موسیقی نواحی ایران با «سرنا» به گوش می‌رسد/ استقبال مردم دور از انتظار بود | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۸
محمد علیبازی در گفتگو با صبا:

موسیقی نواحی ایران با «سرنا» به گوش می‌رسد/ استقبال مردم دور از انتظار بود

تهیه کننده مجله موسیقایی «سرنا» با اشاره به حضور استادان موسیقی نواحی برای اولین بار در این برنامه درباره استقبال مخاطبان صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، مجله موسیقایی «سرنا» برنامه شامگاهی شبکه چهار سیما است که با اجرا و سردبیری رضا مهدوی و تهیه کنندگی محمد علیبازی یکشنبه شب‌ها ساعت ۲۳ به صورت تخصصی به موسیقی ملی و نواحی ایران به ویژه موسیقی مقامی و سنتی با حضور موسیقیدانان، هنرمندان، موسیقی‌پژوهان و کارشناسان این حوزه می‌پردازد.

محمد علیبازی تهیه کننده این برنامه در گفتگو با خبرنگار صبا در تعریف اهداف «سرنا» بیان کرد: برنامه «سرنا» یک مجله موسیقایی است که به صورت تحلیلی و تخصصی به موسیقی مقامی و سنتی و به ویژه موسیقی نواحی ایران می‌پردازد و این برای اولین بار است که در تلویزیون یک برنامه تخصصی درباره موسیقی نواحی تولید شده است.

وی افزود: این برنامه در ۲۶ قسمت تهیه و تولید شده است که تا به الان در ۲۰ قسمتی که روی آنتن رفته‌ایم، سعی کردیم به موسیقی تمام نواحی ایران بپردازیم. البته به این معنا نیست که دیگر به نواحی نمی‌پردازیم فقط مساله اینجاست که تلاش کردیم موسیقی تمام نواحی ایران را پوشش دهیم و در قسمت‌های بعدی قصد داریم به نکته‌های جا مانده از موسیقی برخی از مناطق و نواحی ایران پرداخته شود.

علیبازی با اشاره به اینکه استقبال مردم از برنامه «سرنا» بیش از توقع بوده است، درباره اینکه موسیقی کدام ناحیه بیشتر مورد استقبال قرار گرفت، گفت: برنامه با وجود اینکه محتواهای تخصصی داشت، مورد استقبال قرار گرفته است و می‌توانم ادعا کنم که تمام نواحی ایران برای مخاطبان جذابیت داشت و با واکنش‌های مردمی همراه بود. آشنایی با موسیقی اصیل برخی از اقوام و نواحی ایران که کمتر به آن‌ها پرداخته شده بود از جمله ویژگی‌های برنامه «سرنا» است.

تهیه کننده مجله موسیقایی «سرنا» تصریح کرد: در گذشته آیتم‌های کوتاه و یا مستندهایی درباره این سبک از موسیقی تولید شده است، اما پرداختن به این حوزه از موسیقی را نمی‌توان در حد یک آیتم خلاصه کرد. با همت سردبیر «سرنا» نواحی در برنامه به گونه‌ای تقسیم بندی شده است که تمام اقوام مورد بررسی قرار بگیرد و برخی از نواحی مانند تهران و شیراز که مکتب موسیقایی خاصی دارند، در قالب چند برنامه با پرداختن به جزییات بیشتر به موسیقی آن‌ها می‌پردازیم.

وی ادامه داد: عمده مهمان‌های برنامه از شهرستان‌ها می‌آیند و تعدادی از آن‌ها برای اولین بار است که در قاب تلویزیون حاضر شده بودند و اجرا می‌کردند، به عنوان مثال موسیقی بلوچستان هیج وقت در قاب تلویزیون قرار نگرفته بود.

این تهیه کننده همچنین توضیح داد: جذاب بودن «سرنا» برای نسل جدید که کمتر با موسیقی سنتی و نواحی ارتباط برقرار می‌کند نکته جالبی بود.

وی در ادامه دلیل این جذابیت را آیتم‌های برنامه دانست و توضیح داد: سعی کردیم آیتم‌های مختلف برنامه، مرتبط با موضوع محوری همان قسمت از برنامه باشد. یکی از این آیتم‌ها بررسی و تحلیل یک قطعه معروف موسیقی نواحی ایران با حضور کارشناس برنامه است که به تاریخچه و دلیل شهرت آن قطعه می‌پردازیم. آیتم دیگر برنامه هم آموزش سواد شنیداری موسیقی است.

علیبازی در پایان با اشاره به اینکه یاد و خاطره استادان و تاثیرگذاران موسیقی نواحی در «سرنا» زنده می‌شود، گفت: آیتم مهم برنامه «سرنا» معرفی بزرگان و تاثیرگذاران موسیقی نواحی است. متاسفانه عمده بزرگان موسیقی نواحی مانند ابراهیم منصفی که از جمله تاثیرگذارترین اساتید موسیقی بوشهر است، از دنیا رفته اند، به همین دلیل با حضور شاگردان و دیگر استادان به زندگی حرفه‌ای آن‌ها می‌پردازیم.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است