محسن جسور ادعای کپی شدن ایده «ملاقات خصوصی» از طرحش را به دادسرای فرهنگ و رسانه برد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۰

محسن جسور ادعای کپی شدن ایده «ملاقات خصوصی» از طرحش را به دادسرای فرهنگ و رسانه برد

محسن جسور فیلمنامه نویس و عضو انجمن نویسندگان سینما درباره شباهت طرح اصلی فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» با طرح اولیه فیلم خود توضیح و از شکایت حقوقی خبر داد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا در پی حواشی ایجاد شده براساس یادداشتی از محسن جسور فیلمنامه‌ نویس سینما که ادعا کرده بود ایده اصلی فیلمنامه «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس که در بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد از آن اوست، این فیلمنامه نویس در این باره به ارایه توضیحاتی پرداخت.

محسن جسور فیلمنامه نویس و عضو انجمن فیلمنامه نویسان خانه سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره طرح فیلمنامه «ملاقات خصوصی» بیان کرد: من با بخش های دیگری که فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» در آن حضور دارد، کاری ندارم و نمی خواهم زحمت یک گروه را نابود کنم چون می دانم ساخت یک فیلم چه زحمات و مشقتی دارد ولی در مورد فیلمنامه به هیچ عنوان کوتاه نمی آیم چون ایده اصلی این فیلم که درباره عشق است برای من است.

مسئولان چهلمین جشنواره فیلم فجر بی تفاوت نباشند

نویسنده فیلمنامه «آوا» و برنده پروانه زرین بهترین فیلمنامه جشنواره کودک و نوجوان اصفهان بیان کرد: واقعا امیدوارم مسئولان چهلمین جشنواره فیلم فجر درباره این موضوع عکس العملی نشان دهند و بی تفاوت نباشند زیرا یک فیلم اکنون در جشنواره چهلم فجر حضور دارد و در صدر آرای مردمی هم قرار گرفته است که ایده، پیرنگ اصلی و موضوعش برای من است در حالیکه بدون اجازه من آن را با چند قصه فرعی کولاژ کرده و به نام دیگری به ثبت رسانده اند.

ایده اصلی من یک قصه عاشقانه در زندان بود

نویسنده فیلمنامه «رقص روی یخ» مدعی شد: ایده اصلی من یک قصه عاشقانه در زندان بود که دوستان آن را مطالعه کردند و از آن آگاهی کامل داشتند. برای اینکه نمی توانستند تنها به بخش مواد مخدر بپردازند – همان مطلبی که در نشست خبری شان نیز به آن اشاره کردند_ یک داستان عاشقانه هم به آن اضافه کردند که این داستان از آن من است و ثبت شده است.

نویسنده «خشت بهشت» توضیح داد: موضوع اصلی من با نویسنده اولیه است زیرا او طرح مرا خوانده بود و می دانست قرار است طرح را کار کنم. من موضوع شخصی با کسی ندارم. من یک دعوی حقوقی دارم و در جریان این دعوی از زحمت ده ساله خود کوتاه نمی آیم تا حقوق از دست رفته خود را اثبات کنم. برای جریان حرفه ای سینما این مساله قابل درک است که در چالش های این چنینی با شخصیت حقوقی طرف مقابل روبرو هستیم نه شخصیت حقیقی ایشان و من هم درباره علی سراهنگ صحبت نمی کنم من درباره یک نویسنده و کارگردان حرف می زنم که از او توقع رفتار حرفه ای دارم. علی دوست قدیمی من است و شاید هنوز هم باشد برای همین پس از مدتی که متوجه شدم امید شمس و علی سرآهنگ فیلمنامه ای ثبت کرده اند به او بابت طرح فیلمنامه و شباهت به طرح خود اطلاع دادم که منکر قضیه شدند و اکنون این مرا عذاب می دهد.

طرح را  در معاونت مالکیت حقوق معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت کردم 

او ادامه داد: من این طرح را در سال ۱۳۹۰ که خانه سینما تعطیل بود در معاونت مالکیت حقوق معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت کردم و پس از آن مدتی روی آن تحقیق و پژوهش انجام دادم و با چند جامعه شناس و وکیل صحبت کردم تا در اواسط ۱۳۹۷ با توجه به اینکه داستان کار کامل شده بود برای تهیه کنندگی کار، طرح را به دوستان ارایه دادم و آنها اصرار داشتند تا فیلمنامه را به آنها بفروشم که موافق نبودم و متاسفانه اکنون متوجه شده ام طرح اصلی را برداشته اند، کولاژ کرده اند، چند قصه فرعی به آن افزوده و با خیال راحت از اینکه من نمی توانم اثبات کنم این طرح از آن من است آن را ساخته اند که بعید می دانم این روند ناآگاهانه باشد.

محسن جسور اذعان کرد: روی قصه و فیلمنامه حرفی ندارم. فیلمنامه ای نوشته شده و به من ارتباطی ندارد ولی ایده و پیرنگ اصلی عاشقانه فیلم که همه چیز فیلم است برطبق همان روند و جریان عاشقانه ای طی می شود که در طرح من است و امیدوارم مسئولان جشنواره فجر بی تفاوت نباشند.

این عضو انجمن فیلمنامه نویسان خانه سینما مطرح کرد: به عنوان عضو انجمن فیلمنامه نویسان خانه سینما دیگر جرات نمی کنم طرحی را که حتی در یک ارگان رسمی ثبت شده است جایی ارایه بدهم.

ارایه شکایت به دادسرای فرهنگ و رسانه

او افزود: ما یک خانواده هستیم و دوست نداشتم این موضوع اینگونه مطرح بشود اما حالا که با هزار دوندگی و صبر و تلاش برای فیلمنامه تهیه کننده پیدا کرده ام فیلمنامه ام از دست رفته است و وقتی هشدارهای من درباره استفاده نشدن از طرح و ایده جدی گرفته نشد، مجبور شدم ۱۷ بهمن ماه شکایت خود را به دادسرای فرهنگ و رسانه و خانه سینما ارایه دهم و امیدوارم که پاسخگو باشند.

محسن جسور در پایان گفت: خودم اهل سینما هستم و با هیچکس دشمنی ندارم اما نمیخواهم و نمی توانم از حقم بگذرم. نمی توانند این همه هشدار دادن در هنگام نگارش و پیگیری های من را نادیده بگیرند.

خبرگزاری صبا آماده انتشار مطالب تیم تولید فیلم «ملاقات خصوصی» است و برای داشتن واکنش همزمان آنها، تماس هایی با عوامل اصلی فیلم داشته است.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است