هزینه‌های تولید تئاتر حیرت‌آور شده است/ اما و اگرهای اجرای «خانه عروسک» و «مامان بد» | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۲۶
ساناز بیان در گفتگو با صبا:

هزینه‌های تولید تئاتر حیرت‌آور شده است/ اما و اگرهای اجرای «خانه عروسک» و «مامان بد»

ساناز بیان نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر از نوشتن نمایشنامه «مامان بد» تا تصمیم به اجرای «خانه عروسک» خبر داد.

ساناز بیان نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره فعالیت های اخیر خود عنوان کرد: در این دوسال همه گیری ویروس کرونا چندین بار کارهایی را شروع کردم و قصد داشتم نمایشنامه «مامان بد» را که نوشته خودم است روی صحنه ببرم که متاسفانه امکان پذیر نشد.

او افزود: در حال حاضر نمایشنامه «خانه عروسک» هنریک ایبسن را که سال ها پیش در دوران دانشجویی ترجمه کرده بودم و با دوستانم در ایران تنها برای سه روز در تالار قشقایی تئاتر شهر اجرا رفتیم برای اجرای جدید در نظر دارم.

کارگردان نمایش «آبی مایل به صورتی» بیان کرد: نمایش «خانه عروسک» را در بلغارستان و نروژ روی صحنه بردیم اما هیچ وقت امکان اجرای عموم آن در ایران به وجود نیامد.

نمایشنامه نویس «هتلی ها» درباره تولید تئاتر اظهار کرد: چیزی که الان برای من حیرت انگیز است هزینه های تولید تئاتر است و پیش بینی ای که اکنون از لحاظ اقتصادی داریم واقعا غیرقابل باور است.

بیان درباره شیوه اجرای تئاتر «خانه عروسک» توضیح داد: تحلیل و شیوه اجرایی خاصی برای روی صحنه آوردن «خانه عروسک» در ذهن دارم و نمی توانم از آن بگذرم و کاری که‌ از نظر خودم عقیم و ابتر است روی صحنه بیاورم. البته متاسفانه به دلیل این مشکلات مردد هستم که بتوانم این نمایش را به اجرا برسانم.

نویسنده نمایشنامه «شلتر» با اشاره به نقش سرمایه گذار و تهیه کننده تئاتر توضیح داد: برای این اجرا در بحث سرمایه گذار و تهیه کننده مشکلی وجود ندارد اما موضوع دو دوتا چهارتای ساده ریاضی است چرا که باید با بلیت های قیمت بالا کار را عرضه کرد و من به خصوص در شرایط اجتماعی حال حاضر این روش را دوست ندارم.

او اظهار کرد: فروش یک اثر باید با هزینه ای که برای تولید آن صرف شده است یک نسبت منطقی داشته باشد وقتی خودم می دانم که چنین اتفاقی نمی افتد چطور می توانم به یک تهیه کننده درخواست همکاری بدهم. به هر حال شرایط اقتصادی بحران زده‌ی این روزها روی تئاتر هم به شدت تاثیر می‌گذارد.

کارگردان نمایش «خواب سیاه» مطرح کرد: خیلی از اجراها از ناچاری به طراحی‌هایی روی آورده اند که دکور سنگین نداشته باشد اما ایده ای که من برای اجرای «خانه عروسک» دارم امکانات فنی زیادی لازم دارد.

ساناز بیان در پایان درباره نمایشنامه «مامان بد» اظهار کرد: نمایشنامه «مامان بد» بسیار برای من مهم است و دوست دارم آن را در یک شرایط خیلی متمرکز و خوب کار کنم که با توجه به فضای سنگین اجتماعی و شرایط پیچیده‌ کرونا اکنون زمان مناسبی برای روی صحنه بردن «مامان بد» نیست.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است