کاندید خانم برای داوری تئاتر فجر معرفی کرده‌بودیم/ رای نهایی با من بود | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۳
دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در تلویزیون مطرح کرد؛

کاندید خانم برای داوری تئاتر فجر معرفی کرده‌بودیم/ رای نهایی با من بود

قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی و حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در برنامه «بی چارچوب» درباره روند اجرایی این رویداد هنری توضیح دادند.

به گزارش صبا به نقل از ستاد خبری جشنواره تئاتر فجر، شب گذشته ۲۳بهمن ماه برنامه «بی‌چارچوب» در شبکه چهار سیما میزبان قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی و حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بود.

قادر آشنا در ابتدای برنامه درباره وعده های خود در آغاز مدیریتش اظهار کرد: همه وعده‌هایی که در آغاز مدیریت خود داده وبدم، محقق شد به جز یک مورد که آن هم تجمیع تمام جشنواره‌ها و چابک‌سازی آنها بود.

او افزود: وعده تجمیع جشنواره ها داده شده بود چراکه تعداد و پراکندگی در جشنواره‌های ما زیاد است و از نظر من می‌شود همه آنها را در دو جشنواره آورد به طور مثال جشنواره آیینی سنتی، کودک و نوجوان، عروسکی و چندین جشنواره دیگر داریم که می توانند با هم ادغام شوند.

دبیر چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر خاطرنشان کرد:همانطور که اشاره کردم تنها این یک وعده محقق نشد و از آنجا که دولت تغییر کرده و ناگزیر مدیران هم تغییر می‌کنند از نظر اخلاقی صلاح ندانستم که برنامه‌های جدیدی در این زمینه اعلام کنم. به نظر من می‌توان چند جشنواره در هم ادغام شود و دبیر باید برای چهار سال حکم و بودجه بگیرد و در طول این زمان به کار بپردازد .

این دبیر هنری ادامه داد: من می‌توانم درباره این موضوع ۱۰ صفحه محاسن بنویسم اما در هر صورت نمی‌خواهم در این سمت بمانم. دولت جدید آمده و باید مدیران جدید بیایند و کار خودشان را بکنند.

حسین مسافرآستانه در پاسخ به اینکه بودجه  چهلمین جشنواره بین اللمللی تئاتر فجر چقدر بوده و امسال چقدر افزایش پیدا کرده توضیح داد: سال گذشته بودجه جشنواره پنج میلیارد و دویست میلیون تومان بود که امسال نه میلیارد است و کمک هزینه گروه‌ها را پنج تا ۱۰ میلیون افزایش دادیم. البته تخصیص آن بستگی به حجم کار، تعداد بازیگران و غیره داشت. ضمن اینکه تمام این هزینه صرف تولید می‌شود و دستمزد بازیگران در آن نیست.

تمام بودجه دریافتی ما برای هنرمندان هزینه می‌شود

او درباره هزینه‌های دبیرخانه گفت: تمام بودجه دریافتی ما برای هنرمندان هزینه می‌شود. تمام هزینه‌ها حتی هتل و تغذیه برای هنرمندان است.

دبیر جشنواره همچنین درباره شفاف سازی رای داوران در انتخاب آثار اظهار کرد: آرا کاملا مشخص است. فرآیندی ایجاد شده که تاکنون در انتخاب آثار نبوده است. هنرمندان سرشناس شهرستانی که به تهران مهاجرت نکرده‌اند و در شهر خودشان تئاتر شهرستان را زنده نگه داشتند تاکنون سهمی در داوری‌ها نداشتند اما امسال هر کسی که می‌خواست در جشنواره شرکت کند باید اثر خود را در تلویزیون تئاتر ایران بارگذاری می‌کرد.

او ادامه داد: به این ترتیب داورانی را از شهرستان هم انتخاب کردیم که از این طریق آثار را دیدند و رای دادند و تجمیع آرای آنها برآیند جشنواره شد. ممکن بود نمایشی اولویت یک داور باشد ولی در نهایت برآیند طوری شکل بگیرد که انتخاب نشده یا مثلا اولویت چندم انتخاب‌ها باشد. همه چیز شفاف است و تمام مستندات هم موجود است.

تلویزیون تئاتر ایران که فرصت بی‌نظیری برای فضای تئاتر ماست

مسافرآستانه توضیح داد: پیش از این خیلی مزاحمت‌ها برای داوران اتفاق می‌افتاد. کسانی که آثارشان پذیرفته نشده بود مدام با آنها تماس می‌گرفتند ولی امسال روند دیگر اینگونه نیست البته پیش از این آثار توسط سه نفر داوری می‌شد اما امثال تقریبا با ۱۵ نفر از سراسر ایران، ۸ نفر از شهرستان و ۷ نفر از تهران انتخاب‌ ها انجام شد و این میسر نمی‌شد مگر با تلویزیون تئاتر ایران که به نظرم فرصت بی‌نظیری برای فضای تئاتر ماست.

او با اشاره به انتقادهای پیش آمده در انتخاب نمایش‌ها مطرح کرد: خیلی از دوستان به اطلاعیه دبیرخانه دقت نکردند. به دلیل شرایط کرونایی تعدادی از آثاری که آماده اجرا بودند و اجرا نشده بودند هم وارد جدول جشنواره شدند. این تعداد از سهمیه‌ای که خود بنده به عنوان دبیر جشنواره داشتم انتخاب شدند. البته مشاورانی داشتم اما انتخاب نهایی رای و نظر خود من بود. شش اثر در بخش مسابقه و تعدادی هم در بخش غیر رقابتی انتخاب شدند.

دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر در پاسخ به پرسش به اینکه آیا عدالت در انتخاب آثار رعایت شده و اینکه چرا خانم‌ها در هیات داوران حضور ندارند، عنوان کرد: قطعا عدالت رعایت شده است. اگر بنا باشد کسی با نظر کارشناسانه آثار را انتخاب کند پس با معیارهای کارشناسی این کار را انجام می‌دهد. بی‌عدالتی در صورتی است که در انتخاب اثری لابی‌گری باشد اما از ۱۵ نفر هیات انتخاب ما کسی اطلاعی نداشت پس تماسی هم با آنها نمی‌شد گرفت تا سفارشی صورت بگیرد.

کاندید خانم برای داوری معرفی کرده بودیم

این هنرمند توضیح داد: در مورد حضور بانوان هم ما لیستی داشتیم از ترکیب خانم‌ها و آقایان که با همه آنها تماس گرفتیم. داوری سختی‌هایی دارد که خود افراد قبول نکردند که بیایند و این یک موضوع دو طرفه است. تنها خواست ما مطرح نبود و طرف مقابل اگر نیامد خودش تمایل نداشت. خیلی از خانم‌ها وقت نداشتند، بیایند وگرنه ما کاندید خانم هم برای داوری معرفی کرده بودیم.

دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر در ادامه با تاکید بر نقش وزارت بهداشت و همکاری با جشنواره تئاتر فجر گفت: واقعا از وزارت بهداشت تشکر می‌کنمچرا که ما به تنهایی نمی‌توانستیم چه از نظر مالی و چه کادری این کار را انجام دهیم. از تمام هنرمندان و کارکنان جشنواره و مهمانان تست پی سی ار گرفته شده است حتی کسانی هم که واکسن نزده بودند، امکان زدن واکسن برایشان فراهم شد. در تئاتر شهر و هتل کادر وزارت بهداشت و هلال‌احمر مستقر هستند و واقعا بیشتر از حد توقع با ما همکاری کردند. همچنین به ویژه از روابط عمومی وزارت بهداشت و هلال احمر تشکر می‌کنم.

او در پاسخ به اینکه در دوران همه‌گیری بیماری کرونا چه اصراری بر برگزاری به شکل بین المللی جشنواره هست، اظهار کرد: ما شورایی در این زمینه داشتیم و جلسات متعددی برگزار شد که اگر شرایط سخت باشد فقط جشنواره را ملی برگزار کنیم. شرایط را در سه سطح برنامه ریزی کردیم. سطح عادی ۳۰درصد عادی مثل حال حاضر و سطح سخت. در زمان فراخوان شرایط عادی شده بود. بعد با پیک‌های بعدی مواجه شدیم و دوباره فضا عادی شد.

قادر آشنا بیان کرد: ۴۵ گروه بین‌المللی با ما برای حضور تماس گرفتند تعدادی را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس اوضاع کشورشان اجازه ورود داد و تعدادی را هم مجوز ندادند .آنهایی را هم که آمدند تمهیداتی فراهم کردیم تا پروتکل‌ها برای حضورشان رعایت شود.

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی درباره حاشیه‌هایی که پس از اجرای نمایش کشور آذربایجان پیش آمد، اظهار کرد: نمایش آذربایجان یک موضوع جهانشمول داشت و درباره مادر شهید بود. هر کشوری نگاه خودش را به این موضوع دارد. موضوع ارزشی و انسانی داشت و من هیچ نکته گزنده‌ای در آن ندیدم.

دیپلماسی فرهنگی به معنی واقعی اتفاق افتاد

او  ادامه داد: در مورد آثار دیگر باید اشاره کنم به طور مثال نمایش کشور تاجیکستان درباره فردوسی بود. سفیر ما در تاجیکستان هم همراه گروه آمده بود و سفیر آن‌ها هم به تماشای نمایش نشست. دیپلماسی فرهنگی به معنی واقعی اتفاق افتاد.

قادر آشنا در پایان گفت: اتفاق زیبای دیگر دو گروه تولید نمایش افغانستان بود که در ایران زندگی می‌کنند. کارگردان آنها مدرک سیکل داشت و بازیگران همه کارگر بودند و به نظرم ضد امپریالیستی‌ترین کاری بود که در این حوزه انجام شد. سیاست ما این بود که بیشتر گروه‌های ملل در حوزه تمدنی ایران بزرگ و کشورهای اطراف باشند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است