اعتراض روی دیوار موزه هنرهای معاصر تهران/ نسخه اصلی برخی آثار موجود نبودند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۱
صبا گزارش می‌دهد؛

اعتراض روی دیوار موزه هنرهای معاصر تهران/ نسخه اصلی برخی آثار موجود نبودند

نمایشگاه «آینه در آینه» (مروری بر تحولات هنر معاصر ایران ۱۳۶۳-۱۳۵۳) با کیوریتوری کیانوش معتقدی در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، نمایشگاه «آینه در آینه» (مروری بر تحولات هنر معاصر ایران ۱۳۶۳-۱۳۵۳) با کیوریتوری کیانوش معتقدی عصر سه‌شنبه ۲۸ دی ماه با حضور محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران و جمعی از هنرمندان حوزه تجسمی کشور در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با اجرای فرزاد حسنی در سینماتک موزه برگزار شد و احسان آقایی در ابتدای این مراسم افتتاحیه عنوان کرد: تقریبا از سه سال گذشته پروژه برگزاری یک نمایشگاه پژوهشی درباره هنر انقلاب در موزه هنرهای معاصر تهران شکل گرفت. نگاه کرونولوژیک به یک دوره از تاریخ هنر کار دشواری است و همواره ممکن است در این روند پژوهشی بخش‌هایی از قلم افتاده باشد‌. ما نیز ادعا نداریم که این یک نمایشگاه کامل از زمان ۱۳۶۳-۱۳۵۳ ایران است اما سعی کردیم نگاهی کلی و بدون جهت‌گیری داشته باشیم.

او در پایان اظهار کرد: از مجموعه‌داران خصوصی و نهادهای دولتی مانند حوزه هنری انقلاب اسلامی، انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، موسسه هنرهای تجسمی و مرکز توسعه هنرهای تجسمی تشکر می‌کنم که آثار گنجینه خود را در اختیار ما قرار دادند.

محمود سالاری اظهار کرد: خوشحالم که یک دوره تاریخی را در این نمایشگاه به تماشا می‌نشینیم. نمایشگاهی از دوره اعتراض، دوره هنر حرف، کلام و بیان هوشمندانه و من این مقطع تاریخی را نقطه حساسی می‌دانم زیرا مقطعی‌ست که گفتمان تغییر می‌کند و تجلیات این گفتمان‌ها در منظومه‌های فکری و تصاویر دیده می‌شود و نشانه‌شناسی این تصاویر به نوعی نشانه‌شناسی یک گفتمان مقطعی خاص است.

معاون امور هنری در پایان تاکید کرد: امیدوارم این نمایشگاه آغازی باشد بر یک جریان‌شناسی در هنر ایران تا پله‌هایی که هنر ما در این دوران طی کرده است، در این سلسله نمایشگاه‌ها مشاهده کنیم.

سیدعباس میرهاشمی دبیرکل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر خاطرنشان کرد: امروز به نوعی افتتاحیه بخشی از چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز هست زیرا «آینه در آینه» یکی از بخش‌های این جشنواره است.

او درباره رویکرد این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر تشریح کرد: در این دوره از جشنواره ۲ رویکرد جدی توجه به مباحث پژوهشی و توجه به گسترش جغرافیایی هنرهای تجسمی مورد توجه ما قرار دارد و سعی شد نگاهی پژوهش‌محور در انتخاب آثار داشته باشیم است. من امیدوارم در سال‌های آینده نیز این نمایشگاه ادامه داشته باشد.

کیانوش معتقدی کیوریتور این نمایشگاه طی سخنانی بیان کرد: ایده اصلی نمایشگاه «آینه در آینه» یک بررسی تاریخ‌نگارانه از مقطع مهمی از تاریخ ایران است و بررسی نقاشی انقلابی و اعتراصی که پیش از انقلاب نیز دیده می‌شود و تبدیل آن به هنر انقلاب مورد توجه ما بود. ایده نقاشی انقلابی تا یک – دو سال بعد از انقلاب نیز در ایران ادامه دارد و بعد از جنگ این گفتمان تبدیل به گفتمان هنر جنگ می شود.

او ادامه داد: یکی از نقاط قوت این نمایشگاه آثاری‌ست که بیش از ۴۰ سال دیده نشده است و مواجهه نسل امروز با این آثار که ابعاد بزرگی هم دارند، می‌تواند جالب باشد.

این کیوریتور در پایان گفت که ماه آینده کتاب نمایشگاه «آینه در آینه» که شامل چند مقاله تخصصی نیز هست، منتشر خواهد شد و همچنین نشست‌های تخصصی درباره این نمایشگاه برگزار می‌شود.

پس از پایان مراسم حاضران در سالن به اتفاق برای افتتاح نمایشگاه «آینه در آینه» به سمت گالری‌های موزه هنرهای معاصر تهران رفتند. به محض ورود به گالری شماره ۱ تابلوهای نقاشی چندلته‌ای در ابعاد بزرگ توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند.

اما نکته قابل توجه این است که نسخه اصلی برخی از این تابلوها در موزه حضور نداشت و تنها تصویر آن‌ها روی دیوار اسکن شده بود. با پیگیری این موضوع از مسئولان برگزاری نمایشگاه مشخص شد که نسخه اصلی برخی از آثار وجود ندارند و گویا بنا به دلایلی ازبین رفته‌اند و تنها تصاویری از آن‌ها موجود است که برای نمایش آن‌ها مجبور به اسکن تصاویر روی دیوار شدند.

در این‌ نمایشگاه ۹۰ اثر نقاشی، عکس، پوستر و کالیگرافی از هنرمندانی همچون ایوب امدادیان، هانیبال الخاص، نیلوفر قادری نژاد، کاظم‌ چلیپا، حبیب‌الله صادقی، سیروس مقدم‌، پروانه اعتمادی، اردشیر محصص، بهمن محصص، علی اکبر صادقی، وحید تاج‌فر، مسعود سعدالدین، منوچهر صفرزاده، حسین خسروجردی، ایرج اسکندری و… در معرض تماشا قرار دارد.

احسان آقایی، امیر راد، مسعود شجاعی طباطبایی، غلامعلی طاهری و سید عباس میرهاشمی شورای هنری نمایشگاه «آینه در آینه» را تشکیل می‌دهند.

گزارش تصویری این نمایشگاه را اینجا ببینید.

 

ندا زنگینه

انتهای پیام/

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است