آثار نمایشگاه تجسمی فجر سمنان در حوزه هنرهای بین‌رشته‌ای و جدید است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۲۵
مدیر هنری نمایشگاه عنوان کرد:

آثار نمایشگاه تجسمی فجر سمنان در حوزه هنرهای بین‌رشته‌ای و جدید است

مدیر هنری نمایشگاه جشنواره هنرهای تجسمی فجر در استان سمنان از تمرکز کامل بر هنرهای جدید در این نمایشگاه خبر داد.
غلامرضا سماوی مدیر هنری نمایشگاه جشنواره هنرهای تجسمی فجر در استان سمنان در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا از تمرکز بر هنرهای بین‌رشته‌ای در این دوره خبر داد و گفت: رشته نقاشی ازجمله حوزه‌های مورد طرفدار هنرمندان استان سمنان است به همین دلیل علاوه بر نقاشان پیشکسوتی که در حد و اندازه بین‌المللی شناخته شده هستند، نسل نوی نقاشان و هنرمندان جوان‌تر نیز بسیار فعال هستند اما با توجه به اینکه رویکرد این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر بر حمایت از هنرهای بین‌رشته‌ای است، ما نیز سعی کردیم که ۱۰ اثر انتخابی از بین آثار بین‌رشته‌ای باشند بنابراین از هنرمندانی در این دوره دعوت به عمل آمد که می‌توانستند در حوزه هنرهای جدید فعالیت کنند.
او ادامه داد: علاوه بر هنرمندان نقاش، سمنان ازجمله شهرهایی است که در حوزه سفال و سرامیک، هنرمندان برجسته بی‌شماری دارد و کارگاه‌های ساخت متعددی نیز برای این هنر در شهرهایی نظیر شاهرود، گرمسار و مرکز سمنان وجود دارد تا جایی که امسال این استان به عنوان یکی از شهرهای خلاق سفال و سرامیک شناخته شد.
مدیر هنری نمایشگاه جشنواره هنرهای تجسمی فجر در استان سمنان، خاطرنشان کرد: در این دوره از جشنواره تمام آثار انتخابی در حوزه هنر جدید هستند بنابراین بازدیدکنندگان شاهد کارهایی در حوزه چیدمان‌های تعاملی، ویدیو آرت، مجسمه‌های تعاملی، تلفیق آثار نقاشی، ویدئو و … هستند زیرا در این دوره هنرمندان صرفا به آثار نصبی بسنده نکردند. بدیهی‌ست که اگر قرار بود در این نمایشگاه آثار کلاسیک تصویرسازی و نقاشی ارائه شود، امکان حضور صدها اثر وجود داشت اما تلاش ما بر این بود که بتوانیم بر محور سیاست‌های جشنواره که تاکید بر هنرهای جدید است، کار را دنبال کنیم.
سماوی درباره حضور هنرمندان سایر شهرهای استان، عنوان کرد: در راستای حمایت از همه هنرمندان استان و شهرستان‌های اطراف، ما علاوه بر انتشار فراخوان، تماس‌هایی نیز با مدیران و مسئولان استانی و حتی خود هنرمندان داشتیم اما به دلیل اینکه حوزه هنرهای جدید و بین‌رشته‌ای در برخی از استان‌ها ضعیف است، امکان این بخش‌ها میسر نشد. در قسمت‌های دیگر و شهرستان‌های دورتر نیز، به دلیل بودجه اندک این بخش، امکان حضور هنرمندان وجود نداشت البته به معنای حضور تمام هنرمندان از مرکز نیست و افرادی نیز از بخش‌های اطراف مرکز نیز در این نمایشگاه حضور دارند.
او درباره محل برگزاری نمایشگاه، بیان کرد: آثار این دوره صرفا در درون گالری اجرا نمی‌شود و علاوه بر گالری در محدوده و محوطه مجتمع فرهنگی هنری کومش نیز اجرا خواهند شد.
این هنرمند از اجرای اثر خود در حاشیه این رویداد خبر داد و گفت: علاوه بر ۱۰ اثر هنرمندان، من نیز یک کار چیدمان تعاملی را ارائه خواهم کرد. «جستجو» نام کاری است که در فجر ۹۵ و موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشته شد. در این کار مجموعه‌ای از کلیدها، مقابل مخاطب قرار خواهد گرفت و افراد با فشار دادن هر دکمه، صدای متفاوتی را از آب دریافت خواهند کرد. این کار تمثیلی از جستجو و کمبود آب در دورانی است که در آن زندگی می‌کنیم.
سماوی در پایان برگزاری این نمایشگاه را عامل مهمی در شناخت هنرهای نو خواند و خاطرنشان کرد: بدیهی‌ست که برگزاری نمایشگاهی با محوریت هنرهای بین‌رشته‌ای و جدید، می‌تواند به نزدیک شدن هنرمندان به این بخش کمک کند و مخاطبان این نوع آثار را افزایش دهد بنابراین برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها گام مهمی در این بخش به شمار می‌رود.
نمایشگاه جشنواره هنرهای تجسمی فجر در استان سمنان، از ۱۵ الی ۳۰ بهمن ماه در سمنان، مجتمع فرهنگی هنری کومش، گالری سیمرغ برگزار می‌شود.
بیشتر بخوانید:
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است