خرید اثر هنری در سرفصل‌های اصلی مدیریتی قرار دارد/ اقتصاد هنر را در داخل و خارج از کشور توسعه می‌دهیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۴
وزیر ارشاد در بازدید از جشنواره هنرهای تجسمی فجر:

خرید اثر هنری در سرفصل‌های اصلی مدیریتی قرار دارد/ اقتصاد هنر را در داخل و خارج از کشور توسعه می‌دهیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بازدید از چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در جمع خبرنگاران درباره رویکردهای این وزارتخانه در حوزه هنرهای تجسمی گفت.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز یکشنبه ۱۷ بهمن ماه با حضور در موسسه فرهنگی-هنری صبا از چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بازدید کرد.

در این دیدار محمود سالاری معاون هنری وزیر ارشاد، محمدحسین نیرومند مشاور وزیر، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی و امیر راد دبیر هنری جشنواره حضور داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از این بازدید در جمع خبرنگاران درباره رویکرد وزارت ارشاد در حمایت از هنرهای تجسمی عنوان کرد: یکی از برنامه‌های مهم‌ ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم توجه ویژه به حوزه هنرهای تجسمی بوده است. من چه به صورت جمعی و چه به صورت انفرادی جلساتی را با بزرگان این حوزه داشتم و تلاش کردم در جشنواره‌های مختلف و جشنواره‌های استانی مرتبط به هنرهای تجسمی حضور داشته باشم و از نزدیک با این عزیزان گفتگو کنم.

او در ادامه درباره چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان کرد: بنای ما این بود که جشنواره هنرهای تجسمی فجر در این دوره هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی گسترش پیدا کند و درعین‌حال متضمن گزاره‌های اصلی مانند امید، ایثار، توجه به مسائل عمومی و اجتماعی کشور باشد و شکرخدا هنرمندان در همین زمان اندک توانستند آثار خوبی برای جشنواره آماده کنند.

توسعه هنرهای تجسمی در خارج از کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره خرید آثار هنری جشنواره تصریح کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین اهداف ما در جشنواره تجسمی فجر حمایت از اقتصاد هنر است و به تبع آن در مجموع بخش‌های مختلف این وزارتخانه تلاش می‌کنیم تا از حوزه تولید تا عرضه زنجیره‌ای را تشکیل دهیم تا موجب رونق اقتصاد هنر شود. در حوزه عرضه هنری، هم در داخل و هم در خارج از کشور ما به طور جد از توسعه اقتصاد هنر و معرفی بیشتر هنر ایرانی پشتیبانی می‌کنیم تا شرایطی ایجاد شود تا هنرمندان علی‌رغم خیر معنوی از اثر هنری، سود مالی هم داشته باشند.

اسماعیلی درباره رایزنی خارجی در حوزه هنرهای تجسمی تشریح کرد: ما در داخل و خارج از کشور نزدیک به هشتاد رایزن فرهنگی داریم و این ظرفیت بزرگی‌ست. در این دوره جدید از تکالیف اصلی که من از سازمان فرهنگ و ارتباطات و معاونت هنری ارشاد خواسته‌ام این است که در حوزه هنرهای تجسمی نه به صورت تزیینی و نمایشی بلکه به عنوان کار اصلی و هدف مهم برنامه‌ریزی کنند. به خصوص در حوزه منطقه و جغرافیای فارسی‌زبانان که این آثار هنری به شدت مورد توجه هستند. به امید خدا شرایطی فراهم خواهیم کرد که در حوزه عمومی و منطقه‌ای فضای اقتصادی هنرهای تجسمی گسترش پیدا کند و همچنین در داخل کشور هم‌ باید این فضا تقویت شود. من همین امروز از آقای محمود سالاری معاون هنری وزارت ارشاد خواهش کردم که بودجه خوبی را برای خرید آثاری که در این جشنواره شرکت کرده‌اند، درنظر بگیرند و با تعیین ارزش هنری آثار ما خودمان در خریدشان پیش‌قدم شویم و بر این اساس فرهنگسازی شود تا مجموعه دستگاه‌های اداری و دولتی یکی از سرفصل‌های اصلی‌ خود را در خرید آثار هنری فاخر و برجسته بگذارند.

او در ادامه تاکید کرد: به امید خدا رایزن‌های فرهنگی ما در خارج از کشور بهمن ماه سال ۱۴۰۱ اولین دوره کاری خود را در حضور خبرنگاران ارایه می‌کنند.

جشنواره تجسمی فجر برای عده خاصی برگزار نمی‌شود

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران در واکنش به اینکه در طول جشنواره هنرهای تجسمی فجر برخی هنرمندان دیگر با این جشنواره همکاری نکردند، اظهار کرد: فکر می‌کنم این اتفاق به طور عمومی وجود ندارد زیرا کار هنرمندان بیشتر ذوقی‌ست و شاید یک هنرمند برجسته کاری تولید کند و دیگر تا یک سال آینده اثری نداشته باشد و این قضاوت شتابزده‌ای‌ست که بگوییم چرا برخی هنرمندان سال گذشته حضور داشتند اما امسال نیستند. ما در این دوره هم تعداد زیادی از برجستگان هنر را در کنار هنرمندان جدید مشاهده می‌کنیم و اینگونه نیست که جشنواره تنها برای عده خاصی برگزار شود زیرا فلسفه برپایی جشنواره این است که افراد جدیدی در آن بدرخشند و دیده شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: ما با بزرگان هنر دیدار می‌کنیم و هر درخواستی داشته باشند در حد توان خود انجام می‌دهیم و نباید به‌گونه‌ای صحبت کنیم که موجب ناامیدی جوانان شود زیرا درخشش جوانان در کنار استادان، عرصه فرهنگ و هنر را بیش‌ازپیش پررونق خواهد کرد.

اسماعیلی در پایان طی سخنان کوتاهی درباره حمایت از موزه‌های هنرهای معاصر کشور گفت: ما از تمام پروژه‌هایی که داریم حمایت می‌کنیم به طور مثال چندی پیش در موزه هنرهای معاصر همدان اعتبارات می خواستند و ما این اعتبارات لازم را به آن‌ها تخصیص دادیم همچنین درحال پیگیری موزه هنرهای معاصر اهواز نیز هستیم.

چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیرکلی سیدعبای میرهاشمی از ۱۵ تا ۳۰ بهمن ماه در موسه فرهنگی-هنری صبا برپاست.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است