حمایت حراج تهران از تناولی/ موزه پرویز تناولی: رقم ۶ میلیون دلاری درست نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۶

حمایت حراج تهران از تناولی/ موزه پرویز تناولی: رقم ۶ میلیون دلاری درست نیست

حراج تهران اسناد ارایه‌شده از سوی موزه پرویز تناولی را تایید و نامه این موزه را درباره حواشی فروش آثار این هنرمند، منتشر کرد.

به گزارش صبا، در پی حواشی به‌وجودآمده درباره فروش آثار پرویز تناولی هنرمند عرصه تجسمی، روابط عمومی حراج تهران اطلاعیه‌ای در اختیار رسانه‌ها قرار داد. در این اطلاعیه، نامه‌ای که ۳ روز پیش از سوی موزه پرویز تناولی به حراج تهران ارسال شده و همچنین اسناد پیوست آن، مورد تایید قرار گرفته و از این هنرمند تجسمی حمایت شده است.

بر اساس نامه‌ای که موزه پرویز تناولی به حراج تهران فرستاده و از سوی حراج تایید و منتشر شده، این هنرمند تجسمی بر خلاف رقم ۹ میلیون دلاری مطرح‌شده در فضای مجازی، به پرداخت ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خسارت محکوم شده و اموال او نیز توقیف نشده است. در این نامه همچنین آمده که این پرونده، مختومه شده است.

متن کامل اطلاعیه روابط عمومی حراج تهران به شرح زیر است:

«با توجه به حاشیه‌های مطرح‌شده در فضای مجازی در خصوص فروش آثار پرویز تناولی، موزه این هنرمند با ارایه اسنادی به حراج تهران، به شرح ماوقع پرونده قضایی این هنرمند پرداخت. حراج تهران بر اساس بررسی اسناد ارایه‌شده ضمن حمایت از این هنرمند، در جهت تنویر افکار عمومی اصل نامه موزه تناولی را در اختیار رسانه‌های جمعی قرار می‌دهد.

به جای نفرین به تاریکی، شمعی بیفروز!

مدیر محترم روابط عمومی حراج تهران

با احترام؛

پیرو مرقومه شماره ۰۷۱۱۰/ ۱۴۰۰ مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۴ خورشیدی و متعاقب شایعات بی‌اساس، خلاف قانون و غیراخلاقی منتشره علیه استاد پرویز تناولی، به استحضار می رساند:

پرونده حقوقی مطروحه میان ایشان و طرف مقابل در خصوص قرارداد معاوضه تعدادی مجسمه که منتهی به دادنامه صادره از دادگاه تجدیدنظر استان تهران مبنی بر فسخ قرارداد مزبور و استرداد بخشی از مجسمه‌های معاوضه‌شده گردید -فارغ از ایرادات حقوقی و شرعی مترتب بر آن دادنامه- پس از فراز و نشیب‌های غیرمتعارف و بر خلاف ارزیابی غریب و شبهه‌ناک کارشناس فاقد صلاحیت نخستین که عدم صلاحیت وی در خصوص موضوع، از سوی شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری به عنوان عالی‌ترین مرجع کارشناسی کشور تایید شده است و رقم افسانه‌ای شش میلیون و ششصد هزار دلار! که نقل محافل عده‌ای بی‌خبر از واقعیت و نیز جماعتی بی‌اخلاق گردیده، دستاورد نظریات بی‌بنیان ایشان بوده است؛ سرانجام متعاقب کارشناسی‌های متعدد بعدی و گزارش اخیر هیات ۵ نفره کارشناسی، به رقم نه میلیارد و ششصد میلیون تومان (قریب به دو هزار درصد! کمتر از مبلغ ارزیابی بی‌اساس کارشناس مزبور) تقلیل یافت و با پرداخت تمامی آن رقم از سوی استاد مختومه گردید و از ممنوع الخروجی و توقیف املاک و خودروی ایشان رفع اثر و مالکیت مجسمه‌های مورد نزاع در قبال پرداخت مبلغ فوق‌الاشاره دیگرباره به استاد پرویز تناولی بازگشت و طرف مقابل نیز از مجسمه‌هایی که توسط شریک وی در سال ۱۳۹۳ از مالک پیشین آن به رقم دویست و پنجاه میلیون تومان خریداری شده بود، به سود هنگفت نه میلیارد و ششصد میلیون تومانی دست یافت.

شایان ذکر است که در خلال پرونده قضایی موصوف طی سالیان پیش، به جز منافع دو پلاک ثبتی و یک خودرو، هیچ‌یک از اموال استاد پرویز تناولی مورد توقیف یا مواجه با ممنوعیت معامله نبوده است، که اگر می‌بود، بی‌تردید طرف مقابل طی سال‌های گذشته از هیچ اقدام ایذایی در این زمینه کوتاهی نمی‌کرد و اهدای تاریخی مجموعه منحصربه‌فرد دست‌بافته‌های روستایی و عشایری استاد به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور را با چالش و موانع حقوقی مواجه می‌نمود.

لذا ادعاهای سراسر کذب دروغ‌پردازانی که دیگرباره با اهدافی مشخص و مغرضانه در روزهای اخیر مطرح می‌گردد، تنها و تنها به طنزی شوم می‌ماند که به جای لبخند، بر آن و احوالات گوینده باید گریست!

در پایان ضمن سپاس از حسن توجه جنابعالی و مدیریت محترم حراج تهران به شفاف‌سازی و تبیین واقعیات امر در فضای غبارآلود کنونی، مستندات لازم در تایید مراتب فوق، به پیوست این مرقومه تقدیم می گردد.

با تجدید احترام

مدیر موزه پرویز تناولی»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است