تقویت زیرساخت‌های حوزه فرهنگ و هنر در استان‌ها/ چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر کلید خورد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۶
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد؛

تقویت زیرساخت‌های حوزه فرهنگ و هنر در استان‌ها/ چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر کلید خورد

آیین افتتاحیه چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر پنجشنبه ۱۴ بهمن ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین مسافرآستانه و جمعی از مدیران و هنرمندان تئاتر در شهر یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، افتتاحیه چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی، حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور جمعی از هنرمندان عرصه تئاتر در کاروانسرای زین الدین شهرستان مهریز یزد برگزار شد.

در ابتدای مراسم پس از خیرمقدم محمد سلوکی مجری برنامه کلیپی از حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین جشنواره تئاتر بین المللی فجر پخش شد که ذر آن به معرفی بخش های مختلف جشنواره پرداخت ‌و پس از آن محمد سلوکی در آیین آغاز به کار دوره چهلم جشنواره تئاتر بین المللی فجر در اولین بخش با سپاس از حسین مسافرآستانه از مهران فاطمی استاندار یزد برای حضور روی سن دعوت کرد.

فاطمی ضمن سلام و درود بر امام راحل و پاسداشت یاد شهدای هشت سال دفاع مقدس و تبریک ایام الله دهه فجر با خواندن متنی به شرح زیر به تبریک و پاسداشت چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر پرداخت:

«بسم الله الرحمن الرحیم والفجر و لیال العشر سلام علیکم و رحمت الله با درود به روح بلند بنیان گذار کبیر جمهوری اسلامی حضرت امام راحل عظیم الشان و ارواح طیبه شهدا به ویژه قریب به ۴ هزار شهید والامقام این استان و در رأس همه شهید محراب حضرات آیت الله صدوقی و با آرزوی سلامتی برای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) فرارسیدن ماه پرفیض رجب المرجب و سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را صمیمانه تبریک عرض می‌نمایم.

به همه حضار محترم وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونین ایشان، روسای سازمان‌ها و بنیادهای فرهنگی و هنرمندان عزیز خیر مقدم می‌گویم، یزد دیار آمیختگی هنر و بندگی با کار و زندگی و حتی آداب و رسوم مردم است، از گنجینه بزرگ معماری ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو گرفته تا تار و پود ترمه و دارایی و زیلو و گلیم و جاجیم از گره‌های مشبک در نخل عزای سیدالشهدا (ع) گرفته تا شیشه کاری پنج دری‌های ارسی همه و همه، عرصه هنر مردمان این دیار است.

یزد دیار پرورش هنرمندان برجسته‌ای همچون شادروان استاد محمود مشروطه و استاد روح الله مفیدی و عرضه رویش کارگردانان و بازیگران نام آشنایی است که آثار ارزشمندی از خود در عرصه هنر فاخر تئاتر و سینما به جا گذاشته‌اند این جا خطه‌ای است که هنر نمایش در بین مردمش جایگاه ویژه‌ای داشته به واقع نقالی ها، معرکه گیری‌ها، تعزیه‌ها و حتی تخت حوضی‌ها و سایه بازی‌ها همه جایگاه ویژه‌ای در سبد زندگی مردم این دیار داشت تا به گونه‌ای هوشمندانه محرومیت خود را از طراوت طبیعت جبران کند و روحیه خود را در برابر سختی طبیعت خشک، تازه نگه دارند.

به این دیار خوش آمدید همچنین تشکر می‌کنم از دست اندرکاران این رویداد مهم فرهنگی رخداد اور شمندی که وارد چهلمین سال خودش شده، جشنواره‌ای بالغ، رشید و معتبر که هرساله میزبان کارهای فاخر و ماندگاری است. الحمد لله امسال سه در بخش رقابتی و غیر رقابتی از هنرمندان یزدی در این جشنواره حضور دارند که آرزوی موفقیت برای همه هنرمندان به ویژه این عزیزان دارم. همکاران ما در ستاد استانی طراحی بسیار ویژه‌ای انجام داده‌اند تا رویداد بدیعی را در مقابل دیدگان استادان هنر تئاتر کشور خلق کنند. از این عزیزان هم به طور ویژه تشکر و قدردانی می‌کنم.

هنر رهنمود آفریدگار زیبا و پدیدآورنده زیبایی است هرچه زیبایی در اوست و از اوست و برای اوست.

خدای آفریننده زیباست و زیبایی‌ها را دوست دارد و می‌خواهد ما نیز زیبا باشیم و زیبا بیاندیشیم، زیبا یگوییم، زیبا بنویسیم و زیبا بسراییم.

جشنواره بین المللی تئاتر فجر هم نماد زیبایی هاست هم نماد زیباترین صحنه های هنری که در قالب نمایشنامه و در قاب صحنه به تصویر کشیده می شود تا اندیشه های زیبا را انعکاس دهد و به زیباترین وجه ممکن انتقاد کند.

سیاست ما در استان یزد این زیبای آرمیده در بستر کویر حمایت از چنین رویدادهای ارزشمند باسابقه روشن است چون یکی از دغدغه‌های هر روز ما، نوجوانان و جوانان با استعداد این سامان هستند و رخدادهای این چنینی می‌تواند تا حدودی تکاپوی این مهم را بکند، چرا که عمیقا معتقدم هنر پاک، زمینه رشد فرزندان جامعه ما را فراهم می‌کند و هر نمایش به دلیل مشخصه‌های اصیل هنری‌اش از جمله زنده بودن و ارتباط مستقیم با مخاطب یکی از بهترین گزینه‌ها برای این امر است.

به هر حال تکرار رویدادهای بین المللی مثل این جشنواره یک فرصت زرین و مغتنمی است تا ظرفیت‌های قدیمی خاص بوم‌های مختلف در تعامل با هنرمندان، اتفاقات ویژه و خاص را خلق کنند. بنده امیدوارم با تکرار اینگونه جشنواره‌ها، ان‌شاءلله هنر فاخر متعهد وارد متن زندگی مردم شود.

مجدداً به همه عزیزان خیر مقدم عرض می‌کنم و از همه دست اندرکاران این مراسم تشکر و قدردانی می‌کنم با تبریک مجدد فرا رسیدن دهه مبارک فجر، سالروز سقوط تاریکخانه استبداد و وابستگی و طلوع درخشان خورشید استقلال و آزادگی صحت و سلامتی همگان را در راستای آرمان های متعالی امام راحل و شهدای گرانقدر و در پرتو منویات رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی از درگاه هنرمند یکتای هستی آرزومندم.»

معرفی برگزیدگان بخش نمایشنا‌مه‌نویسی

پس از سخنان مهران فاطمی استاندار یزد با حضور او  و هوشنگ نصرالله قادری نمایشنامه نویس و مدرس تئاتر، علی اکبرعزیزی معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد و هوشنگ توکلی  روی سن آمدند و بخش تقدیر از نمایشنامه نویسان به شرح زیر انجام شد.

با ارزیابی بیش از ۳۲۳ نمایشنامه هیات داوران شامل جمشید خانیان، روزبه حسینی و سیمین امیریان ۶ اثر را بدون ترتیب و اولویت بندی شایسته تقدیر دانستند.

– نمایشنامه «اسپوتنیک نوای یک تنهایی» نوشته کیوان فهیمی

– نمایشنامه «استخوان در گلو» نوشته مهرداد بقایی

– نمایشنامه «ایاز شیش آبجی» نوشته بهنام سرلک

– نمایشنامه «شطحیات اشباح» نوشته سعیدرضا خوش‌شانس

– نمایشنامه «مدیترانه‌ای» نوشته پیام لاریان

– نمایشنامه «هیچ و پوچ» نوشته سهیل ملکی

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، اصغر امیرنیا مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه برنامه با دعوت مجری برای قدردانی از صادق کوچک‌زاده دبیر اجرایی افتتاحیه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه حاضر شدند و در ادامه قطعه‌ای زنده توسط ارکستر مجلسی یزد اجرا شد.

بزرگداشت ۵ هنرمند پیشکسوت تئاتر

در ادامه برنامه پس از پخش کلیپی از ۵ هنرمند پیشکسوت تئاتر از جمله علی اصغر انصاف‌جو از سیستان و بلوچستان، محمدرضا شجریان از یزد، محمدعلی صادق حسنی گیلان، محمدعلی لطفی مقدم از خراسان و کاظم هژیرآزاد از تهران با دعوت مجری برنامه از محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی درخواست کرد تا روی سن بیایند و با حضور آنها تندیس و لوح تقدیر جشنواره به این هنرمندان اهدا شد.

تقویت زیرساخت های حوزه فرهنگی و هنری در استان ها

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از اهدای تندیس و قدردانی از پیشکسوتان عنوان کرد: تلاش بر این است زیرساخت های حوزه فرهنگی و هنری بیش از هر زمانی در استان ها تقویت شود و از زمان شروع به کار دولت سیزدهم تمامی فعالیت ها هم در این راستا قرار داشت.

او افزود: هم اکنون اعتبار خوبی در ۱۴ استان کشور به طرح های فرهنگی و هنری اختصاص دارد و در بقیه استان‌ها هم این اتفاق به تدریج عملیاتی می شود.

اسماعیلی بیان کرد: حمایت و آموزش هنری از سرفصل‌های جدی کار ما خواهد بود. تلاش می‌کنیم به همه جای کشور با یک چشم مساوی نگاه کنیم و همه استعدادهای ایران عزیز را ببینیم و زمینه رشد همه فرزندان ایران را فراهم کنیم. تلاش می‌کنیم هیچ فرزندی در ایران نباشد که علاقه‌مند به تئاتر و کار هنری باشد و زمینه برای کار او فراهم نباشد. در چهار سال آینده ارتقای کمی و کیفی را در تئاتر مشاهده خواهیم کرد.

او درباره ظرفیت‌ های حوزه فرهنگ و هنر یزد اظهار کرد: برگزاری این جشنواره در استان با تکیه بر ظرفیت‌ها و وجود چهره های شاخص فرهنگی و هنری استان برنامه ریزی شد.

محمدمهدی اسماعیلی ادامه داد: امیدوار بودیم که با حضور هنرمندان بیشتری این برنامه در استان ها برگزار شود اما در روزهای آخر برنامه ریزی با شیوع کرونا و قرمز شدن تعدادی از شهرستان های استان مواجه شدیم.

اسماعیلی ضمن قدردانی از برگزار کنندگان جشنواره اظهار کرد: تیم حرفه ای، قوی و هنرمند برای جشنواره برنامه ریزی کردند که محصول آن را در استان یزد شاهد هستیم.

وزیر ارشاد در پایان با اشاره به زیان هایی که با شیوع ویروس کرونا به هنرهای نمایشی وارد شد، گفت: امیدواریم به زودی شاهد برگزاری جشن های بزرگتر و برنامه های منسجم و بیشتری به دور از کرونا در کشور باشیم.

پس از پایان سخنان محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرفورمنسی با رهبری علی سرابی به یاد هنرمندانی که طی سال گذشته از دست رفته اند از جمله سیامک اطلسی، فتحعلی اویسی، رضا ملک ثابت، بیژن افشار، عزت‌الله مهرآوران، علی حاج‌علی عسگری و علی سلیمانی و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی  اجرا شد.

معرفی برگزیدگان بخش پوستر و عکس

برگزیدگان بخش عکس و پوستر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور قطب‌الدین صادقی، سهراب سلیمی، مائده طهماسبی، مجید جوادیان‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، محمدرضا صباغیان نماینده مردم یزد در مجلس پس از پخش کلیپی معرفی و تقدیر شدند.

اسامی برگزیدگان بخش پوستر به شرح زیر است:

-تندیس، لوح تقدیر و جایزه ویژه برای مهدی دوایی برای طراحی پوستر نمایش «مانستر»

-رتبه سوم (مشترک): میثم نامدار برای طراحی پوستر نمایش «ضیافت» و رسول حق‌جو برای طراحی پوستر سی و سومین جشنواره تئاتر استان خوزستان

-رتبه دوم: محمد افشار برای طراحی پوستر نمایش «سه‌تیز»

هیات داوران در این بخش اثری را شایسته دریافت تندیس و رتبه اول ندانستند.

 

داود فتحعلی‌بیگی، محمود فرهنگ، علی اوسیوند، حمیرا ریاضی، مهدی رمضانی سرپرست نهاد کتابخانه‌های کشور و محمدرضا دشتی‌اردکانی نماینده یزد در مجلس پس از پایان اجرای گروه موسیقی برای تقدیر از برگزیدگان بخش عکس روی سن آمدند. برگزیدگان این بخش عبارتند از:

-تقدیر: شهریار دبیری برای نمایش «سهیل» و سلاله رویدشتی برای نمایش «آنگاه که باران استخوان‌هایت باریدن می‌گیرد» و شیوا سراج برای نمایش «او زیباست»

-رتبه سوم: محمد تقوی برای نمایش «آنتیگونه، آخرین سامورایی»

-رتبه دوم: مریم رحمانی نمایش «سرایدار»

-رتبه اول: اردلان آشناگر برای نمایش «آشویتس خصوصی لیدی مکبث»

پس از خاتمه این قسمت از مراسم کلیپی از صحبت‌های علی نصیریان و پیام او به هنرمندان جوان تئاتر پخش شد.

محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی ویدیویی ابراز امیدواری کرد چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر آینه تمام‌نمای هنر نمایش و بسترساز زمینه ظهور و بروز استعدادهای فراوان و کشف بازی‌های خوب از بازی‌سازان معتبر باشد. او همچنین در این پیام از همه دست‌اندرکاران، داوران، اعضای هیات انتخاب، صحنه‌گردانان، دلسوزان و دل‌نگرانان تئاتر کشور حاضر در جشنواره چهلم سپاسگزاری کرد و افزود امیدوار است جشنواره‌های بعدی نیز عرصه درخشش تک‌تک این هنرمندان باشد.

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی نیز در پیامی ویدیویی با اشاره به این که در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بالای ۹۵ درصد متون رسیده که شاهد اجرای آن‌ها خواهیم بود برگرفته از هویت ایران‌زمین بودند افزود ۵۴ درصد کارها نیز تولید هنرمندان استانی است. او همچنین به حضور سه نسل شامل نسل اول انقلاب، نسل میانی و نسل جدید هم در کسوت نمایشنامه‌نویس و هم در مقام کارگردان اشاره کرد و این نکته را مایه مباهات این رویداد دانست.

داریوش ارجمند، سیاوش طهمورث، فرهاد قائمیان و حسین مسافر آستانه در انتهای مراسم با بریدن کیک چهل سالگی جشنواره بین المللی تئاتر فجر به این برنامه پایان دادند.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است