«به لطف خدا» به لطف دادگاه فرانسوی از امروز اکران می‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۹
فیلم جنجالی از بند جست؛

«به لطف خدا» به لطف دادگاه فرانسوی از امروز اکران می‌شود

درام «به لطف خدا» که با پرداختن به موضوع حساسیت‌برانگیز آزارهای جنسی در کلیسای کاتولیک تحت فشار و شکایت برای تعویق اکران خود قرار گرفته بود از امروز روی پرده‌های سینماهای فرانسه رفت.

به گزارش صبا به نقل از هالیوودریپوتر، فیلم جنجالی «به لطف خدا» که در چند روز گذشته به دلیل حواشی حقوقی و ماجراهای دادگاهی سرتیتر خبرگزاری‌های جهان شده و نمایش عمومی آن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته بود، از امروز ۲۰ فوریه (اول اسفند) در سالن‌های سینمای فرانسه به اکران می‌رسد.

«به لطف خدا» فیلمی درام به کارگردانی فرانسوا اوزون فرانسوی است که امسال جایزه بزرگ خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین را از آن خود کرد. فیلم بر اساس داستان واقعی کشیشی به نام برنار پرینا است که ماجرای سواستفاده جنسی او از ۸۰ پسر نوجوان در حدود دو سال پیش، جنجال بزرگی به پا کرد و کلیسای کاتولیک را بر آن داشت که او را از سمت خود عزل کند.

«به لطف خدا» بعد از نمایش جشنواره‌ای مورد شکایت پرینا قرار گرفت. این کشیش ۷۳ ساله که تاکنون اتهامات خود را نپذیرفته و منتظر برگزاری دادگاه است در شکواییه خود بیان کرده بود که نمایش این فیلم می‌تواند جوی احساسی علیه او راه بیندازد و روی قضاوت منصفانه و بی‌طرف هیات منصفه و قاضی دادگاه اثر بگذارد.

شکایت دیگری که از این فیلم به ثبت رسید مربوط به رجینه میر از راهبه‌های کلیسای جنجالی بود که به مخفی‌کاری و پوشش اعمال پدر کلیسا متهم است. او که جلسات دادگاهش از ماه پیش آغاز شده است خواستار حذف نام خود از فیلم شده بود.

مجموع این شکایات اکران «به لطف خدا» را در هاله‌ای از ابهام قرار داده بود، اما روز دوشنبه دادگاه فرانسوی رای به برائت فیلم داد و با این استدلال که افشای اطلاعاتی که عموم مردم از آن خبر دارند نقض حریم خصوصی محسوب نمی‌شود، راه را برای نمایش این اثر پرحاشیه باز کرد.

این برائت یک خبر فوق‌العاده برای تهیه‌کنندگان «به لطف خدا» محسوب شد، چراکه بنا به قول وکلای این اثر، توقف و جمع‌آوری این فیلم کاری بسیار پرهزینه بود. اگر دادگاه رای دیگری صادر می‌کرد، آنها مجبور بودند ۳۰۷ کپی فیلم را از سطح سینماهای فرانسه جمع‌آوری کنند که خود هزینه‌ای برابر با ۵۰ هزار یورو در پی داشت، بعد از آن صدای فیلم باید مجدد تنظیم و اصلاح می‌شد، بازیگران مجددا فراخوانده می‌شدند و نریشن‌ها تغییر می‌کرد و همه اینها در کنار هزینه‌ یک میلیون یورویی کمپین تبلیغاتی فیلم یک خسارت مالی هنگفت برای سازندگان به همراه می‌آورد.

نام قربانیان فاجعه آزار جنسی این پرونده در فیلم تغییر یافته، اما از متهمان با نام‌های واقعی نام برده شده است. فرانسوا اوزون کارگردان این فیلم در بیانیه‌ای که در این باره منتشر کرده تصریح کرده است: اطلاعات منتشر شده در این فیلم قبلا به طور وسیع از طریق دادگاه و مطبوعات اطلاع‌رسانی شده است. اگر متهمان این پرونده خود را گناهکار می‌یابند، تقصیر من نیست. من به سیستم قضایی لیون برای محفوظ نگه داشتن حق آزادی بیان و اختیارم برای ساخت این فیلم اعتماد کردم؛ اثری که به طرح این موضوع اجتماعی کمک می کند و اخیرا جایزه جشنواره برلین را نیز دریافت کرده است.

«به لطف خدا» در بازار فیلم جشنواره برلین نیز حضوری موفق داشت و به طور وسیع در اروپا، کانادا، استرالیا، آمریکای لاتین و ژاپن اکران خواهد
شد.

اشکان مزیدی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    114/077/276/500
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    20/697/483/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    2/879/984/500
  • مست عشق
    پیش فروش 1/424/095/000