شورجه: امیدوارم روزی با سلامتی روبروی شما بایستم/ این سکته هم از نعمات الهی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۶
شب «جمال شورجه» در موزه سینما برگزار شد؛

شورجه: امیدوارم روزی با سلامتی روبروی شما بایستم/ این سکته هم از نعمات الهی است

مراسم بزرگداشت جمال شورجه شب گذشته جمعه 24 دی ماه در سالن سینماتوگراف موزه سینما با حضور جمعی از سینماگران برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی موزه سینما، مراسم بزرگداشت جمال شورجه به همت کانون کارگردانان سینمای ایران با همکاری موزه سینمای ایران شب گذشته جمعه ۲۴ دی ماه ۱۴۰۰ در سالن سینماتوگراف موزه سینما با حضور جمعی از سینماگران برگزار شد.

علیرضا غفاری مجری برنامه در ابتدای مراسم گفت:‌ امشب شب جمال شورجه است. این سنت خوب و ایده جذابی است که کانون کارگردانان مدت هاست آن را ادامه می‌دهد و آن تجلیل از هنرمندان است.

غفاری پس از آن حاضران را دعوت به دیدن کلیپی از جمال شورجه کرد. این کلیپ شامل تصاویری از صحنه و پشت صحنه فیلم های جمال شورجه و همچنین قسمتی از گفتگوی تاریخ شفاهی این هنرمند پیشکسوت با موزه سینما درباره شکل گرفتن علاقه او به سینما و سینمای دفاع مقدس بود.

جمال شورجه و هم‌نسلانش متر و معیار سینمای دفاع مقدس و انقلاب هستند

محسن امیریوسفی رییس کانون کارگردانان در ادامه متنی را بدین شرح خواند: خانم ها آقایان سلام. خیلی خوشحالیم که در شبی دیگر از شب های کانون کارگردانان سینمای ایران و با بزرگداشت کارگردانی دیگر از دهه شصت در خدمت شما هستیم. کارگردان شناخته شده سینما جمال شورجه که زودتر ازین باید بزرگداشتش برگزار می شد ولی به دلیل کسالتی که داشت چند بار این برنامه به تعویق افتاد ولی خوشحالیم که امشب میزبان او در کانون کارگردانان هستیم.

او ادامه داد: اولین دوره این شب ها در سال ۹۸ آغاز شد ولی با شدت گرفتن کرونا متاسفانه نتوانستیم آن را ادامه دهیم ولی دوره جدید شب های کارگردانان را به کمک موزه سینما و فیلمخانه ملی دوباره آغاز کردیم که از عباسی ریاست موزه سینما و  لادن طاهری رییس فیلمخانه ملی و  وحید موساییان دبیر شب کارگردانان تشکر می کنم.

رییس کانون کارگردانان عنوان کرد: در هفته گذشته ۲ کارگردان شناخته شده را نیز از دست دادیم که جا دارد از این عزیزان هم یاد کنیم. حمید لبخنده کارگردان سینما و تلویزیون که نابهنگام از میان ما رفت. لبخنده کارگردان سریال ماندگار تلویزیون بنام «در پناه تو» بود که بسیار مورد توجه مردم در دهه هفتاد قرار گرفت ولی متاسفانه  در سال های اخیر نتوانست فیلم یا سریال جدیدی بسازد و همانطور که خود گفت از سریال سازی کنار گذاشته شد. روحشان شاد.

امیریوسفی گفت: سینماگر دیگری که از دست دادیم کارگردان مستند سینمای ایران و شاعر بکتاش آبتین بود که دوران حبس خود در زندان را می گذراند و متاسفانه جان به جان آفرین تسلیم کرد، روحش شاد. از طرف کانون کارگردانان درگذشت این دو عزیز را به خانواده آنان و دوستان شان تسلیت میگویم.

این مدیر سینمایی اظهار کرد: ما امشب برای بزرگداشت کارگردانی گرد هم آمدیم که دانش آموخته گرافیک است و به گفته خودش اگر انقلاب نمی شد هیچ گاه به سراغ سینما نمی رفت. جمال شورجه کارگردانی سینما را از سال ۶۷ با فیلم «روزنه» آغاز کرد و نام خود را به عنوان یک سینماگر دفاع مقدس ثبت کرد با فیلم هایی که در کنار بیان اعتقادات و دیدگاهش در حوزه جنگ و انقلاب نشان از علاقه به تکنیک‌های جذاب سینمایی و تلاش در جذب مخاطبین سینماست.

او افزود: شورجه پس از سه دهه فیلمسازی در حوزه دفاع مقدس و انقلاب تلاش زیاد و خستگی ناپذیری هم برای ساخت سریال «حضرت موسی» انجام داد که متاسفانه با بروز سکته مغزی در اردیبهشت سال ۹۸ این امر میسر نشد. شورجه و تعدادی از دیگر فیلمسازان هم نسل و هم فکر ایشان متر و‌ معیار سینمای دفاع مقدس و انقلاب هستند که امیدواریم بتوانند در مسیر سینمای مورد علاقه خود به راحتی کار کنند، همانطور که سینماگرانی با تفکرات و اندیشه های دیگر هم حق کار و ادامه حیات سینمایی دارند.

محسن امیریوسفی در پایان گفت: شورجه می داند که محبوب ترین مدیر سینمای بعد از انقلاب نزد همه دیدگاه های سینما کارگردان فقید سینمای دفاع مقدس سیف اله داد است که متاسفانه زود از میان‌ ما رفت. شورجه می داند که زمانی کارگردان فراموش نشدنی سینمای دفاع مقدس یعنی زنده یاد رسول ملاقلی پور چگونه در دفتر مدیر وزارت ارشاد جای ترکش جنگ را بر بدن خود نشان داد تا مشکل همکارش را حل کند و همین صداقت و صراحتش او را محبوب همه سینماگران کرد. شورجه هم نسل این سینماگران است که امیدوارم هر چه زودتر سلامتی کامل خود را به دست آورد و دوباره مثل گذشته مشغول به کار شود. این آرزوی کارگردانی است که خود یک سکته مغزی را پشت سر گذاشته است.

پس از این سخنرانی مجری سیداحمد میرعلایی را روی سن فراخواند.

شورجه همانند یک آرتیست زندگی می‌کند

سیداحمد میرعلایی تهیه‌کننده پیشکسوت سینما و مدیر فرهنگی در بخش دیگری از این مراسم گفت:‌ جا دارد از طرف خانواده شورجه از طرف همه کسانی که در این مدت جویای حال او بودند تشکر و قدردانی کنم چرا که من در این مدت بنا به درخواست خود او پاسخگوی تلفنش بودم.

او  افزود: من سالیان سال است در خدمت جمال شورجه بوده و هستم و افتخار می کنم از فیلم اولس «روزنه» و سریال «حضرت موسی(ع)» کنار او حضور داشتم. من او را در دو مرحله شناختم، قبل از سکته و بعد از سکته. در این مدت به این موضوع فکر می‌کردم کسی که برایش مشکلی پیش می‌آید دوستان چگونه تماس می‌گیرند و نگرانی و دلشوره خود را به من اعلام می‌کنند. کسانی که فکر نمی‌کردم تماس گرفتند و از آن روز نگاه من عوض شد چراکه باور نمی‌کردم برخی به دلیل نوع زندگی شان دعا بلد باشند و می‌گفتند ما خانوادگی برای او دعا می کنیم.

این تهیه کننده سینما اظهار کرد: ما در سینما تلاش می‌کنیم برای مردم آرتیست بیافرینیم. این آفریدن در نوشته و کارگردانی بسیار دشوار است اما آرتیست زندگی کردن بسیار سخت و دست نیافتنی است. چند نمونه آرتیست در سینما داریم که این گونه زندگی کنند؟ مگر می شود کارگردانانی که در این سینما کارگردانی کرده اند در یک پروانه ساختشان اسم جمال شورجه نباشد؟

او بیان کرد: شورجه به هیچ کس به هیچ صورتی نگاه سلیقه گونه نداشت. این انعکاس را در زندگی و مرامش می بینم این افراد را در سینما کم داریم. از مسئولان موزه سینما، کانون کارگردانان و مسئولان سینمایی سوال می کنم چرا می گذاریم هنرمندان ما فوت شوند و بعد تندیسشان را نصب می‌کنیم؟ چرا تندیس افرادی همانند شورجه را نباید برای نسل های بعدی نگه داریم؟ چگونه می شود فردی مانند جمال شورجه وارد سینما می شود و همه سینمایی‌ها عاشقانه به او عشق می ورزند؟ ما یک فیلم کار می‌کنیم آخر فیلم می‌بینیم همه با هم اختلاف داریم! چه کسی با جمال شورجه این رابطه را دارد؟ مگر اصغر شاهوردی بهترین صدابردار ایران نبوده و صدابرداری را در ایران بنیاد نگذاشته است؟ ایشان در راهی که از سینما برمی‌گشته تصادف می کند و زمین گیر می شود و همسرش چگونه عاشقانه این فرد را نگهداری می کند؟ با این حال ما فقط برویم و به ایشان سر بزنیم و بزرگداشت برگزار کنیم؟ چرا مجسمه اصغر شاهوردی و امثال جمال شورجه را خودشان پرده برداری نکنند؟

تهیه کننده سریال «تا صبح» ادامه داد: امروز اینجا جمع نشده ایم به جمال شورجه احترام بگذاریم بلکه جمع شده ایم به خودمان احترام بگذاریم. امیدوارم این شب ها و حرکت ها ادامه پیدا کند و رفاقت ها و دوستی ها پایدارتر شود. چه می شود شورجه هم می تواند آرتیست در سینما ارایه کند و هم مانند یک آرتیست زندگی کند. بسیاری از هنرمندان نتوانسته اند این گونه باشند. از دوستانی تشکر می کنم که در این مدت فقط حال شورجه را پرسیدند و رفتند مسئولانی که می‌توانستد کارهایی بکنند. در صورتی که شورجه هیچ نیازی ندارد. آنها که می گفتند بچه مذهبی ها می خورند و می‌چاپند زندگی جمال شورجه را مطالعه کنند و ببینند که چگونه زندگی می کند. ما که از کنار او با یک احوال پرسی می گذریم فردای قیامت می خواهیم چه جواب بدهیم؟

پس از آن ویدئویی از تورج منصوری پخش شد که درباره جمال شورجه صحبت کرد.

در ادامه علیرضا غفاری مجری برنامه اظهار کرد: اواخر دهه ۷۰  فیلمنامه‌ای نزد شورجه بردم و برخورد او بسیار برایم جذاب بود قبل از این که بخواهم نزد او بروم، فیلمنامه را به دو سه نفر دیگر نشان دادم که یک نگاه اجمالی به آن کردند و اهمیت ندادند اما زمانی که به شورجه نشان دادم گفت یک هفته وقت می‌خواهم و خیلی با دقت خواند. هیچ وقت این فیلم ساخته نشد اما شورجه بسیار نکاتی به من آموخت که سال‌ها بعد به کارم آمد همین جا به دلیل آن نکات از او تشکر می‌کنم.

غفاری بعد از آن از جواد شمقدری دعوت کرد تا روی سن بیاید.

جمال شورجه نماد سینمای انقلاب است

جواد شمقدری در ادامه مراسم گفت: امروز برایم روز پربرکتی بود. این ایام با سی‌ و پنجمین سالگرد عملیات کربلای پنج مصادف است، عملیاتی که خیلی از عزیزان را از دست دادیم که با خونشان راه انقلاب را تثبیت کردند. ما در انجمن اسلامی با هدف یادگیری سینما برای اهداف انقلاب پا به این عرصه گذاشتیم از این انجمن ۴۰ نفر وارد سینما شدند که همگی جزو افراد موفق سینما بودند. شورجه در این عرصه بسیار موفق عمل کرد نام او همواره در سینمای دفاع مقدس و مقاومت می‌درخشد.

او بیان کرد: نام شورجه را همواره در عرصه سینما و تلویزیون با عناوین مختلفی شنیده‌ایم در کنار فرج‌الله سلحشور دو سریال «مریم مقدس» و «یوسف پیامبر» را کار کرد در سریال «یوسف پیامبر» به عنوان مشاور کارگردان حضور داشت که این از خلوص کار اوست این حرکت را کمتر کارگردانی انجام می‌دهد. همین کارش نشان دهنده بزرگی اوست.

کارگردان «بر بال فرشتگان» اظهار کرد: جمال شورجه نماد سینمای انقلاب است. در ابتدای این برنامه سوره والعصر خوانده شد، در این سوره درباره خسران انسان گفته می‌شود که در آیه بعدی چند مثال می‌زند که این خسران شامل حال چه کسانی نمی‌شود. شورجه مصداق این سوره است هم ایمان دارد و هم کار خیر انجام می‌دهد. شخصی مثل ژرارد دوپاردیوو که در کار «احمدبای» بازی می‌کرد عاشق او شده بود و اگر امکانش وجود داشت امشب در این جمع درباره شورجه صحبت می‌کرد. عمده کارهای جمال شورجه براساس نیاز روز جامعه و سینمای ایران بوده است.

کارگردان فیلم «فرستاده» مطرح کرد: حضور او در جلسات شوراهای مختلف سینما موثر بوده است و با یک وجدان کار بسیار بالا حضور داشت و از معدود افرادی بود که در شورای فیلمنامه حضور داشت و فیلمنامه‌ها را  کامل می‌خواند در بعضی از جلسات یادمان می رفت که فیلمنامه درباره چه چیزی بوده اما شورجه در دفترش کامل درباره ‌آن‌ها نوشته بود.

جواد شمقدری در پایان گفت: جمال شورجه مصداق بارز سخنان رهبری است که فرمودند: «در عرصه سینما به افرادی که نیاز داریم که تبیین جهادگران را به تصویر بکشد.» رهبری یکی از نکاتی که با تاکید مطرح می‌کنند این است که در این شوراها که سرنوشت افراد را تعیین می‌کنند افرادی مثل شورجه که دلسوزانه کار کنند، نیاز داریم. یادم است در یکی از جلسات با رهبر انقلاب ایشان به حضور شورجه تاکید داشتند‌. به محمدخزایی پیشنهاد می‌کنم تا از شورجه در شوراها استفاده‌ کنند و از خانواده شورجه می‌خواهم تا دفاتری که دارند را جمع‌آوری کنند که این دفاتر پر از نکات آموزنده است.

صحنه سینما نیازمند همه است

منوچهر شاهسواری در این بخش از مراسم گفت: فرصت گرانقدر است که ارادت خود را به جمال عزیز ابراز کنم. من و جمال یکی از قدیمی‌ترین افراد در شورای پروانه ساختیم و البته در حال حاضر هیچ کدام در این موقعیت نیستیم. همانند شمقدری از دفترهای یادداشت شورجه خاطرات خوبی دارم که یادآور دقت‌ اوست.

او اظهار کرد: امیدوارم که این جنس از مراسم و تجلیل‌ها  که به همت کانون کارگردانان در حال انجام است به سایر صنوف ما هم تسری پیدا کند و فرصت سپاسگزاری از همه کسانی که  برای سینما و فرهنگ ایران زحمت کشیده‌اندایجاد شود. شما بهتر می‌دانید که قاعده خدمت‌گذاری بدون رعایت قاعده حق‌گذاری مسیر نمی شود و این اولین وظیفه ای است که ما بر عهده داریم تا به همه عرصه ها بها دهیم. حذف، تعدیل و ایجاد تعارضات بیهوده نکته‌ای است که همه ما را مسیر اصلی دور می‌کند.

مدیرعامل خانه سینماعنوان کرد: فرصت‌های این چنین به ما این امکان را می‌دهد از کسانی که در این عرصه مفید بوده‎اند قدردانی کنیم دوستان قبل از من با  دلسوزی نکات را بیان کردند و من هم به سهم خود تشکر می‌کنم اما ما پراکندگان مجموعه‌ایم ذات و فطرت ما به سمت جمع است و جهان پیرامون ما جهان پراکندگی است این پراکندگی فقط با دور هم بودن از هم سخن گفتن هم‌دلی کردن صورت می‌گیرد و حتی اگر  نکته‌ای هم با هم داریم چاره ای جز گفتگو نداریم.

شاهسواری در پایان گفت: صمیمت نکته‌ای است که به شدت به آن احتیاج داریم و نمی‌توان ساختاری را نقد کرد و آن را دوست نداشت ما نیازمند یک فضای صمیمیت انتقادی هستیم فارغ از  همه هیاهوهایی که گاهی اوقات منجر به دلگیری و دلشکستگی می‌شود که این امر پسندیده‌ای نیست. خدا را شاکرم این فرصت پیش آمد در این مراسم که به نیت جمال عزیز برگزار شده است، حضور پیدا کردم. هرکس در هرجایی بخواهد شکافی ایجاد کند یقینا به صحنه فرهنگی خیانت می‌کند. برای جمال عزیز آرزوی سلامتی می‌کنم و امیدوارم از همکارانمان هم هرکسی در بستر بیماری است به صحنه برگردد. صحنه سینما نیازمند همه است.

پس از آن جمال شورجه با صندلی چرخدار روی سن آورده شد.

«احمد بای» از لحاظ تولید و تهیه فیلم سختی بود

جمال شورجه در این مراسم بزرگداشت طی سخنانی گفت: از همه دوستانی که در این مراسم شرکت کردند و مدت ها ندیده بودمشان ممنونم، خداحفظ‌تان کند. از  منوچهر شاهسواری که با همه مشغله‌ای که دارد قدم رنجه کرد و به این مراسم آمد سپاسگزارم. از شورای مرکزی کارگردانان که مرا شایسته تجلیل دانستند، ممنونم. خداوند به شما اجر جزیل عنایت کند. از تورج منصوری که یار غار من بود و در فیلم «احمد بای» دلسوزانه به من کمک کرد ممنونم، به من دلگرمی می‌داد که طاقت بیاوریم چراکه «احمد بای» به لحاظ تولید و تهیه فیلم بسیار سخت بود و من بعد از دو هفته بعد از آن سکته کردم. این فیلم درباره احمد بیگ پاشا قهرمان ملی الجزایر است که در آن کشور مانند سردار سلیمانی ما محبوب است و برای او احترام قائلند.

او افزود: حاج قاسم در کشور ما مظلوم واقع شد ولی احمد بیگ پاشا یکی از سرداران عثمانی بود که بسیار محبوب بود. این فیلم تاریخی را به کمک دوستان که جهادی کار کردند با تمام مشکلاتی که بود، ساختیم و به ایران برگشتیم. فیلم را تحویل سفارت الجزایر داده ایم و خود من هنوز نسخه کامل آن را ندیده ام.

کارگردان فیلم «لبه تیغ» اظهار کرد: فکر می کردم شاید بتوانم «احمدبای» را به جشنواره فجر ارایه دهم. دوست داشتم کارگردانان عزیز دیگر این کار را می ساختند ولی آنها اصرار داشتند عوامل سریال «حضرت یوسف» این کار را بسازند و منِ گنهکار از آن سریال باقی ماندم. امیدوارم روزی این فیلم هم در ایران به نمایش درآید. امیدوارم روزی با سلامتی روبروی شما بایستم و تا کمر خم شده برای شما تعظیم کنم. در این مدت خانواده ام بسیار مرا همراهی کردند و مرا تیمار کردند از ایشان هم تشکر می کنم.

پس از آن کامران ملکی به نمایندگی از محمدخزاعی رییس سازمان سینمایی لوح تقدیر و هدیه نقدی سازمان سینمایی و موزه سینما را به جمال شورجه تقدیم کرد.

جواد شمقدری هدیه جامعه اسلامی هنرمندان، فرزاد حیدری از طرف صندوق اعتباری هنر و محسن جوادی از طرف انجمن دفاع مقدس و انقلاب اسلامی هدایای خود را به جمال شورجه تقدیم کردند.

اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران روی سن حضور پیدا کردند و‌ لوح و هدیه خود را به این کارگردان اهدا کردند.

در پایان مراسم هنرمندان به روی سن فراخوانده شدند و با جمال شورجه عکس یادگاری گرفتند.

قسمت هایی از فیلم «حماسه مجنون» که توسط فیلمخانه ملی ایران تهیه شده بود نیز برای حاضران به نمایش درآمد.

در این مراسم سینماگرانی همچون منوچهر شاهسواری، غلامرضا موسوی، احمد امینی، محمدعلی نجفی، محمدرضا عرب، وحید موساییان، مصطفی کیایی، بهمن کامیار، نادر مقدس، مرتضی شایسته، جواد شمقدری، شفیع آقامحمدیان، احمد میرعلایی، سعید الهی، کامران ملکی، مهرداد خوشبخت، حسن علیمردانی، محمد سربخش، محمد درمنش، جهانبخش سلطانی، علی رویین تن، قدرت الله صلح میرزایی، شهرام زاهدی، حبیب الله بهمنی، احمدرضا گرشاسبی، ابوالفضل همراهی، مهدی فیروزی، دانش اقباشاوی، ابراهیم اصغری، اکبر حر، حسن نجاریان ، مهدی عظیمی میرآبادی، مهدی کریمی، سیدمحسن ماهینی، عبدالحمید انصاری، مهران عباسی مدیرعامل موزه سینمای ایران، لادن طاهری مدیر فیلمخانه ایران حضور داشتند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است