نمی‌توانیم از این درآمد ناچیز «مالیات» هم بدهیم/ هنرمندان فقط سلبریتی‌ها نیستند | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۷
فاطمه کرکه‌آبادی در گفتگو با صبا:

نمی‌توانیم از این درآمد ناچیز «مالیات» هم بدهیم/ هنرمندان فقط سلبریتی‌ها نیستند

رییس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران با اعتراض به طرح حذف معافیت مالیاتی هنرمندان گفت که ما در این شرایط حمایت درست نمی‌شویم و درآمدی هم نداریم که از آن مالیات بپردازیم.

 

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، بر اساس گزارش بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی معافیت مالیاتی هنرمندان حذف شده است و بر طبق این نظر کمیسیون تلفیق، همه هنرمندان در سال آینده باید مالیات بدهند. چندی پیش با توجه به این لایحه، انجمن هنرمندان نقاش ایران، انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، انجمن تصویرگران ایران، انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، انجمن هنرمندان سفالگر ایران، انجمن خوشنویسان ایران، انجمن عکاسان ایران بیانیه ای با عنوان «بیانیه و کارزار مشترک انجمن های تجسمی» مبنی بر مخالفت با حذف قانون معافیت مالیاتی فعالیت های هنری منتشر کردند.

این موضوع موجب شد تا با فاطمه کرکه‌‌آبادی رییس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در این باره صحبت کنیم. او در گفتگو با خبرنگار صبا عنوان کرد: اکنون و مخصوصا در این مقطع زمانی باتوجه به شیوع ویروس کرونا در دو سال گذشته، طبیعتا تولیدات هنرمندان رشته گرافیک هم پایین آمده است. مساله این است که هنر گرافیک جزو نیازهای اولیه انسان‌ها مانند خوراک یا پوشاک نیست که افراد در هر حالتی برای آن هزینه کنند و در اولویتشان قرار داشته باشد.

او ادامه داد: همچنین به دلیل اینکه اثر گرافیک تولید فکری و ذهنی هنرمند است اغلب مردم فکر می‌کنند که هزینه آن را نمی‌شود محاسبه کرد و چون متریال زیادی در یک ثر به کار نرفته است، هزینه زیادی هم‌ نباید بابت آن پرداخت کنند.

این هنرمند در ادامه درباره حذف معافیت مالیاتی هنرمندان اظهار کرد: ما همین الان هم درآمدی نداریم و حتی اگر درآمدی هم داشته باشیم و بخواهیم بخشی از آن را به مالیات بدهیم، در این صورت عملا زندگی یک طراح گرافیک نمی‌چرخد.

او با اعتراض به سقف بیمه هنرمندان در صندوق اعتباری هنر  تصریح کرد: ما علاوه بر اینکه درآمد ندارم باید از آن درآمد ناچیز مالیات هم‌ بدهیم؟ قاعدتا هم باید سقف بیمه هنرمندان بالاتر برود و هم برای صنف‌هایی که از طریق تولیدات فرهنگی و هنری ارتزاق می‌کنند، مساعدت شود زیرا این هزینه‌های فرهنگی و هنری اولویت جامعه نیست.

رییس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران خاطرنشان کرد: ما هم باتوجه به همین مشکلات هنرمندان به حذف معافیت مالیاتی اعتراض کردیم وگرنه اگر هنرمندان درآمد خوبی داشته باشند، باید مانند تمام اقشار جامعه مالیاتشان را بپردازند اما این درحالی‌ست که باقی طرح‌های حمایتی نیز برای یک هنرمند فراهم باشد و او مشکل معیشتی نداشته باشد.

این هنرمند با بیان اینکه هنرمندان فقط سلبریتی‌ها نیستند، تشریح کرد: در این چند روز شاهد بودم که برخی افراد می‌گویند چرا هنرمندان مالیات نپردازند؟ کسی نمی‌گوید هنرمندان مالیات نپردازند اما ما هنرمندان بسیاری در طیف‌های مختلف داریم و همه فکر می‌کنند هنرمند یعنی همان سلبریتی ثروتمند اما ما بسیار هنرمندانی داریم که در رشته‌هایی مانند سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی درآمد زیادی ندارند و ما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم علاوه بر اینکه درآمدی ندارند، برای همان تولید و درآمد ناچیز هم مالیات بدهند.

کرکه آبادی در پایان عنوان کرد: خواهش ما این است که سقف بیمه هنرمندان بالاتر برود و دوم اینکه ما حمایت شویم و قوانین کپی رایت و اجاره دفاتر درست شود تا هنرمندان درآمد خوبی داشته باشند و در این صورت برمبنای درست مالیات هم‌ می‌پردازند.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است