نشستی که بدون حضور مسعود کیمیایی برگزار شد/ ما در این فیلم مهدی بلیغ نداریم | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۳
گزارش صبا از نشست خبری «خائن‌کشی»؛

نشستی که بدون حضور مسعود کیمیایی برگزار شد/ ما در این فیلم مهدی بلیغ نداریم

نشست رسانه‌ای فیلم «خائن‌کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی و تهیه‌کنندگی علی اوجی در چهلمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، نشست رسانه‌ای فیلم «خائن‌کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی و تهیه‌کنندگی علی اوجی عصر امروز ۲۰ بهمن ماه در چهلمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد تهران برگزار شد.

علی اوجی در ابتدای این نشست درباره اعتراض و کناره‌گیری مسعود و پولاد کیمیایی عنوان کرد: درباره پولاد کیمیایی اختلاقاتی بوده که قبلا وجود داشته و متاسفانه منجر به نیامدن او شد. آقای مسعود کیمیایی هم درباره کناره‌گیری خود نامه نوشت و توضیح داد. اینکه یک کارگردان ۸۰ ساله با ۵۵ سال سابقه فیلمسازی نخواهد قضاوت شود، طبیعی است. جشنواره امسال جوان است و ۷ فیلم اولی داریم درنتیجه مسعود کیمیایی دوست نداشت قضاوت شود و من هم به عنوان تهیه کننده به تصمیم او احترام می‌گذارم زیرا شان این الماس ها باید حفظ شود و تصمیم شخصی او بوده است.

مهران مدیری بازیگر «خائن‌کشی» خاطزنشان کرد: من در رودربایستی بازی در فیلم «درخت گردو» و عقیده دارم که بازی خودم افتضاحی بود که گذشت اما درباره بازی در این فیلم باید بگویم مگر می شود با کیمیایی کار کنی و بد بازی کنی؟ او از بازیگران بازی خوب می گیرد. کاش بتوانم روزی خاطراتم را بگویم.

او در ادامه درباره احتمال نامزد شدن در سیمرغ بیان کرد: اگر سیمرغ بدن می‌برم به هرحال هرکسی جایزه دوست دارد زیرا آدم وقتی جایزه می گیرد احساس می کند کارش را به درستی انجام داده است.

اوجی درباره برگزاری نشست بدون کارگردان توضیح داد: ما مافیا بازی نکردیم مافیا یعنی کسی را بکشید. وقتی کارگردان حضور ندارد برگزاری نشست کار سختی است ولی احترام شما و رسانه است که باعث می‌شود سینمای ایران بیش از پیش رونق داشته باشد، مهم بود و فقط به احترام شما این نشست برگزار شد و البته باید بگویم که آقای مسعود کیمیایی کمی کسالت دارد.

دانش اشراقی طراح صحنه و لباس بیان کرد: طراحی صحنه برای فیلم مسعود کیمیایی افتخار و رویایی است. دوران خوبی با کیمیایی گذراندم. هم از او یاد گرفتم و هم لحظه به لحظه حضور کنار او برای من درس بود. کیمیایی به دکور اعتقاد ندلشت و برای ما سخت بود این فصا را ایجاد کنیم و ما هم تمام تلاش مان را کردیم با کمک فیلمبرداری و لباس تا شبیه طراحی صحنه شبیه فیلمنامه شود.

اوجی در ادامه اظهار کرد: اولین مواجهه مسعود کیمیایی با دکور بانک ملی بود و به او گفتم اگر دکور را دوست ندارید با لودر خراب می کنیم.

حضور کنار مسعود کیمیایی کلاس درس است

مدیری در ادامه درباره همکاری با مسعود کیمیایی خاطرنشان کرد: به نظر من هر بازیگری در طول زندگی‌اش حداقل یکبار باید با کیمیایی کار کند زیرا دانش این انسان درباره همه چیز خیلی زیاد است. در طول فیلمبرداری «خائن‌کشی»  چون شبکار بودیم من با او درباره ادبیات، موسیقی، سیاست، تاریخ و … گپ می‌زدم. من یواشکی کنار مانیتور می‌رفتم و از او سینما یاد می‌گرفتم. شاید اکنون برخی فیلم را دوست نداشته باشند اما با دیدن این فیلم نور، میزانسن و قاب‌بندی یاد می‌گیرید.

سلامی درباره فیلمبرداری این فیلم تصریح کرد: کار با مسعود کیمیایی بسیار لذت‌بخش بود و من با آثار او عاشق سینما شدم. ما در دفتر فقط کنار او می‌نشستیم و حرف می‌زدیم. او به ما فیلم های وسترن معرفی کرد و رنگ و نورهایی به صورت کد به من داد. فیلمبرداری کسوف چالش بزرگی برای من و تیمم بود. ما با چراغ کوچک کار کردیم و با تمرین به این مرحله رسیدیم.

تهیه‌کننده «خائن‌کشی» درباره زمان این فیلم توضیح داد: فیلم «خائن‌کشی» ۲۳۰ دقیقه است. مسعود کیمیایی دو نسخه فیلمبرداری کرد؛ یکی از آن‌ها ۱۲۰ دقیقه و یک نسخه سریالی بلندتر.

او ادامه داد: مسعود کیمیایی به شدت حرفه‌ای منظم است و کاش کارگردانان ما منش او را یاد بگیرند.

اوجی در پاسخ به هزینه ساخت «خائن‌‌کشی» گفت: هزینه این فیلم خیلی زیاد شد. این فیلم با سرمایه کاملا شخصی ساخته شد. ۵ نفر جمع شدیم و پول ساخت فیلم را به صورت شخصی پرداخت کردیم به طور مثال دوست من در کار بازار است و پیانو می‌فروشد. من ماشینم را فروختم و پول ساخت فیلم را دادیم.

فرهاد آییش درباره ایفای نقش مصدق تشریح کرد: صورت من شبیه دکتر مصدق است و پیش‌تر هم یک تئاتر درباره مصدق بازی کرده بودم و برای بازی در این فیلم ویدیوهای آن تئاتر را مجدد با زاویه دید مسعود کیمیایی دیدم و شناخت مصدق برای من در ایفای این نقش بسیار اهمیت داشت زیرا بدون شناخت نمی‌شود یک شخصیت تاریخی را ارایه کرد. من مصدق را ذهنی می‌شناسم اما سعی کردم در این فیلم به مصدق واقعی وفادار باشم.

مهران مدیری در پاسخ به اینکه در فیلم «درخت» گردو گفته بود چون نخوابیده عینک آفتابی زده است، درباره اینکه چرا مجدد عینک آفتابی دارد، توضیح داد: از بعد از «درخت گردو» هنوز نخوابیده‌ام و و امیدوارم جشنواره بعدی که به اینجا می‌آیم خوابیده باشم و دیگر عینک آفتابی نزنم.

ستار اورکی آهنگساز «خائن‌کشی» درباره موسیقی این فیلم تصریح کرد: به حز قسمت هایی‌ که موسیقی آن را در فیلم گرفتیم، باقی ارکستر بود از وکال هم چون مسعود کیمیایی موافق نبود، استفاده نکردیم. آقای کیمیایی در جایی گفته بود که اگر فیمساز نمی‌شد، قطعا آهنگساز می‌شدم.

دارسنج طراح گریم درباره ناهماهنگی گریم و لباس در این فیلم توضیح داد: طراحی لباس به من مربوط نمی‌شود اما درباره چهره‌ها باید بگویم که مسعود کیمیایی این نوع گریم را می خواست و چالش خاصی در گریم کار نداشتیم.

مدیری درباره علت قبول این نقش عنوان کرد: هر بازیگری هرچه جلوتر می‌رود، بیشتر یاد می‌گیرد و پخته‌تر می‌شود. دلیل قبول یک نقش برای من هم شخصی است و هم به کارگردان فیلم مرتبط است. حضور در کنار مسعود کیمیایی جنبه آموزشی داشت به همین دلیل است که فیلم بازی‌های درخشان زیاد می‌بینیم و همه بجه ها فراتر از آنچه فکر می کردیم، بودند.

حمیدرضا آذرنگ بازیگر «خائن‌کشی» تشریح کرد: حقیقتا چه در فیلم «قاتل اهلی» و چه در این کار حضور کوتاه خودم را دوست داشتم و در هر سکانسی با آقای کیمیایی صحبت می کردیم و خوشحالم که این حسرت مانند حسرت کنار بعضی از افراد بازی کردن به دلم نماند و توانستم این همکاری غزل‌واره را تجربه کنم.

اوحی درباره مهدی بلیغ در این فیلم توضیح داد: حضور مهدی بلیغ در این فیلم گمانه‌زنی مطبوعات بود به دلیل مصاحبه کیمیایی بود که درباره مهدی بلیغ آرسن لوپن ایران گفته بود. من از کیمیایی خواستم در ۶ ماه دوباره فیلمنامه بنوسید. در فیلمنامه قبلی یک فرعی به زندگی بلیغ زده بود اما در این فیلم مهدی بلیغ نداریم فقط اسم شخصیت اصلی فیلم مهدی است.

اوجی درباره حضور نرکس محمدی در این فیلم تصریح کرد: من با یک بازیگر ازدواج کردم. من ۸ فیلم تهیه کرده‌ام که نرگس محمدی در دو فیلم بازی کرده است. در «خائن کشی» تعدد بازیگر دستم را باز گذاشته بود و اگر نقشی برای نرگس محمدی مناسب باشد، حتما او را انتخاب می کنم.

رضا یزدانی یکی از بازیگران «خائن‌کشی» در پایان درباره تجربه همکاری با مسعود کیمیایی، عنوان کرد: من از ۲۰ سال پیش همکاری با مسعود کیمیایی را آغاز کردم و این همکاری دیگر به شکل رفاقت تبدیل شده است. علی اوجی نیز عاشقانه برای ساخت این کار زحمت کشید و همه انرژی خود را گذاشت.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است