۸۱ سالگی قباد شیوا در موزه هنرهای معاصر تهران/ او فرهنگ بصری جدیدی در گرافیک ایران خلق کرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۲
صبا گزارش می‌دهد؛

۸۱ سالگی قباد شیوا در موزه هنرهای معاصر تهران/ او فرهنگ بصری جدیدی در گرافیک ایران خلق کرد

مراسم تولد ۸۱ سالگی قباد شیوا همزمان با اکران مستند «هنگامه‌ ارکستر مجلسی سارها به رهبری قباد شیوا» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، عصر سه‌شنبه ۵ بهمن ماه همزمان با هشتاد و یکمین زادروز تولد استاد قباد شیوا طراح گرافیست مطرح ایرانی، مستند «هنگامه‌ ارکستر مجلسی سارها به رهبری قباد شیوا» به کارگردانی سیدوحید حسینی در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران اکران شد.

پس از تماشای این مستند مراسم جشن تولد این استاد گرافیست با حضور جمعی از هنرمندان آغاز شد.

احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران در ابتدای این مراسم در سخنانی کوتاه به رسم میزبانی تولد استاد قباد شیوا را تبریک و به حاضران در سالن خیرمقدم گفت.

در ادامه سید وحید حسینی کارگردان این مستند عنوان کرد: در ۲ سال گذشته همراهی با استاد قباد شیوا باعث افتخار من بوده است و سعی کردم این فیلم شبیه شخصیت او باشد.

او خاطرنشان کرد: ما این فیلم را با هزینه شخصی و دست تنها ساختیم و امیدوارم که بتوانیم برای اکران عمومی آن مجوز بگیریم. متاسفانه بحرانی در زمینه مستندسازی کشور ما وجود دارد که از این نوع فیلم‌ها حمایت نمی‌شود و من امیدوارم در آینده این فضا تغییر کند تا بیشتر شاهد ساخت این نوع مستندها باشیم.

در نهایت رضا عابدینی طراح گرافیک طی سخنانی در این مراسم بیان کرد: اغلب نکاتی که در ذهنم بود تا درباره شخصیت قباد شیوا بیان کنم در این مستند روایت شده بود، البته باید بگویم که او احتیاج ندارد تا کسی درباره‌اش حرف بزند و این کار مانند این است ما وارد شهری شویم و درباره یک‌ بنا و یادبود قدیمی آن شهر توضیح دهیم.

او ادامه داد: حدود ۱۵ سال پیش در مدرسه گرافیک دبی یک‌ نمایشگاه کیوریت کردم که ۱۵ پوستر از کارهای قباد شیوا و دیگر هنرمندان ایرانی در آن نمایشگاه حضور داشت و مردم بعد از دیدن این آثار به قدری خوشحال شده بودند که من احساس خیلی خوبی نسبت به ایرانی بودن خود پیدا کرده بودم.

این گرافیست صاحب نام در پایان توضیح داد: زمانی که من یاد گرفتن گرافیک را شروع کردم و کارهای آقای شیوا را مرور می‌کردم، اولین چیزی که در آن زمان بعد از دیدن آثار این هنرمند به ذهنم می رسید، همین حس ساده ایرانی و نمود طبیعی و ساده آن در طراحی‌های او بود که هنوز هم این نکته بسیار اهمیت دارد؛ اینکه ما کسانی را داشته باشیم تا با المان‌های ایرانی یک فضا و فرهنگ بصری جدید خلق کنند.

در پایان مراسم قباد شیوا همراه با همسرش روی صحنه آمد تا شمع تولد ۸۱ سالگی خود را در میان تشویق حاضران و موسیقی زنده‌ای که در سالن پخش می‌شد، فوت کند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است