حق‌التالیف داستان‌ها به شهرهای محروم می‌رود/ تجهیزِ کتابخانه‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۴
علی کاشفی در گفتگو با صبا:

حق‌التالیف داستان‌ها به شهرهای محروم می‌رود/ تجهیزِ کتابخانه‌ها

علی کاشفی خوانساری درباره طرح اهدای حق‎‌التالیف کتاب به کتابخانه‌های محروم توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، علی کاشفی خوانساری نویسنده و پژوهشگر کودک و نوجوان به تازگی طرحی راه انداخته است که در مبنای آن طی فراخوانی نویسندگان داستان‌های خود را ارسال می‌کنند و پس از بررسی تبدیل به یک مجموعه داستان می‌شود اما با این تفاوت که حق‌اتالیف این داستان‌ها تبدیل به کتاب می‌شود و به کتابخانه‌های مناطق محرورم کشور می‌رود.

علی کاشفی خوانساری درباره این طرح به خبرنگار ادبیات صبا گفت: روزی با عبدالقادر بلوچ درباره کتابخانه روستای وشنام در چابهار صحبت کردیم و این ایده به ذهنم رسید که از نویسنده‌ها بخواهم که داستانی برای ما بفرستند و حق‌التالیف آن را نگیرند و حق التالیف آن مجموعه داستان تبدیل شود به کتاب و به کتابخانه‌های مناطق محروم کشور ارسال شود.

او ادامه داد: این اتفاق افتاد و یک جلد کتاب به نام «داستان وشنام» به همت نشر گویا منتشر شد که نویسندگان آن عبارتند از احمد اکبرپور، لیلا امام جمعه، ریحانه امامی فرد، اعظم ایزدی، نرگس جعفریان، لیلا دارابی، محمدعلی دهقانی، عبدالرحمان دیه‌جی، فاطمه سرمشقی، مریم شیرازی، لیلا عباس‌علیزاده، سیدعلی کاشفی خوانساری، یگانه محمودی، مژگان مشتاق، مریم میرمحمدی، محمد نصراوی و نازیلا نوبهاری.

این نویسنده درباره ادامه دادن این طرح اظهار کرد: داستان های بیشتری به دست من رسیده بود که اتفاقا داستان‌های خوبی هم بودند و با خانم حیدری پور که مروج کتابخوانی هستند در منطقه غیزانیه خوزستان از ین طرح استقبال کرد و مجدد داستان‌های ارسال شده را در کتابی به نام «قصه غیزانیه» در نشر آرون به چاپ رساندیم و حق‌التالیف آن به کتابخانه غیزانیه رفت و سومین جلد این کتاب‌ها هم با هدف کتابخانه‌ روستای خراسان رضوی در دست چاپ است.

نویسنده کتاب «قصه‌های عهد قجر» درباره فراخوان دوباره این طرح توضیح داد: در حال حاضر با هدی حسینی که مروج کتاب در منطقه فلات باباجانی کرمانشاه است، صحبت کردیم که چنین کتابی منتشر شود. فراخوان این طرح اعلام شده است و امیدوارم نویسندگان داستان‌های خود را برای ما بفرستند و مجموعه داستان چهارم منتشر شود و حق التالیف آن به کتاب هایی تبدیل شود که به کتابخانه‌های آن منطقه برود.

کاشفی در پایان با اشاره به اینکه تجهیز کتابخانه‌ها کار ارزشمندی است، خاطرنشان کرد: هر کسی به هر شکلی بتواند کتابخانه‌های روستایی و مناطق محروم را تجهیز کند و به دست بچه ها کتاب برساند اتفاق پسندیده و ارزشمندی است در این میان کار متفاوتی که نویسندگان می توانند در این رابطه انجام دهند این است که به جای اهدای چند جلد کتاب، حق‌التالیف یک قصه خود را اهدا کنند زیرا این کار به صورت جمعی انجام می‌شود و تاثیرگذار بیشتری هم خواهد داشت.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است