سازها و نواها شب تهران را گرم کردند/ شاگرد جوان چوب رهبری استاد را به دست گرفت | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۸
صبا گزارش می‌دهد؛

سازها و نواها شب تهران را گرم کردند/ شاگرد جوان چوب رهبری استاد را به دست گرفت

سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر شب گذشته با 10 اجرا در تهران با حضور هنرمندان و خوانندگان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر شب گذشته ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ به صورت رسمی با اجرای خوانندگان و آهنگسازان و نوازندگان در ۶ سالن، تالار رودکی، تالار وحدت، فرهنگسرای ارسباران، سالن نیاوران، نمایشگاه میلاد و سالن دهلوی برگزار شد.

سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر که قبل‌تر با اجرای سه خواننده و گروه موسیقی پاپ در چهار سانس، در شب‌های ۲۰ و ۲۱ بهمن به صورت غیررسمی آغاز و با استقبال و مردم رو به رو شده بود و سالن‌ نمایشگاه میلاد با وجود محدودیت در ظرفیت به دلیل شرایط کرونا، با اجرای پرشور علی زندوکیلی، میثم ابراهیمی و گروه ماکان همراه بود.

حسن ریاحی دبیر سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر در حاشیه اجرای ارکستر سمفونیک صدا و سیما که اولین اجرای رسمی برگزاری جشنواره در تالار وحدت است، در گفتگو با خبرنگار صبا گفت: خوشبختانه سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر امشب با ۱۰ اجرا شروع شد و اجراها تا ۲۶ بهمن در تهران ادامه خواهد داشت و اختتامیه جشنواره در ۲۹ بهمن در تالار وحدت برگزار می‌شود.

وی افزود: برنامه و اجراهای متنوعی برای دوستداران و علاقه مندان حوزه موسیقی مشخص شده است و من فکر می‌کنم با تشویق و حمایت مردم از آهنگسازان، نوازنده‌ها و خواننده‌ها همراه خواهد بود.

ریاحی در پایان درباره نحوه انتخاب هنرمندان برای حضور در جشنواره و استقبال مردم از کنسرت‌ها گفت: اجراها و هنرمندان به شورای جشنواره پیشنهاد شدند و بعد از بازشنوایی و بررسی به جشنواره راه پیدا کردند و تاکنون خوشبختانه با استقبال مخاطبان رو به رو شده است.

اجراهای شب گذشته شامل ۱۰ اجرا بود که جزئیات این اجرا به این شرح است: دو سانس اجرای علی یاسینی در نمایشگاه میلاد، دو سانس ویژه بانوان با اجرای سانس اول ستاره قطبی و بهار ایلچی و سانس دوم توسط گروه «نهال» به سرپرستی لیلا نجفی در سالن نیاوران، امیر شریفی در سالن دهلوی، ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر صدا و سیما در تالار وحدت، اجرای سانس اول گروه افغان قوالی نجم الدین به همراه جواد تابش و آصف حبیبی و سانس دوم اجراهای نواحی حیدر کاکی کرمانشاه، یوسف باجلاوند لرستان و گروه «سار» با اجرای امیر تنگسیری و حجت شیروی آبادان در فرهنگسرای ارسباران، سانس اول گروه «مانا» با اجرای سیاوش ولی‌پور و مجتبی عسگری و سانس دوم گروه «نکیسا» با اجرای نوشین پاسدار و حسین علیشاپور در تالار رودکی.

همچنین اجرای ارکستر صدا و سیما با رهبری آرش امینی، برگزار شد که این اجرا با قطعه‌های چون سوئیت کوچک برای ارکستر زهی اثر کارل نیلسن به اجرا در آمد و درادامه این بخش که با سازهای بادی و گروه کُر همراه بود، «سرناد» برای سازهای بادی اثر آنتون دوژاک و «والس اندوهناک» اثر ژان سیبیلیوس اجرا شد.

رهبر گروه کر این ارکستر رازمیک اوحانیان بود که در بخشی از این اجرا با همراهی آرش امینی، روی صحنه آمد و مورد تشویق حاضران درسالن قرار گرفت.

بخش دیگر برنامه ارکستر سمفونیک صدا و سیما اختصاص داشت به اجرای قطعه خاطرانگیز «پیروزی» اثر همایون رحیمیان که متناسب با فضای جشنواره بود، که در کنار اجرای آلبوم پوئم سمفونی «سرباز» اثر آرمان مهربان ادای احترام به شهید حاج قاسم سلیمانی بود که در این برنامه منتخبی از این آلبوم با خوانندگی امیرحسین سمیعی به اجرا در آمد.

علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهمن نامورمطلق رییس فرهنگستان هنر، محمد رئیس‌زاده ریس سازمان نظام پزشکی،حجت الاسلام و المسلمین میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، علیرضا قزوه رییس دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما، محمد اله یاری فومنی رییس سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر و حسن ریاحی دبیرسی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر از میهمانان این برنامه بودند.

آرش امینی رهبر ارکستر صدا و سیما بعد از اجرا در گفتگو با خبرنگار صبا گفت: اصولا جشنواره‌ها فرصت بسیار خوبی را فراهم می‌کنند که هنرمندان در رشته‌های مختلف کنار هم جمع شوند و نتیجه فعالیت‌های هنری یک سال اخیر خود را باهم به اشتراک بگذارند و با مردم تعامل برقرار کنند.

وی افزود: وقتی یک جشنواره به مناسبت یک جشن ملی و یک پیروزی تاریخی برگزار می‌شود، در ما هنرمندان شوق و ذوق چند برابری ایجاد می‌کند که شرکت کنیم و با مخاطبان ارتباط برقرار کنیم.

این رهبر ارکستر در پایان عنوان کرد: آلبومی که در کنسرت امشب ما ارکستر سمفونی صدا و سیما اجرا شد، سال پیش با نام آلبوم «سرباز» به آهنگسازی آرمان مهربان ضبط و منتشر شده بود و امسال بعد از کاهش شیوع کرونا چندین بار روی صحنه اجرا شد.

در ادامه آرمان مهربان آهنگساز آلبوم «سرباز» در گفتگو با خبرنگار صبا گفت: بخش از برنامه امشب ارکستر صدا و سیما، پوئم سمفونی «سرباز» بود که من آهنگسازی این آلبوم را انجام داده‌ اند و در مراحل ضبط در استودیو تلویزیون هم آرش امینی رهبر ارکستر صدا و سیما لطف کردند رهبری اجرای آن را بر عهده گرفتند و علی محمد مودب هم شعر قطعه «پیکار» را سرودند.

وی در پایان با اشاره به اینکه این اجرا برای اولین بار در سالروز شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی اجرا شده بود، توضیح داد: امشب پوئم سمفونی «سرباز» اجرا شد و این پوئم سمفونی ۶ بخش است که هر بخش مطابق با نام خود، روایتگر معنای آن واژه است، مانند «سرباز»، «میهن»، «فتح»، «پیکار» و «پدر» که به صورت بی‌کلام ضبط شده اند. پوئم سمفونی‌ها اصولا بدون به کار بردن کلمات، محتوای شاعرانه‌ای را برای مخاطب روایت می‌کند ولی قطعه «پیکار» همانطور که گفتم با شعری از علی محمد مودب و صدای امیرحسین سمیعی اجرا شد.

اجرای ارکستر سمفونیک تهران هم در سانس دوم اجراهای تالار وحدت در غیاب نصیر حیدریان رهبر این ارکستر با رهبری شاگرد جوان او، عرفان وکیلی برگزار شد که با استقبال حاضران در سالن و استادان این حوزه رو به رو شد. پدرام فریوسفی هم با تکنوازی خود در ابتدای این کنسرت به اجرا با ویولن پرداخت.

قبل از شروع کنسرت فایل صوتی که نصیر حیدریان برای مخاطبانش ضبط کرده بود، پخش شد. او از غیبت خود ابراز تاسف کرده و گفت که «در تمام لحظات این کنسرت همراه شما هستم. قربان شما نصیر.»

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه مهمان ویژه این اجرا در تالار وحدت بود.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/639/228/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/746/203/000
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500