رویکردِ معاصر دلیلی بر درهم بودن چیدمان نمایشگاه تجسمی فجر نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۱
هیربد همت آزاد در گفتگو با صبا:

رویکردِ معاصر دلیلی بر درهم بودن چیدمان نمایشگاه تجسمی فجر نیست

عضو هیات داوران بخش سرامیک چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره کیفیت آثار این دوره و چیدمان آثار هنری در نمایشگاه توصیح داد.

هیربد همت آزاد عضو هیات داوران بخش سرامیک چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفتگو با خبرنگار تجسمی صبا درباره کیفیت آثار این دوره عنوان کرد: ما باید این موضوع را در نظر بگیریم که جشنواره فجر یک رویدادی‌ست که خیلی به طور درون‌رسانه‌ای و تخصصی به رشته‌های مختلف نمی‌پردازد و در این راستا به عنوان یک جشنواره عمومی امسال هنرمدان از رشد کیفی بالاتری برخوردار بودند.

او ادامه داد: ما در این دوره از جشنواره در هر سه رویکرد تجسمی در سرامیک آثار دریافت کردیم. البته باید این را هم در نظر بگیریم که شرکت کنندگان در جشنواره فجر عموما جوان هستند زیرا رویکرد جشنواره فجر هم بر جوان‌گرایی و کشف استعداهای تازه است. در کل وقتی درنظر بگیریم که مخاطبان هنری این جشنواره هنرمندان جوان هستند، می توانیم از کیفیت آثار ارسالی ابراز رضایت کنیم.

این هنرمند درباره اینکه جشنواره تجسمی فجر چطور می‌تواند به طور تخصصی به رشته‌های هنری بپردازد، تصریح کرد: پرداختن به این موضوع سیاست‌گذاری کلان می‌خواهد. اگر جشنواره تجسمی فجر بخواهد به طور تخصصی‌تر وارد رسانه ها شود به جز هنرمندان جوان، نیاز به حضور هنرمندان مستر هم دارد که عموما این هنرمندان مستر در بخش فراخوان جشنواره شرکت نمی‌کنند بلکه یا در بخش کیوریتوریال حضور دارند یا به صورت مدعو درنتیجه جشنواره ای که فقط به صورت فراخوانی برگزار شود، نمی‌تواند خیلی تخصصی وارد رشته‌های هنری شود.

این عضو هیات داوران جشنواره تجسمی فجر با بیان اینکه چیدمان نمایشگاه این دوره اصلا خوب نبود، خاطرنشان کرد: وقتی در فراخوان جشنواره ما رسانه‌های مختلف را برای شرکت در این رویداد تفکیک می‌کنیم نمی‌توان آثار را کنار هم نمایش داد و اکنون شاهد این هستیم که چیدمان نمایشگاه به‌هم ریخته شده است و این اتفاق مخاطب را دچار سردرگمی می‌کند زیرا نمی‌تواند هنگام بازدید از نمایشگاه یک خط واحد از آثار هنری را پیگیری کند.

همت‌آزاد در پایان با اشاره به اینکه اگر بخواهیم در چیدمان آثار هنری رویکرد معاصر داشته باشیم باید در فراخوان جشنواره هم این موضوع رعایت شود، اظهار کرد: برای چیدمان آثار هنری بر اساس رویکرد معاصر باید در فراخوان جشنواره هم رویکرد معاصر داشت. نمی‌شود در فراخوان جشنواره به صورت تفکیکی به رشته‌های هنری نگاه کرد که رویکرد مدرنی است و بعد در چیدمان آثار رویکرد معاصر داشه باشیم. در این نمایشگاه حاضر بسیاری از آثار اصلا معاصر نیستند بلکه مدرن یا ساختارگرا هستند و درهم بودن چیدمان دلیلی بر معاصریت نیست.

چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیرکلی سیدعباس میرهاشمی تا ۳۰ بهمن ماه در موسسه فرهنگی-هنری صبا در معرض تماشا قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

جنبه مسابقه‌ای همیشه در جشنواره تجسمی فجر پررنگ بوده است

رویکردِ انتخاب آثار نگارگری توجه به سنت در عین خلاقیت بود/ لزوم همکاری بیشتر با گالری‌ها

«ریتم ده به توان صفر» اقتباسی از پرفورمنس آبراموویچ/ چاقویی که شاید بر دست فرود آید!

کارتونیست‌ها حضور باکیفیتی در جشنواره تجسمی فجر نداشتند/ دوسالانه کاریکاتور را احیا کنید

جشنواره تجسمی فجر باید بداند در حوزه عکاسی دنبال چیست/ همه شاخه‌های عکاسی را با هم داوری می‌کنیم

برخی آثار هنر جدید در چیدمان نمایشگاه تجسمی فجر گم شدند/ هنر را از سیاست جدا کنید

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است