انجمن منتقدان درباره حاشیه‌های ایجاد شده برای سینما بیانیه داد/ مطالب نادرست این روزها | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۰

انجمن منتقدان درباره حاشیه‌های ایجاد شده برای سینما بیانیه داد/ مطالب نادرست این روزها

انجمن منتقدان سینما ضمن بازخوانی اتفاقات چند هفته اخیر سینما و جشنواره فیلم فجر در بیانیه‌ای تاکید کرد که «جشنواره و سینمای ایران را وارد داستان‌ها و کشمکش‌های سیاسی، باندی و گروهی خود نکنید.»
به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران، با پایان چهلمین جشنواره فیلم فجر و حواشی مختلفی که به دنبال داشت؛ از برخورد با بانوان در برج میلاد به عنوان خانه جشنواره، حذف سیمرغ مردمی، برخی نقدها و برخوردهای فراسینمایی، لو رفتن آرای جشنواره، نقدهای غیرتخصصی و غیرمنصفانه درباره آثار سینمایی در برخی از برنامه‌های تلویزیونی به نام «نقد و منتقد» و … انجمن صنفی منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران در بیانیه‌ای به بررسی این اتفاقات و راه‌های برون‌رفت از شرایط موجود پرداخت.
متن بیانیه بدین شرح است:
«مطالب نادرست این روزها…
چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار شد که مسئولان کوشیده بودند تا حد ممکن از پیش آمدن هر مساله‌ای پیشگیری شود. این، جشنواره ملی و مهم و ارزشمند کشور ما در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی است که هر ساله در فضایی سرشار از شور، طراوت و سازندگی و نقش‌دهندگی به آینده نسل‌های جدید برگزار می‌شود و تمامی طیف‌های فرهنگی و هنری این سرزمین بیش و کم در آن نقش دارند و این فضا را بی‌همتا می‌کنند.
هر ساله در پایان جشنواره، منتقدان جدی، ارزیابی‌ها و نقدهای خود را پس از پایان آن ارائه می‌دهند و محصولات سینمای کشور را در سنجه خود می‌برند و روند رو به رشد این سینما نشان می‌دهد که هم سینما از این آرا و نظرات درست و منطقی استقبال می‌کند، هم جامعه‌ هدف، پیگیر ارزیابی‌های حقیقی کارشناسان شناخته‌شده خود است.
امسال اما با دخالت افراد ناشناس، و ناآشنا به آداب، ادب و حرمت نقد، و طرح مسائل کم‌اهمیت و فرعی، سینمای ارزشمند کشور و خالقان و پدیدآورندگان آن مورد هجمه‌ای عجیب قرار گرفتند و راه و روش نقد علمی و درست و جامع بر سینمای کشور ناهموار و چرکین شد.
بر همگان واضح و مبرهن است که درجه تکریم و اهمیت دادن به شئونات اخلاقی نزد جامعه و صنف سینمایی کشور در همه موارد و زمینه‌ها بالاست، و سینماگران و هنرمندان سرافراز کشور، خاستگاه اجتماعی ویژه‌ای نزد آحاد مردم عزتمند ایران دارند و در حداقل‌ترین شکل، به همان حد متعین و جاری جامعه پایبندند. بنابراین می‌توان درک کرد که دخالت‌ها و حرف‌های نادرست افراد ناشناس که حضور تعدادی از سینماگران را در جشنواره فجر مورد اشاره قرار داده و کلیت این سینما را هدف قرار می‌دهند، مانند همیشه خاستگاهی جز کسب قدرت ندارند و شوربختانه این‌که هر بار با پنهان شدن پشت مسائل ارزشی و سوءاستفاده از حساسیت‌های جامعه، مقاصد نامیمون خود را پیش می‌برند.
مهمانان ناخوانده ناشناس!
مستدعی‌است جشنواره و سینمای ایران را وارد داستان‌ها و کشمکش‌های سیاسی، باندی و گروهی خود نکنید، زیرا بهره‌ای نمی‌برید. این عرصه را به اهلش و به متخصصانش واگذارید. زیرا اگر سینمای ایران را می‌شناختید که می‌باید از بانوان و مردان ارزشمند این سینما که هنوز با همه مشکلات (در همه ادوار این تاریخ چند دهه‌ای و در دو سال گذشته پاندمی کرونا) جان‌شان را در طبق اخلاص گذاشته‌اند و برای اعتلای هنر سینما در این مملکت بیدار و کوشا هستند و جانفشانی می‌کنند، تقدیر و تشکر می‌کردید نه این‌که با این‌همه گرفت و گیر اقتصادی و معیشتی و غیره، با ناآگاهی و الفاظ ناشایست، و یا با بیان سلیقه‌های فرتوت و غیرمردمی‌تان، هنرمندان این سرزمین را از کار خود دلسرد کنید.
هشدار! که ما کپی نیستیم و همه نمی‌توانیم شبیه هم و در اندازه و قواره‌ای که شما می‌خواهید باشیم! ما با هم و اما متفاوتیم و همه، اهالی این‌جا.
بدانید که تصرف در سینما کار هر کسی نیست و سینمای پرافتخار ایران هم فراتر از آن چیزی است که تصورش را کرده‌اید.
انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران»
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است