در چیدمان آثار از رسانه‌محور بودن فاصله گرفتیم/ شیوه‌های برگزاری جدید در جشنواره | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۸
در نشست خبری چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر مطرح شد:

در چیدمان آثار از رسانه‌محور بودن فاصله گرفتیم/ شیوه‌های برگزاری جدید در جشنواره

نشست خبری چهادهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر 12 بهمن ماه با حضور دبیر کل و دبیر هنری جشنواره برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، نشست خبری چهادهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر صبح سه‌شنبه ۱۲ بهمن ماه با حضور سیدعباس میرهاشمی دبیرکل جشنواره و امیر راد دبیر هنری جشنواره در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

میرهاشمی در ابتدای این نشست عنوان کرد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر به واسطه ارتباط و گستره وسیعی که با هنرمندان و آثار هنری دارد، می تواند از جایگاه خوبی برخوردار باشد و هرچقدر که ما تلاش کنیم سطح کیعی و ارایه آثار تجسمی در جامعه بالا برود، به تبع آن سلیقه و درک بصری جامعه نیز بالا می‌رود. تلاش ما این است که جشنواره تجسمی فجر را در کنار باقی جشنواره‌ها بتواند به این مقام بالایی برسد و در جامعه اثرگذاری مستقیم داشته باشد.

او ادامه داد: در این دوره سعی کردیم با بررسی ۱۳ دوره گذشته جشنواره تجسمی فجر و فرازوفرود و خروجی های آن به مواردی که در این جشنواره مورد کم‌توجهی قرار گرفته، بپردازیم و شیوه های برگزاری جدیدی ارائه کنیم در نتیجه جلسه‌ای با دبیران ادوار گذشته جشنواره برگزار شد و آن‌ها نکاتشان را مطرح کردند و فکر می‌کنم این همراهی و همدلی در راستای برگزاری جشنواره بسیار اتفاق خوبی بود.

دبیرکل چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر توضیح داد: هرکدام از رشته‌های دهگانه فجر یک دبیر و سه داور داشتند و همچنین در بخش‌های جنبی مانند بخش ایثار و فداکاری به موضوعات گروه های جهادی، مقابله با کرونا، ایثارگران اجتماعی و… پرداخته شده است. یک موضوع پژوهشی هم از مدت‌ها قبل شروع شده بود که در نمایشگاه آینه در آینه اکنون در موزه هنرهای معاصر تهران در نعرض تماشا قرار دارد. بخش مقالات ما نیز یکی از مهم‌ترین بخش های این جشنواره است.

این هنرمند پیشکسوت درباره بخش تجسم هنر در استان‌ها تشریح کرد: در راستای تمرکززدایی از تهرلن، بخش تجسم هنر را تشکیل دادیم و سعی کردیم در این زمینه با تمامی استان‌ها ارتباط برقرار کنیم و یک مدیر هنری در تمامی استان های جشنواره تجسمی فجر قرار دادیم.

او در ادامه به تشریح جزئیات آثار این دوره از جشنواره تجسمی فجر پرداخت و گفت: تعداد کل آثار دریافتی در این دوره ۱۰۸۶۲ اثر بود که نسبت به دوره قبل که ۷۷۵۳ اثر ارسال شده بود، افزایش ۴۰درصد داشتیم. در رشته نقاشی ۳۲۴۰ اثر، عکاسی ۲۰۳۳ اثر، گرافیک ۱۱۴۰، تصویرسازی ۱۱۲۰، خوشنویسی ۷۲۰، نگارگری ۶۰۰ اثر، هنرهای ۳۴۴ اثر، کاریکاتور ۴۶۹ اثر، مجسمه ۳۲۷ اثر و سرامیک ۱۲۵ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. همچنین بخش ویژه ایثار و فداکاری ۷۳۳ اثر از ۴۶۳ هنرمند ارایه خواهد شد. تعداد شرکت‌کنندگان خانم ۲۵۶۰ و تعداد شرکت کنندگان آقا ۱۷۸۵ نفر بود و ۲۸۷۲ نفر از سایر استان‌ها و ۱۴۷۳ نفر از استان تهران در جشنواره چهاردهم شرکت کرده‌اند.

امیر راد دبیر هنری جشنواره در ادامه نشست خاطرنشان کرد: امسال برای اولین‌بار در جشنواره هنرهای تجسمی فجر بخش کیوریتوریال خواهیم داشت تا در دوره‌های بعدی نیز تمرکز بیشتری روی این بخش و این شیوه از ارائه هنر معاصر داشته باشیم. درواقع جشنواره امسال تلفیقی از شیوه‌های گذشته و شیوه‌های جدید در جامعه ایران و هنرهای معاصر است. جمشید حقیقت شناس دبیر بخش کیویوریال این جشنواره است.

او درباره بخش نظامی گنجوی توضیح داد: در بخش نظامی گنجوی و چند پروژه جانبی در کنار آن تلاش شد به رسانه‌های جدید پرداخته شود و نظامی گنجوی را از این طریق معرفی کنیم و چند پروژه در این بخش در حال انجام است.

این هنرمند درباره چیدمان آثار این دوره اظهار کرد: یکی از مسائلی که همواره در جشنواره تجسمی فجر یا آن مواجه بودیم این است که جشنواره بسیار رسانه محور بوده است و درواقع در ارایه آثار رسانه‌های مختلف هنری را از هم جدا می‌کردیم اما در چیدمان جشنواره امسال سعی شد رسانه به سمت فضاسازی کلی بروند و آثار با هم تناسب داشته باشند. درواقع چیدمان آثار جشنواره در این دوره رسانه‌محور نیست اما گاهی روی رسانه خاصی تمرکز کرده‌ایم.

او افزود: بخش مقالات ۱۵ مقاله به ۱۴ نفر سفارش داده شده است و همه مقالات در یک دایره موضوعی قرار نمی‌گیرد اما در چند بخش کلی به موضوعات اقتصاد هنر، زنان در هنر و بازارهای هنری پرداخته شده است.

راد درباره برنامه نکوداشت جشنواره تصریح کرد: همه‌گیری کرونا و از دست دادن برخی هنرمندان در این ایام موجب شد در این دوره نکوداشت ۲ هنرمند فقید کفشچیان مقدم و کامبیز درمبخش برگزار خواهد شد.

مدیر هنری جشنواره در پاسخ به این سوال خبرنگاران که چرا جمع محدودی از هنرمندان و داوران در ادوار جشنواره تجسمی حضور دارند، بیان کرد: به طور مشخص درباره هنرهای جدید باید بگویم که هنرهای حدید در ایران بخش جوانی‌ست و فعال زیادی در این حوزه نداریم اما برخی از هم دوست ندارند در جشنواره حصور پیدا کنند به طور مثال در یکی از بخش ها ما به ۲۵ داور زنگ زدیم اما حضور نداشتند و اینگونه نیست که ما فقط با حلقه محدودی از افراد در ارتباط باشیم بلکه انتخاب ما بر مبنای تخصص افراد و تمایل‌شان به حضور در جشنواره است.

میرهاشمی در ادامه تشریح کرد: ما باید در جشنواره تجسمی فجر از رسانه محور بودن دور شویم و به بخش کیوریتوریال توجه کنیم و هنرمندان مسائل و آثار خود را با موضوع خاص و با مجموعه ها و بیان تکمیلی ارائه کنند.

او اضافه کرد: به معاونت هنری ارشاد پیشنهاد کردم که حتی جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دوسالانه ها و جشنواره تجسمی جوان در ارتباط باشند و شورایی تشکیل شود تا این رویدادها را در راستای هم قرار دهد و رابطه‌شان نسبت به هم‌ مشخص شود.

دبیر چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در پایان در واکنش به حسن روح‌الامین که شب گذشته اعلام کرده بود علی‌رغم اینکه اثری در جشنواره نداشته اما نام او در میان برگزیدگان اعلام‌ شده است، توضیح داد: در بخش ایثار و فداکاری ما هم بخش دعوت از آثار داریم و هم فراخوان. در این بخش از گنجینه ها خواستیم آثار خود را به ما تحویل دهند و اثر حسن روح‌الامین هم از آثار گنجینه انجمن دفاع مقدس بود نه اینکه هنرمند خودش در جشنواره شرکت کرده باشد.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000