خرید آثار تجسمی در سطح کلان نیاز به تشکیل شورای خرید دارد/ از قیمت‌گذاری تا نقش مشورتی | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۶
محمود شالویی با صبا مطرح کرد:

خرید آثار تجسمی در سطح کلان نیاز به تشکیل شورای خرید دارد/ از قیمت‌گذاری تا نقش مشورتی

محمود شالویی درباره رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رونق اقتصاد هنر و لزوم توجه به خرید آثار هنری توضیح داد.

محمود شالویی دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم افتتاحیه چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفتگو با خبرنگار تجسمی صبا درباره این رویداد و اهمیت آن عنوان کرد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر به دلیل تنوع آثاری که ارائه می‌کند و حضور اقشار مختلف و مهم‌تر از همه، حضور فعال جوانان یکی از جشنواره‌های خوب کشور ماست. به نظر من مهم‌ترین ویژگی دوره چهاردهم این جشنواره حضور صددرصدی جوانان و چهره‌های کم‌تر شناخته شده است و این موضوع موجب امیدواری برای رونق هنرهای تجسمی‌ست.

او در بخش دیگری از گفتگو درباره رویکردها و برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رونق اقتصاد هنر توضیح داد: همان‌طور که آقای محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردند یقینا اقتصاد هنر و رونق بخشیدن به آن از اهمیت بالایی برخوردار است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اینکه اقتصاد هنر تحولی پیدا کند و به سمت و سوی شکوفایی برود از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند.

مدیرکل حوزه وزارتی ارشاد خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور مداوم با مجموعه‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط، مخصوصا دستگاه‌های برون‌نظارتی مانند سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یا دستگاه‌هایی که بتوانند به نوعی سهم و نقشی در امر رونق اقتصاد هنر داشته باشند، در حال رایزنی است.

سرنوشت شورای خرید آثار هنری چه شد؟

او که در چند ماه اخیر در سمت سرپرستی معاونت هنری وعده احیای شورای خرید آثار هنری را داده بود، درباره احتمال احیای دوباره این شورا در دوره جدید اظهار کرد: شورای خرید آثار هنری زمانی که من مدیرکل هنرهای تجسمی بودم، شکل گرفت اما الان اطلاعی ندارم که این شورا همچنان وجود دارد یا خیر. درباره احیای شورای خرید آثار هنری نیز باید مدیرکل هنرهای تجسمی اظهار نظر کنند اما اگر خرید آثار بخواهد در سطح وسیع صورت گیرد یا به صورت جدی دنبال شود، حتما نیازمند تشکیل شورای خرید آثار یا کارشناسی آثار و تشخیص اصالت آثار و ارزش‌گذاری آن‌هاست.

این مدیر درباره وظایف شورای خرید آثار هنری بیان کرد: شورای خرید آثار هنری چند وظیفه مهم برعهده داشت مانند تشخیص اصالت اثر و دیگری ارزش‌گذاری آن و بعد گفتگوی اعضای شورا و مشورت آن‌ها با یکدیگر درباره اینکه بتوانند برای یک اثر قیمت تقریبی در نظر بگیرند. مطمئنا شورای جدید هم باید همین وظایف را دنبال یا چیزهای جدیدی به آن اضافه کند.

شالویی در پایان درباره رویکرد مشورتی شورای خرید آثار هنری تصریح کرد: رویکرد این شورا همواره بر خرید حمایتی از هنرمندان بود البته بخشی از وظایف آن هم مربوط به زمانی بود که برخی دستگاه‌ها می‌خواستند اثر هنری خریداری کنند ولیکن لازم بود مشورتی به آن‌ها داده شود، در اینجا شورا برای دستگاه‌های متقاضی خرید آثار نقش مشورتی هم داشت.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است