جذابیت گویندگی نوجوانان را به رادیو جذب می‌کند/ تاثیر حمایت «خندوانه» بر شنوندگان | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۳۹
مهدی مفیدی در گفتگو با صبا:

جذابیت گویندگی نوجوانان را به رادیو جذب می‌کند/ تاثیر حمایت «خندوانه» بر شنوندگان

گوینده شبکه رادیویی جوان درباره دلایل کاهش مخاطبان شبکه‌های رادیوییو همچنین راه های بیشتر معرفی کردن برنامه های رادیویی با حمایت تلویزیون صحبت کرد.

مهدی مفیدی گوینده شبکه رادیویی جوان که در فصل پاییز پرشنونده‌ترین رسانه شنیداری این رسانه بود، در گفتگو با خبرنگار صبا درباره علل کاهش مخاطبان شبکه‌های رادیویی گفت: ابتدا که رادیو شروع به فعالیت کرد، در کنار رسانه‌های مکتوب شاکله اصلی رسانه‌ها را تشکیل می‌داد ولی در ادامه، تلویزیون هم وارد فضای رسانه‌ای شد و در تکامل این جریان فضای مجازی و در حال حاضر شبکه‌های نمایش خانگی رشد کرده اند و حالا دیگر نمی‌توانیم کتمان کنیم جمعیت مخاطب رادیو با رشد رسانه‌های نوظهور کاهش پیدا کرده است، در حال حاضر جمعیت متمرکز بر رادیو بنا بر اقتضاعات و خواسته‌های خود در رسانه‌های جمعی مختلف پراکنده شده اند.

وی افزود: نمی‌توان ادعا کرد که رادیو شنونده‌های خود را از دست داده است و دیگر شنوده ندارد که اگر به این شکل بود سال‌‌ها پیش این رسانه منحل شده بود ولی رادیو همچنان مخاطب خودش را دارد و هنوز رادیو برای مردم رسانه راستگوست و رسانه‌ای است که مردم ساعت‌های خود را با آن تنظیم می‌کنند و به نظر من برای تقویت این رسانه باید در یک زمینه رسانه‌ای و تبلیغاتی به مردم برنامه‌های مختلف معرفی شود.

این گوینده در جواب این سوال که جامعه مخاطب برنامه‌های رادیویی چه کسانی هستند، توضیح داد: با توجه به برنامه‌هایی که اجرا می‌کنم، ما از همه اقشار جامعه شنونده داریم؛ پزشک، چوپان، کارگر، دانش آموز، خانم خانه دار و…، اما واقعیت این است که عمده شنونده‌های رادیو کسانی هستند که در فضای بسته فعالیت می‌کنند. خوشبختانه یک قشر جدید به مخاطبان رادیو اضافه شده است، آن هم نسل نوجوان هستند که به دلیل جذابیتی که گویندگی برای آن‌ها دارد شنونده برنامه‌های رادیویی گوینده مورد علاقه خود هستند.

مهدی مفیدی در پاسخ به این پرسش که رشد مخاطب دهه هشتادی طرفدار رسانه‌های شنیداری به رشد مخاطبان رادیو هم خلاصه می‌شود، بیان کرد: فضای پادکست امکان شکستن چهارچوب‌های رایج در سازمان صدا را دارد و همین تابوشکنی‌ها و پرداختن به سوژه‌های جدید جذابیت بیشتری برای مخاطبان نوجوان ایجاد کرده است. ما در رادیو به دلیل رعایت اصول ادبی و دیگر اصول حرفه‌ای با یک سری محدودیت مواجه هستیم که یک پادکست برخلاف رادیو می‌تواند هر به هر سوژه‌ای به هر شکل که می‌خواهد بپردازد.

وی ادامه داد: نکته دیگر دسترسی به پادکست‌ها است، رادیو به دلیل اجرای زنده درگیر محدودیت در پخش هم هست ولی یک پادکست بارها و بارها می‌تواند شنیده شود، البته حضور پلتفرم «ایران صدا» در کنار برنامه‌های رادیویی که وظیفه آرشیو کردن برنامه‌های رادیویی را برعهده دارد، شرایط را کمی بهتر شده است که با حل شدن ایرادهای «ایران صدا» می‌توان به افزایش مخاطبان رادیویی امید داشت. البته این نکته را هم باید لحاظ کرد که محیط فعالان حوزه رادیو بسیار حرفه‌ای تر و تخصصی‌تر از فعالان پادکست است.

مجری برنامه رادیویی «هفتگ» درباره جذب مخاطب برنامه‌های رادیویی گفت: عده زیادی از مردم که مخاطب رادیو نیستند تا به حال یکبار هم به صورت متمرکز یک برنامه رادیویی را گوش نکرده اند. برای جذب مخاطب، خصوصا مخاطبی که هیچ آشنایی از برنامه‌های رادیویی ندارد، باید پیوند محکم‌تری در مرحله اول، بین رادیو و تلویزیون ایجاد شود. در تلویزیون و فضای مجازی باید از برنامه‌های رادیویی بیشتر از قبل تبلیغ شود، به عنوان مثال در برنامه‌ای که من و ابوالفضل اینانلو به عنوان مهمان در برنامه «خندوانه» حاضر شدیم، در قسمت‌های بعدی برنامه‌های رادیو جوان و پیام‌های دریافتی سامانه پیامکی و فضای مجازی ما افزایش پیدا کرده بود.

وی در پایان عنوان کرد: رادیو به عنوان رسانه‌ای که در حال حاضر پشت سر باقی رسانه‌ها قرار دارد و تنها ابزار او برای انتقال محتوا، صدا است به کمک دیگر رسانه‌ها برای شنیده شدن نیاز دارد. البته باید این نکته را هم تاکید کنم که عمده برنامه‌های رادیویی از لحاظ فرم و محتوا در رقابت با بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی و دیگر رسانه‌ها دست برتر را دارد.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000