۱۰ داستان کژومژ در «املاک رابینسون» | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۹
معرفی کتاب؛

۱۰ داستان کژومژ در «املاک رابینسون»

مجموعه داستان «املاک رابینسون» نوشته حامد حبیبی به همت نشر ققنوس منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، مجموعه داستان «املاک رابینسون» نوشته حامد حبیبی به همت نشر ققنوس به چاپ رسید.

در قسمتی از مقدمه و توضیحات این کتاب می‌خوانیم: «داستان‌های حامد حبیبی گاهی به یک قطعه شعر می‌ماند؛ پر از تصویر آدم‌ها و مکان‌هایی محو. انگار نویسنده از پشت شیشه‌ای بخارگرفته به جهان می‌نگرد و خواننده را با خود همراه می‌کند تا با آنچه پیش از این از کنارش به‌آسانی گذشته روبه‌رو شود. گاهی فضایی ملتهب و کابوس‌وار خلق می‌شود که از واقعیت‌های روزمرۀ زندگی جدا نیست؛ درست مثل رؤیایی که اتفاق وحشتناکی در آن نمی‌افتد، اما حضور در آن موقعیت دلهره‌آور است.

حبیبی قهرمان قصه و خواننده‌اش را میان واقعیت و رویا در جهانی کژومژ رها می‌کند. همه آنچه روایت می‌شود، آنچه از دید راوی و شخصیت دیده می‌شود، این فضای کج و معوج آن چیزی است که انسان زیسته در این عصر، ناخواسته، به آن مبتلاست؛ آن رنجی که تنها ادبیات تواناییِ نمود آن را دارد. این داستان‌ها جلوه‌هایی از جهان امروزند که نه می‌توان گفت رئالیسم محض است و نه می‌توان آن را ذیل ژانر دیگری دسته‌بندی کرد. جهانی که نویسنده ساخته هرچند پر از خشم، نقص، کجی و کاستی است، همان امر واقع و از جادررفتگیِ جهانی است که حقیقتِ زیر پوست این زندگی را نمایان می‌کند.»

انتشارات ققنوس پیش از این کتاب دیگری با عنوان «آن‌جا که پنچرگیری‌ها تمام می‌شوند» از همین نویسنده منتشر کرده است، که این اثر برگزیدۀ جایزه بنیاد گلشیری سال ۸۸، برندۀ هفتمین جایزۀ ادبی اصفهان و تجلیل شده جایزۀ روزی روزگاری بوده است.

در قسمتی از متن یکی از داستان های این کتاب نوشته است: «حالا در آفتاب لم داده ام روی ماسه ها، همان جایی که آن روز به هوش آمدم. آن روز هم آفتاب پایم را سوزاند و بیدارم کرد. انگشت هایم را در ماسه ها فرو کرده بودم. چشمانم را که باز کردم، نرمی ماسه ها را زیر لباس های خیسم حس کردم. صدای فریادهای سرنشینان کشتی هنوز توی گوشم بود. روی شکم می خوابم. ماسه ها داغ اند. یک دست و یک پایم را جمع می کنم. چشمانم را می بندم. این بار بیدار که شوم، لباس هایم خشک نشده، سوار بر همان تخته پاره هایی که طوفان به ساحل انداخته، به دل موج می زنم.»

مجموعه داستان «املاک رابینسون» در ۷۹ صفحه با قیمت ۲ هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است