برای ساخت «آتش در گلستان» فشار زیادی به ما تحمیل کردند/ وظیفه تلویزیون پرداختن به قهرمانان ملی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۳
در نشست رسانه‌ای «آتش در گلستان» مطرح شد:

برای ساخت «آتش در گلستان» فشار زیادی به ما تحمیل کردند/ وظیفه تلویزیون پرداختن به قهرمانان ملی است

نشست رسانه ای «آتش در گلستان» با حضور عوامل این سریال و خانواده طاره دباغ صبح امروز ۳۰ بهمن ماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، نشست رسانه‌ای سریال تلویزیونی «آتش در گلستان» به کارگردانی پرویز شیخ طادی و تهیه‌کنندگی سید حامد حسینی صبح شنبه ۳۰بهمن ماه در ساختمان اداری سازمان صداوسیما برگزار شد.

سید حامد حسینی خاطرنشان کرد: ساخت مجموعه آتش در گلستان و ساخت سریالی در حوزه یک زن قهرمان سال ۹۹ پیشنهاد. ما ۵-۶ ماه روی فیلمنامه این سریال کار کردیم و اسفند ۹۹ پیش تولید و خرداد ۱۴۰۰ کار تولید این سریال آغاز شد. این سریال ابتدا قرار بود در ۲۶ قسمت تولید شود که به لحاظ ملاحظات پخش باید قسمت‌های آن کم می‌شد و ما سراغ محتوای سریال رفتیم اما فهمیدیم که نمی‌شود بخش‌های زیادی از داستان را حدف کرد زیرا قصه ابتر می‌ماند و در نهایت سریال در ۲۴ قسمت آماده نمایش شد.
او ادامه داد: من فکر می‌کنم در سال ۵۸ و در فاصله بین انقلاب و جنگ‌ تحمیلی ما به نقش زنان و تاثیر اقدامات آن‌ها کم تر توجه کردیم که یکی از زنان قهرمان این کشور در آن زمان خانم‌ دباغ بود‌. همچنین ثبت تاریخ مصور کشور یکی از فرمایشات مقام رهبری است که برای آیندگان بماند و خوشحالیم که این ماموریت به ما داده شد و سعی کردیم آنچه بلدیم و لازم است را نشان دهیم.

این تهیه‌کننده خاطرنشان کرد: خانم دباغ مصداق بارز یک قهرمان زن است؛ زنی که صاحب اولاد است و پای اعتقادات خود می‌ایستد و قابل اعتماد یک انقلاب است. می‌گویم قابل اعتماد زیرا وقتی تحولی رخ می‌دهد آدم های قابل اعتماد در یک نظام برای مقاطع حساس و ماموریت‌های خاص بسیار مهم هستند. امام خمینی هم شجاعت داشت که زنی را فرمانده سپاه مردان کند و مردها نیز این قضیه را پذیرفتند. مقطع
حسینی در پایان عنوان کرد: ساخت فیلم و سریال از این نوع شخصیت ها ماموریت تلویزیون است زیرا کشوری که قرمانان خود را حفظ کند در امنیت بیشتری قرار دارد.

پرویز شیخ طادی اظهار کرد: ما در ایران هر موقع در خیابان راه می‌روم به میراث فرهنگی می رسیم و از مردم گرفته تا معماری و هنر ما میراث فرهنگی است. همه ایران یک چاه نفت است که می‌توان از آن بهره برد اما متاسفانه ما در همه آن‌ها را بسته‌ایم. متاسفانه سینما و تلویزیون ما به زن‌ها که نصف جامعه و مولد جامعه هستند، نمی پردازد. وقتی جامعه‌ای نجابت و سواد خود را از زنان می‌گیرد معنا ندارد که به آن‌ها نپردازیم. درواقع تلویزیون و سینما مال کسی نیست که بخواهیم در آن سهم تعیین کنیم.

او درباره مشکلات ساخت این سریال تشریح کرد: وقتی کسی می‌خواهد سریالی در این حوزه بسازد، فشار می آورند که فقط ۱۰ قسمت بسازید یا چرا سریال درباره جناح چپ یا راست است؟ این‌ نگاه را باید کنار بگذاریم و منصفانه به کشور و قهرمانان خود نگاه کنیم.

این کارگردان ادامه داد: چانه زدیم تا قصه زندگی این قهرمان را کامل نشان دهیم زیرا فشار می آوردند که قسمت ها باید کم شود.

او درباره این سریال توضیح داد: نه تنها به خانم دباغ بلکه به خانواده او هم در این سریال پرداخته شده است زیرا ما معتقدیم نباید فقط به مقطع جنگ بپردازیم و به زندگی اجتماعی هم نیاز است توجه کنیم. این زن الگو است. مردم ما چقدر به سریال‌های بی ریتم و سست ماهواره نگاه کنند وقتی یک شخصیتی داریم که زندگی او از کودکی دراماتیک و جذاب است و تا لحظه آخر پر از عبرت و آموزش است.

شیخ طادی در پایان با اشاره به اینکه این مادر درس اراده است، بیان کرد: باید مسیرمان را در حوزه سریال‌سازی تغییر دهیم و زنان و مادرانمان را جدی بگیریم زیرا این ها مولد نجابت، اصالت و مدیران هستند. ما امروزه به شدت به مادران الگویی نیاز داریم که با اینکه چادر سر می‌کنند بلکه حرکت اجتماعی هم دارند و به‌روز هستند. خداراشکر می‌کنم و در این کار معجزانی رخ داد وگرنه ساخته نمی‌شد زیرا دو چندان مشکلات دیگر سریال ها برای ما در این پروژه رخ داد.

مرجان قمری بازیگر این سریال طی سخنان عنوان کرد: ایفای این نقش، فارغ از چپی یا راستی بودن سیاسی برای من بسیار شخصیت جذاب و پرچالشی بود. من تاکنون اسلحه دست نگرفته بودم و در این کار یاد گرفتم چطور شلیک کنم. در شخصیت حدیدچی چیزی که برای من جذاب بود، این بود که او علاوه بر جسارت در جنگ و حماسه آفرینی، مهر مادری در قلب خود داشت و حتی بسیاری از رزمندگان او را مامان مرضی صدا می‌کردند.

او در پایان درباره چالش‌های بازی در سریال آتش گلستان گفت: بسیار کار سختی بود و در تمام لوکیشن ها با جان و دل بازی کردیم و اگر همدلی و عشق در پروژه نبود شاید اصلا نمی‌توانستیم از این مشکلات رد شویم. از همه عوامل سریال تشکر می‌کنم که عاشقانه زحمت کشیدند.

راضیه دباغ فرزند زنده‌باد مرضیه حدیدچی درباره این سریال عنوان کرد: ما هنوز این سریال را به صورت کامل ندیدیم که بخواهیم درباره آن اظهارنظر کنیم اما در قسمت هایی که دیدیم و باتوجه به دغدغه هایی که از آقای شیخ طادی و حسینی دریافت کردیم، مطمئنیم که این دغدغه ها در سریال‌شان هم‌ جلوه خاصی خواهد داشت. بنابراین امید داریم که آنچه در این سریال به تصویر کشیدند  روایت صحیحی از آن برهه زندگی مادر باشد.

او ادامه داد: تاکنون ۴ عنوان کتاب درباره مادر نگارش و منتشر شده است با عنوان‌های پرواز به سوی نور، خاطرات مرضیه حدیدچی، زنی از تبار الوند، زندگی خواهر طاهره. این ۴ کتاب تقریبا زوایای مختلف زندگی مادر را به تحریر درآوردند اما چیزی که اکنون در جامعه ما روی آن مانور می‌دهند زندگی سیاسی و مبارزاتی خانم دباغ است اما وقتی مدام فقط نقش سیاست‌مداری و مبارزاتی و نظامی‌گری او به رخ جامعه کشیده می‌سود، درنتیجه جامعه او را جدای از الگوهای جامعه فرض می کند و این شخصیت دور از دسترس جوانان تصویر می‌شود.

دختر مرضیه حدیدچی تاکید کرد: جوان امروز باید بداند که مرضیه حدیدچی یک انسان، یک زن، یک مادر و شهروند بوده است و اگر کسی بتواند همه این ابعاد را برای او تعریف کند از امثال مادر که نادر هستند برای جامعه یک الگو و بت مناسب ساخته است. ما خودمان در ارائه الگوی مناسب به جوانان کوتاهی کردیم و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری اگر ما این شخصیت‌ها را درست روایت نکنیم دشمن و خائنان به غلط روایت می‌کنند و به خورد جوانان ما می دهند.

راضیه دباغ در پایان درباره لزوم پرداختن به موضوع الگوسازی مناسب گفت: مساله جنسیت مدنظر من نیست زیرا اگر همان شخصیت زن و مرد را هم درست به جامعه القا کرده بودیم شاید اکنون برخی از این بازیگران نابازیگر را نمی‌دیدیم که الگوی جامعه شده‌اند و طبیعتا این جامعه ثمره خوبی هم نخواهد داشت. ما احتیاج داریم که امروزه زندگی این افراد را کنجکاوانه‌تر ورق بزنیم و در پی معرفی آن به جوانان باشیم. سخن خود را با شعری خاتمه می‌دهم؛ با سپر افکندگان مرده ما را کار نیست/ کارها همواره با گردن‌کشان زنده است

حلیمه دباغ دیگر فرزند زنده‌یاد مرضیه حدیدچی تصریح کرد: دوست دارم در این‌جمع از زاویه دید و زندگی پدرم نسبت به مادرم برایتان بگویم زیرا اعتقاد من این تست اگر پدرم دست مادر را برای این نوع زندگی باز نمی گذاشت اکنون مادر خانم دباغی که همه می‌شناسند، نمی‌شد. همچنین مادر هم گفته بود دوست دارم اگر از این کارها ثوابی نصیب من می شود آن را با همسرم شریک باشم و این گونه شد که مادر به خانم دباغ معروف شد. همان اندازه که مادر در تمام مسائل انقلاب سهیم هستند، پدر هم شریک است.

او در پایان درباره مستندی با روایت پدر خود توضیح داد: پدر اعتقادی به سخنرانی و مصاحبه کردن نداشت و شاید پس از ۲-۳ سال چانه زدن بالاخره راضی شد یک فیلم‌ مستند. نام این مستند بوی بهشت است که قبل از کرونا ضبط شد و قرار بود با حضور او اکران شود اما با توجه به شیوع کرونا تاکنون اکران نشده است.

احسان مشهدی عباس اصفهانی نوه طاهره دباغ طی سخنانی عنوان کرد: به نمایندگی از ۱۷ نوه خانم دباغ اینجا هستم و باید بگویم ما قدر قهرمانان‌مان را نمی‌دانیم و از دستشان که می‌دهیم بازیابی کردن آن‌اا سخت است. تشکر می‌کنم از شبکه پنج و مجموعه عوامل سریال که جرات کردند و برای ساخت سریال وارد این مقولات شدند و امیدوارم خروجی آن برای نسل‌های آینده بماند و فتح بابی باشد برای ساخت سریال در این حوزه‌ها.

مجید خادمی زاده مدیر طرح و برنامه شبکه پنج سیما اظهار کرد: به نمایندگی از شبکه پنج تشکر می‌کنم از این دوستان و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد تا حداقل گوشه ای از خدمات این بزرگواران را به تصویر بکشیم.

شیخ طادی در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره چالش‌های ساخت این سریال تشریح کرد: برای ساخت یک سریال درباره زن از نوع پوشش گرفته تا گریم و وضعیت ظاهری و داستان، پرداخت محیط کار و … سختی های زیادی وجود دارد و باید بسیاری ممیزی‌ها را هم‌ رعایت می‌کردیم تا درباره یک بانوی مبارز سریال بسازیم. چالش بعدی ما این بود که وقتی یک طرح درباره بانوان ارائه می‌کنیم در ابتدا با مقاومت مواجه می‌شود و بخشی از این مقاومت درباره این است که مسئولان باید بدانند تهیه کننده و کارگردان از پس قضیه بربیایند و عزت و احترام شخصیت را نگه دارند و ممیزی ها را هم رعایت کنند. مساله بعد پذیرش آقایان پروژه‌ها است زیرا گاهی تیم مردانه ما فکر می‌کنند خانم ها رقیب آن ها هستند زیرا به این فضا عادت ندارند.

قمری در پاسخ به این پرسش که برای آشنایی با شخصیت خانم دباع برای ایفای نقش او چه کرد؟ گفت: راه های متفاوتی وجود دارد که بازیگر به شخصیت نزدیک شود. من هم ابتدا از روی ظاهر، رفتار و شخصیت بیرونی خانم دباغ به شخصیت درونی او برسم و همچنین با آقای طادی درباره پلان‌ها صحبت می‌کردیم و امیدوارم مردم وقتی این سریال را می‌بینند با ابعاد مختلف این شخصیت آشنا شوند.

این کارگردان درباره اینکه چرا قمری را برای ایفای این نقش انتخاب کرد، توضیح داد: ایفای نقش این شخصیت آمادگی جسماتی زیادی لازم دات و همچنین بازیگر باید در لحن و کلام این شخصیت را ارایه می‌کرد و از پس وضعیت جسماتی هم برمی‌آمد و به نظر خانم قمری از پس کار برآمدند و سکانس های حساس عاطفی و خانوادگی را هم به نحواحسن نمایش دادند.

تهیه کننده این سریال درباره حمایت سپاه پاسداران از این سریال تشریح کرد: سپاه پاسداران در ساخت این سریال از ما حمایت نکرد. وقتی درباره قهرمان ملی صحبت می‌کنیم نباید بگوییم چه کسی کمک کرد یا نکرد بلکه همه باید حمایت کنند. متاسفانه امروزه شرایط فیلمسازی در کشور برای قهرمانان ملی خیلی سلامت نیست زیرا افراد مختلف می‌خواهند قهرمانان ملی را تصاحب کنند و از طرف جناح خاصی درباره او صحبت کنند درنتیجه برای تولید یک سریال قهرمان‌محور باید بیش از زحمات دیگر سریال‌ها بجنگیم.

حسین قرایی مدیر روابط عمومی صداوسیما به عنوان آخرین سخنران این نشست بیان کرد: ۱۰ سالی است که من روی تاریخ شفاهی کشور کار می‌کنم و خانم طاهره دباغ جزو محبوب‌ترین چهرهای من است. شب گذشته مروری داشتم بر یکی از کتاب‌های خانم دباغ و مصاحبه‌ای انتهای کتاب «خواهر طاهره» وجود دارد که این بانو می‌گوید «در انتقال پیام حضرت امام تقریبا تلویزیون من را نشان نداد. نمی‌دانم چه پدرکشتگی با من داشت.»

او ادامه داد: در این سه سال اخیر در کلاس های دانشگاه که تدریس می کنم تقربلا از ۲۰۰ دانشجو هیچکدام خانم دباغ را نمی‌شناختند و این مساله من را ترغیب می‌کرد به شناساندان این بانو و همیشه برای من‌ سوال است که چرا دختران نجیب ایران کمتر خانم دباغ را می‌شناسند.

قرایی در پایان با اشاره به سریال «آتش در گلستان» اظهار کرد: ما ۲۰‌ سال زودتر بایدد این کار را انجام می دادیم و باید دست عوامل سریال را بوسید که فهم عمیقی درباره این موضوع داشتند و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد. خانم دباغ جایی گفته بود «اگر دستی بر قلم داشتم از زندگی خودم ۱۵-۲۰ کتاب می نوشتم.» او رک، صریح و مردانه عقاید خود را بیان می‌کرد و سرکار خانم دباغ یک زن عصر انقلاب اسلامی و الگو و اسوه‌ای نمونه است و باید چندین سریال درباره او ساخته شود.

سریال تلویزیونی «آتش در گلستان» به کارگردانی پرویز شیخ طادی و تهیه‌کنندگی سید حامد حسینی از امشب شنبه ۳۰ بهمن ماه ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است