چند نکته درباره پانزدهمین دوره حراج تهران/ رکورد آیدین آغداشلو ۲ بار شکسته شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۶
صبا گزارش می‌دهد؛

چند نکته درباره پانزدهمین دوره حراج تهران/ رکورد آیدین آغداشلو ۲ بار شکسته شد

پانزدهمین دوره حراج تهران جمعه 24 دی با مجموع فروش ۱۵۸ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان پایان یافت و این دوره از حراج نکات قابل توجهی به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، پانزدهمین دوره حراج تهران عصر جمعه ۲۴ دی ماه با مجموع فروش ۱۵۸ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان به کار خود پایان داد اما این دوره از حراج نسبت به دور چهاردهم تفاوت‌هایی داشت که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

چهاردهمین دوره حراج تهران ویژه هنر معاصر ایران با ارائه ۱۲۰ اثر هنری در مجموع ۴۲ میلیارد و ۷۱۸ میلیون تومان فروخت که این قیمت نسبت به دور سیزدهم نیز کاهش چشمگیری داشت. گران‌ترین‌ اثر چهاردهمین دوره حراجی به قیمت ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان متعلق به اثر رضا درخشانی به نام «روز و شب را می‌شمارم، روز و شب» بود اما رکورد کل حراج از آن تابلوی نقاشی «خاطرات امید» از مجموعه «خاطرات انهدام» آیدین آغداشلو با قیمت ۱۲ میلیارد تومان قیمت بود.

اما در پانزدهمین دوره حراج تهران ویژه هنر مدرن ایران باتوجه به اینکه ۸۰ اثر هنری ارائه شده و تعداد آثار نسبت به دوره قبل کم‌تر بود اما شاهد افزایش فروش حدودا ۳ برابری بودیم.

همچنین در این دوره از حراج همه آثار به فروش رفتند و برخی آثار حتی چند برابر قیمت تخمین‌زده شده، فروخته شدند به طور مثال اثر منوچهر نیازی با کمینه و بیشینه ۶۰۰ – ۴۰۰ میلیون تومان به مبلغ ۸۵۰ میلیون تومان چکش خورد، اثر «عقل سرخ» ایرج اسکندری با کمینه و بیشینه ۲۰۰-۳۰۰ میلیون تومان به مبلغ ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد، اثر «پرواز» حمید پازوکی با کمینه و بیشینه ۱۰۰-۱۵۰ میلیون تومان به قیمت ۴۰۰ میلیون تومان چکش خورد، اثر «موسیقی» بهمن بروجنی با کمینه و بیشینه ۱۰۰-۱۵۰ میلیون تومان به مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان چکش خورد و اثر برنز و چوب پرویز تناولی با کمینه و بیشینه ۶۰۰-۸۰۰ میلیون تومان به مبلغ ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان چکش خورد. به این صورت چندین اثر دیگر با مبلغی بیش از رقم تخمین زده شده فروخته شدند.

در چهاردهمین دوره حراج ۳ اثر عکس از عباس کیارستمی، جاسم غضبان‌پور و آلفرد یعقوب زاده به حراج گذاشته شد اما در آثار این دوره تابلوی عکسی به چشم نمی‌خورد.

و اما رکورد آیدین آغداشلو که با تابلوی «خاطرات امید» از مجموعه «خاطرات انهدام» و فروش ۱۲ میلیاردی در سیزدهمین دوره حراج تهران جنجال زیادی به پا کرده بود، در این دوره ۲ بار شکسته شد. اولین بار با اثر «شیراز» منیر فرمانفرماییان که این اثر طراحی با شیشه به مبلغ ۱۳ میلیارد تومان چکش خورد و دومین بار با اثر برنز «شاعر نشسته» پرویز تناولی که با قیمت ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عنوان گران‌ترین اثر این دوره از حراج را نیز به خود اختصاص داد.

همچنین نکته قابل توجه در این دوره، اضافه شدن بندی به قرارداد حراج است که در این صورت مسئولیت اصالت آثار به عهده حراج گذاشته شده است. حال باید دید آیا این نکته در اصالت‌سنجی آثار هنری موجب استقبال گسترده و فروش چندبرابری این دوره نسبت به دوره‌های قبل بوده است یا خیر؟

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است