«درب» فیلم قابل احترامی است/ ساده مثل گذشتن از یک رودخانه زلال و‌ کم‌عمق | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۲
یادداشت‌های فیلم فجر به قلم جعفر گودرزی-21

«درب» فیلم قابل احترامی است/ ساده مثل گذشتن از یک رودخانه زلال و‌ کم‌عمق

جعفر گودرزی منتقد سینما معتقد است فیلم «درب» اثری شریف و قابل احترام است که برای دیده شدن فریاد نمی‌زند.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، دیروز ۲۱ بهمن ماه «درب» ساخته هادی محقق در سالن برج میلاد به عنوان خانه چهلمین جشنواره فیلم فجر برای منتقدان و اهالی رسانه به نمایش گذاشته شد.

جعفر گودرزی رییس انجمن منتقدان و منتقد سینما در یادداشتی به نقد و بررسی این اثر پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

«فیلم داستان ۲ برادر معلول است که یکی از آن‌ها به هیچ وجه قادر به حرکت نیست، اما دیگری به زحمت و با کمک دست‌هایش حرکت می کند. در این گیرودار برق خانه آن‌ها قطع می شود و مشکلی اساسی پیدا می کند. کارمند اداره برق با دیدن وضعیت جسمی شان به هم می‌ریزد و تصمیم می‌گیرد به هر طریقی مشکل را برطرف نماید. در این میان موتور تُشَکِ برقی برادر معلول هم از کار می‌افتد و… .

«درب» فیلمی درباره مرگ و زندگی است. «درب» فیلم به شدت ساده ای است، همچون گذشتن از یک رودخانه زلال و‌ کم عمق.

فیلم برای دیده شدن فریاد نمی زند و می داند که برای عبور از پیچیدگی، فریاد زدن نیاز نیست و می توان در عین سادگی مفاهیم را منتقل کرد.

انسان‌های ساده، مهربان و باوجدان برای رسیدن به سادگی قابل فهم، از پیچیدگی های زیادی عبور کرده اند و مامور اداره برق هم همین مسیر را طی کرده و می کند، اما کاش فیلم با شخصیت محوری اش مامور اداره برق شروع می شد و فیلمساز او را در حال گذر از پیچ ‌و خم های جاده و فضای بکر فیلم نشان می داد.

یکی از ویژگی های این نوع فیلم ها حذف کارگردان از اثر است تا روح زندگی جاری در فیلم بیشتر به مخاطب منتقل شود و او خود را جزیی از این زندگی بداند.

اما کاش فیلمساز و فیلمنامه نویس از دو شخصیت اصلی فیلم یعنی معلول و نابینا، یکی را انتخاب می‌کرد و کاراکتر دیگری را برای نزدیک شدن شخصیت محوری به او انتخاب می‌کرد. انتخاب دو‌ معلول -حال یکی نابینا و دیگری از ناحیه دو پا- کمی توی ذوق می زند و می شد با موضوع و مساله ای دیگر سمت یک انسان سالم هم رفت تا روایت تلطیف تر و هوشمندانه تر می شد.

فیلمساز جا داشت با توجه به تمرکز قصه روی شخصیت دو برادر، کمی از آن ها هم می گفت که چرا تنهایند و چه اتفاقی برای آن ها افتاده و خانواده شان کجاست و… .

فیلم در ستایش مهربانی به ساده ترین شکل ممکن است و این سادگی از دوخت ‌و دوز جوراب سوراخ توسط پیرمرد برای همسرش تا بردن مرد نابینا و گل چیدن برای او و رسیدن به معشوقش کاملا مشهود و قابل لمس است.

فیلم با یک تدوین سختگیرانه می تواند اثرگذاری اش را دوچندان کند. حذف پلان های طولانی بدون استفاده از کارکرد کات و رعایت ایجاز، چون رد کردن مرد نابینا از رودخانه توسط مامور اداره برق و پلان های شب که هیچ کارکردی هم ندارد، به درک بهتر فیلم کمک خواهد کرد.

برق مهر ‌و مهربانی و معرفت مامور اداره برق، تنها روشنی بخش و کورسوی امید در روستایی بکر است و کدهای روایی و تصویری هم که در فیلم داده می‌شود، گواه این مهم است.

درب با تمام کندی و‌ کشدار بودنش که می توانست اندکی تعدیل یابد، فیلمی شریف و قابل احترام است.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است