ما ارایه دهد.

او افزود: مشکل این مساله این است که در آموزش مستندسازی بحران به ما می‌گوید فقط دوربین را روشن نگه دارید و فرار کنید در حالی که برای مستندسازی بحران باید سپهر روایی داشته باشیم.

این مدرس مستندسازی با اشاره به سبک فیلمسازی غلط تاکید کرد: بسیاری از این مستندهای تولید شده هیچ وقت مخاطب را به یک سپهر کلی از شیعیان و ماجرا نمی‌رساند و بلکه همواره مخاطب را در یک گنگی قرار می‌‎دهد و این گنگی ذهنی باعث می‎شود سبک فیلمسازی غلط بماند اگرچه این نوع تصاویر نیز باید ثبت شود اما با چنین مستندسازانی فقط می‌توان قرارداد ثبت آرشیو یا قرارداد ساخت مستند خرده روایت بست.

مرادیان درباره مطالبه‌ رهبر انقلاب از مستندسازان برای ثبت ماجرای کرونا عنوان کرد: اگر نخواهیم داستان کرونا را کامل تصویر کنیم، ماجرا ماندگار نمی‌شود. صرفاً تصویر کردن چند طلبه و بچه‌های جهادی منجر به ماندگاری ماجرا نخواهد شد و ما تنها توانسته‌ایم چند مستند حسی بسازیم که باب طبع روشنفکرهاست و به‌ دلیل اینکه روایت حسی می‌کنیم مدت اندکی حس مخاطب درگیر می‌شود اما به او سپهر ماجرا و گناهکار و عدم گناهکار، قاتل و مقتول را نشان نمی‌دهیم بنابراین همیشه جای این دو گم است و قابل دستکاری است.

او با تاکید بر اینکه در مستندسازی مهم است کجا چه چیزی را روایت کنیم، گفت: سپهر ماجرا حسی نیست اگر در تلویزیون و در برنامه‌ مستند شعارگونه حرف بزنیم حتماً کار نمی‌گیرد و مخاطب را از دست خواهیم داد و نتیجه این کار جذب مخاطب برای مستندهای شبکه‌های ماهواره‌ای خواهد شد البته روایت حسی خوب است اما باید در دل روایت سپهر ماجرا قرار داده شود.

مدیر مرکز مستند روایت فتح خطاب به حاضران اظهار داشت: برای اینکه متوجه منظور من از روایت حسی شوید حتماً مستند «برای سماء» را ببینید. این مستند اسکار گرفته را ببینید تا متوجه شوید روایت حسی وقتی مقداری همراه با روایت رخدادی شود چگونه مخاطب را دیوانه می‌کند.

مرادیان با بیان اینکه مستندساز بحران باید از حسن و قبح‌هایی ذاتی که در همه جوامع مشترک است بهره بگیرد، گفت: تجاوز و خیانت همه جا بد است، مستندساز اگر این‌ها را بلد باشد می‌تواند با همین‌ها قصه خودش را برای مخاطب بگوید.

او با تاکید بر اینکه اجزای روایت در مستندسازی باید پیش‌برنده‌ داستان باشند، اظهار داشت: تصویر بی‌ربط نباید در مستند به‌کار بست بلکه اجرای روایت باید حرکت داشته باشد. کسی که نفهمد در فیلم‌های کیارستمی هر پلان از داستان در پلان بعدی حرکت می‌کند، فکر می‌کند کیارستمی کارت پستال گیر بوده است! لذا کارکرد هر پلان گفتن داستان و جلو بردن آن در مستند و داستانی است.

مرادیان در پایان با اشاره به موفقیت مهدی نقویان در مستندسازی و داستان‌گویی در مستند عنوان کرد: علت موفقیت مهدی نقویان در داستان‌گویی مستند به دلیل علاقه‌ شخصی او به رمان و داستان است. او بسیار کتاب و رمان می‌خواند و به همین دلیل در مستندهایش داستان به مخاطب ارایه می‌دهد.

گفتنی است دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار از شنبه ۱۸ دی ماه شروع شده و تا ۲۳ دی ماه آثار جشنواره در این مراسم در سینما فلسطین تهران و به صورت مجازی در Ammaryar.ir به نمایش درمی‌آیند.

آیین اختتامیه جشنواره عمار نیز ۲۴ دی ماه با تقدیر از برگزیدگان بخش‌های مسابقه مستند و داستانی و پاسداشت مسعود جعفری جوزانی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/938/668/000
  • بی‌بدن
    28/870/338/000
  • سال گربه
    22/546/088/000
  • آپاراتچی
    4/462/970/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/640/386/500
  • پرویز خان
    3/328/739/500
  • نوروز
    3/210/631/000
  • مست عشق
    3/202/755/000
  • آسمان غرب
    3/124/559/000