لغو مالیات هنرمندان وظیفه حمایتی دولت است/ هنرمندی شغلی با مزایای همیشگی نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۱
مهدی کوهیان در گفتگو با صبا:

لغو مالیات هنرمندان وظیفه حمایتی دولت است/ هنرمندی شغلی با مزایای همیشگی نیست

مهدی کوهیان درباره پیشینه قانون معافیت مالیاتی هنرمندان و نیاز به قوانین تشویقی در حوزه فعالیت های فرهنگی و هنری سخن گفت.

مهدی کوهیان فعال حقوق هنر و رسانه و تهیه کننده سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره پیشینیه طرح معافیت مالیاتی هنرمندان بیان کرد: در قانون مالیات های مستقیم مصوب اوایل دهه هشتاد، پژوهش خیلی مفصلی روی موضوع مالیات هنرمندان انجام شد و براساس این پژوهش سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و امور دارایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این نتیجه رسیدند که کل چرخش مالی فرهنگ و هنر نه تنها درآمد مالیاتی آنچنانی برای دولت ندارد بلکه به واسطه حمایت هایی که دولت وظیفه دارد از فرهنگ و هنر برای رقابت با محصولات خارجی داشته باشد نیازمند حمایت ویژه مالیاتی نیز هست.

او افزود: بنابراین در سال ۸۱ و در قانون نه فقط برای فعالیت های فرهنگی و هنری بلکه برای فعالیت های انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی طرح معافیت مالیاتی در نظر گرفته شد تا در واقع کمکی به رشد و بالندگی این حوزه ها شود.

کوهیان در توضیح این قانون اظهار کرد: در عالم حقوق به موضوع لغو مالیات و حمایت از هنرمندان تبعیض مثبت گفته می شود و این تبعیض مثبت شامل مشاغل یا فعالیت هایی است که به واسطه استقبال کم شهروندان نسبت به آنها در معرض خطر هستند.

این فعال حقوق هنر و رسانه ادامه داد: دولت هم برای حمایت از فعالان فرهنگی و هنری در این حوزه که مورد هجوم مشاغل و محصولات دیگر هستند و هم برای کسانی که قصد اشتغال و سرمایه گذاری در این حوزه و حرفه ها را دارند موارد تشویقی در نظر می گیرد به طور مثال الان اگر کسی روی دو بسته برنج سرمایه گذاری کند و دو هفته دیگر بفروشد قطعا از اینکه در حوزه فرهنگ و هنر هزینه کند، بیشتر سود خواهد کرد لذا ضروری است که دولت توجه به فرهنگ و هنر را در نظر داشته باشد.

وضعیت موسیقی، تئاتر و سینما به ویژه در دوران کرونا بسیار وخیم است

تهیه کننده فیلم سینمایی «پرو» عنوان کرد: وضعیت موسیقی، تئاتر و سینما به ویژه در دوران کرونا بسیار وخیم است و سرمایه ای دراین حوزه وارد نمی شود چراکه ریسک بالایی می طلبد و بنابراین با همه این موضوعات لازم است تا معافیت مالیاتی توسط دولت برای فعالیت های هنری به منظور تشویق نیروی کار و سرمایه در نظر گرفته شود.

تهیه کننده فیلمم سینمایی «قاضی و مرگ» درباره معافیت مالیاتی هنرمندان بیان کرد: این بخش معافیت مالیاتی اصلا موضوع جدیدی نیست یعنی حدود ۲۰ سال می شود که معافیت مالیاتی برقرار است اما اینکه به تازگی این موضوع خیلی پررنگ شده و هنرمندان در خطر حذف معافیت مالیاتی هستند از آنجاست که در سال گذشته و در بودجه ۱۴۰۰ تعدادی از نمایندگان مجلس با این استدلال که تعدادی از فعالان و سلبریتی های مجازی درآمد بالایی دارند، خواستار پرداخت مالیات هنرمندان شدند.

او ادامه داد: در واقع نمایندگان مجلس یک تعداد بسیار بسیار کوچکی از خانواده فرهنگ و هنر را مدنظر گرفتند. اخبار دستمزد هنرمندان به گوش فعالان رسانه نیز می رسد و شاید کمتر از ۲۰ الی ۳۰ نفر از این هنرمندان درآمدهای آنچنانی دارند و اکثر قریب به اتفاق هنرمندان کشور صورتشان را با سیلی سرخ نگه داشته اند. من متاسفم که بگویم تعداد بسیار زیادی از هنرمندان مستمری بگیر نهادهای حمایتی هستند و کمک های ویژه نهادهای حمایتی باعث می شود تا بتوانند دوام بیاورند.

درآمدهای آنچنانی در هنر متعلق به یک قشر بسیار کوچک است

این تهیه کننده سینما مطرح کرد: درآمدهای آنچنانی در هنر متعلق به یک قشر بسیار کوچک است و قاعدتا نمی شود با خط کش درآمدهای آنها نسبت به کل هنرمندان کشور تصمیم گیری کرد و البته این نکته را هم باید در نظر بگیریم که فعالیت های هنری دایمی نیستند یک بازیگر مثل یک بازیکن فوتبال کارش منوط به یک دوره خاص است و مثل بقیه مشاغل نیست که سی سال کار کند و بازنشسته شود.

کوهیان خاطرنشان کرد: چه بسا یک بازیگر حتی با درآمد بالا یک دوره ده ساله ستاره باشد و بعد از این ممکن است دیگر کسی به او پیشنهاد کاری ندهد. نمونه های بسیار زیادی را در ستاره های دهه های ۶۰ تا ۸۰ داریم که حتی دیگر نمی دانیم اکنون چه می کنند.

او ادامه داد: بنابراین مشاغل هنری فعالیت های دوره ای هستند یک تهیه کننده ممکن است در طول یکسال چهار کار با درآمد خوب داشته باشد ولی برای دو سال پیاپی اصلا کار نکند و یا چند سال محصولاتی که تهیه می کند مجوز لازم برای پخش را نگیرد.

تهیه کننده مستند سینمایی «کوچه بیوک» بیان کرد: باید در نظر بگیریم که هنرمندان وقتی قرار است کسب و کار خودشان را دایر کنند باید از چندین نهاد نظارتی و امنیتی مجوز بگیرند و صلاحیت شان تایید شود و زمانی که کارشان را راه اندازی کردند نیز باید برای هر اثر هنریشان پروانه ساخت بگیرند و بعد از ساخت پروانه نمایش دریافت کنند و بعد از پروانه نمایش با تیغ سانسور و توقیف روبرو هستند و ریسک این حرفه هم ریسک بالایی است.

کوهیان بیان کرد: این نکته نیز قابل تامل است که هنرمند کار دیگری هم بلد نیست ما نمی توانیم از یک بازیگر انتظار داشته باشیم زمانی که کاری ندارد به دنبال شغل دیگری برود حتی اگر خود او موافق و جویای کار دیگری باشد جامعه نمی پذیرد.

معافیت مالیاتی باید در حوزه تهیه و تولید بیشتر باشد

این هنرمند اظهار کرد: معافیت های مالیاتی باید در حوزه تهیه، تولید و سرمایه گذاری آثار هنری بیشتر هم باشد برای اینکه ما باید بتوانیم با محصولات بازار مکاره تولیدات خارجی و بین المللی که در کشور وجود دارد و حجم گسترده سریال های خارجی که قبل از اینکه مردم کشورهای دیگر آن را دیده باشند توسط رسانه های داخلی دوبله و پخش می شوند، رقابت کنیم. تهیه و تولید محصولات هنری نیاز به حمایت های گسترده دیگری دارد که باید به آن فکر شود.

او توضیح داد: ما در بخش محصولات خانگی با ممنوعیت واردات این محصولات شاهد حمایت ویژه از آنها هستیم اما این حمایت ها اصلا در حوزه فرهنگ و هنر نیست و متاسفانه در حوزه آثار فرهنگی و هنری خیلی نمی توانیم رقابت گسترده ای با محصولات خارجی داشته باشیم.

مهدی کوهیان در پایان گفت: پویش جمعی هنرمندان درباره لغو قانون معافیت مالیاتی هنرمندان قابل تقدیر است چراکه باعث شد صدایشان به گوش نمایندگان مجلس برسد و نمایندگان هم وقتی متوجه شدند در برآوردهایشان اشتباهی رخ داده همچنان معافیت مالیاتی هنرمندان را برقرار نگه داشتند.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    114/077/276/500
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    20/697/483/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    2/879/984/500
  • مست عشق
    پیش فروش 1/424/095/000