گزینه‌های «چهره مردمی سال ۱۴۰۰» معرفی شدند/ برنامه «فرمول یک» از ۲۲ اسفند روی آنتن می‌رود | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۰
صبا گزارش می‌دهد؛

گزینه‌های «چهره مردمی سال ۱۴۰۰» معرفی شدند/ برنامه «فرمول یک» از ۲۲ اسفند روی آنتن می‌رود

نشست خبری برنامه تلویزیونی«فرمول یک» برای معرفی «چهره مردمی سال ۱۴۰۰» با حضور اهالی رسانه و علی ضیا تهیه‌کننده و مجری «فرمول یک» برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، نشست خبری برنامه تلویزیونی«فرمول یک» برای معرفی «چهره مردمی سال ۱۴۰۰» با حضور اهالی رسانه و عوامل این برنامه ازجمله علی ضیا تهیه‌کننده و مجری «فرمول یک» ظهر امروز یکشنبه ۸ اسفند در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در این نشست اسامی ۱۰ «چهره مردمی سال ۱۴۰۰» با انتخاب هیات انتخاب این برنامه معرفی شدند و گلاره عباسی سخنگوی هیات انتخاب اسامی ۱۰ نفر برگزیده را اعلام کرد.

هیات انتخاب امسال «فرمول یک» با حضور چهره‌هایی همچون گلاره عباسی بازیگر، محمود انوشه روان‌شناس و سخنران، بهروز شعیبی بازیگر و کارگردان، محمد دادکان مدیر ورزشی سابق و استاد دانشگاه، گلاره ناظمی داور فوتسال بانوان و آقایان، رضا پورحسین از مدیران سابق رسانه ملی و استاد دانشگاه، شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی‌نژاد، محمدرضا شفیعی تهیه کننده سینما و تلویزیون و علیرضا قزوه شاعر و رییس دفتر شعر، موسیقی و سرود صداوسیما پیگیری می‌شود.

گلاره عباسی به‌ نمایندگی از افراد حاضر در هیات انتخاب برنامه‌ «فرمول یک» و به عنوان سخنگوی این هیات انتخاب به صورت تماس تلفنی متنی را قرائت کرد.

متن هیات انتخاب «چهره‌های مردمی ۱۴۰۰» به شرح زیر است:

«ما در طرح چهره‌ مردمی ایران شنوای روایت‌هایی به وسعت ایران از مردمی بودیم که برای مردم این سرزمین از هیچ تلاشی فروگذار نکردند و ذره‌ذره از وجودشان را برای ارتقای فرهنگ ایران به‌کار بستند. از کسانی که جان خود را به‌خطر می‌اندازنند تا جان هموطنانشان را نجات دهند تا پزشکان و پرستارانی که در دوران کرونا در مواجهه با خطر از پای ننشستند، از کسانی که خود را وقف کودکان بیمار یا نیازمند می‌کنند تا کسانی که برای حفاظت از محیط زیست از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند. کسانی که همگی از جنس ما هستند و گره‌ای از کار مردم باز می‌کنند. دوربین بسیاری از رسانه‌ها به تصاویر این افراد بدهکارند و حالا زمان آن فرارسیده که دوربین‌ها را به سمت آن‌ها بچرخانیم. کار خیر و خدمت به هم‌نوع قابل ارزش‌گذاری نیست اما ما برای ساده‌شدن فرایند انتخاب این مسئولیت خطیر را پذیرفتیم. هیات داوران برنامه‌ فرمول یک باحضور جمعی از فعالین فرهنگ، هنر، ورزش و سیاست پس از بحث و جمع‌بندی فراوان فعالیت ده نفر از چهره‌های مردمی را شایسته‌ حضور در مرحله‌ نهایی چهره‌ مردمی ایران می‌داند.»

اسامی ۱۰ نفر برگزیده «چهره مردمی سال ۱۴۰۰» که به گفته علی ضیا از بین ۱۰۰۰ نفر انتخاب شده‌اند عبارتند از اکبر رجبی موسس مجموعه طلوع بی‌نشان‌ها، رقیه رحمانی مدافع طبیعت، سروش صلواتیان فعال اجتماعی منطقه جازموریان، عباس عربی ملقب به سردار خون و صلح کسی که تابه‌حال باعث رضایت‌گیری از صدها خانواده شده است، حسنه عفراوی زن عرب خوزستانی که یک تنه در برابر مشکلات معیشتی در استان خوزستان قد علم کرده است و تابه‌الان برای بیش از ۸۰۰ نفر در منطقه‌ هور اشتغال‌زایی انجام داده است، امید قبادی پزشک متخصصی که سال‌هاست تمرکزش را روی ترویج فرهنگ اهدای عضو در کشور گذاشته است و آمار اهدای عضو در کشور را چندبرابر کرده است، ثریا مطهرنیا معلم نمونه کردستان و نامزد بهترین معلم جهان، سید حسین موسوی روحانی مسجد شهر واوان، نقی میرزایی نیکوکار قزوینی که سال‌هاست تمام توان خود را به‌کار بسته تا خیریه‌ای به‌نام بنیان ازدواج را تاسیس کند و شرمین نادری، نویسنده و تصویرگر حوزه‌ کودک و نوجوان که در مناطق محروم سیستان و بلوچستان به تجهیز کتابخانه و ترویج فرهنگ کتابخوانی می‌پذیرد.

معرفی چهره‌هایی که بی‌سر و صدا برای مردم و کشور فعالیت می‌کنند

چهره‌های مردمی پس از دو سال برگزار می‌شود و اولین بار در اسفند سال ۱۳۹۸ در برنامه «فرمول یک» به تجلیل از چهره‌های تاثیرگذاری که کمتر دیده شده‌اند، پرداخته شد. رسالت این برنامه به گفته عوامل آن و مدیران شبکه چرخاندن دوربین و توجه رسانه‌ها برای معرفی افرادی است که بی‌سر و صدا برای مردم و کشور فعالیت می‌کنند.

برنامه «فرمول یک» از تاریخ ۲۲ اسفند ماه با ویژه‌برنامه معرفی «چهره‌های مردمی ۱۴۰۰» به مدت هشت شب تا لحظه تحویل سال در برنامه‌ای ۲۸ ساعته با مخاطبان شبکه یک سیما همراه می‌شود.

۲۶ اسفند ماه تمام ۱۰ نفر برگزیده این برنامه با حضور در استودیو با مردم گفتگو خواهند کرد و در نهایت در آخرین قسمت برنامه در ویژه‌برنامه تحویل سال ۱۴۰۱ چهره اول مردمی براساس آرای مردمی معرفی خواهد شد.

علی ضیا مجری و تهیه کننده برنامه «فرمول یک» در نشست خبری «چهره‌های مردمی ۱۴۰۰» خطاب به خبرنگاران حاضر در جلسه عنوان کرد: برنامه «چهره‌های مردمی» که در قالب «فرمول یک» تهیه و تولید می‌شود، برنامه‌ای است که تا به حال نمونه خارجی نداشته است و همین نکته باعث شده است که با چالش‌های متفاوتی مانند استقبال نکردن مخاطبان به دلیل تغییر ضائقه مردم رو به رو شود.

وی افزود: چهره‌هایی که در برنامه به عنوان چهره برگزیده مردمی معرفی می‌شوند، عمدتا قبل‌‌تر شناخته شده نبودند و حتی تلاشی برای شناخته شدن انجام نداده‌اند، برای همین معرفی افرادی که مردم آن‌ها را نمی‌شناسند و آن چهره‌ها با دیگر افراد شناخته شده مانند سلبریتی‌ها تفاوتی دارند که خودشان هم رغبتی برای دیده شدن ندارند درنتیجه کار ما را برای تولید و ساخت چنین برنامه‌ای سخت می‌کند.

ضیا گفت: مهم‌ترین کاری که من در زندگی انجام داده‌ام و احتمالا در آینده انجام خواهم داد؛ تهیه و تولید همین برنامه است و معرفی آدم‌های بی‌نظیری که منتظر دوربین نیستند و بی‌منت برای مردم و کشور ایران تلاش می‌کنند.

«چهره‌های مردمی» دغدغه‌ای است که برای آن می‌جنگم

این مجری درباره درصد استقبال مخاطبان از این برنامه در دوره قبلی عنوان کرد: احتمال این را می‌دهیم که «چهره‌های مردمی ۱۴۰۰» در تلویزیون مورد استقبال مردم قرار نگیرند اما این برنامه دغدغه‌ای است که ارزش آن را دارد که برای آن جنگید.

تهیه کننده برنامه «فرمول یک» درباره نحوه انتخاب چهره‌های مردمی و روند شناسایی آن‌ها توضیح داد: ما یک تیم تحقیقاتی متشکل از خبرنگاران و افراد مختلف در شهرهای مختلف کشور داریم که آن‌ها برای «چهره‌های مردمی ۱۴۰۰» بیش از هزار سوژه را شناسایی کردند که در نهایت به ۴۰ چهره با پیگیری‌ها و راستی آزمایی رسیدیم و وظیفه انتخاب ۱۰ نفر نهایی را هیات انتخاب برنامه برعهده داشتند.

ضیا درباره حضور بانوان به دلیل محدودیت‌هایی که در جامعه دارند، بیان کرد: در دوره گذشته برنامه «چهره‌های مردمی»، از بین افراد برگزیده ۵ نفر خانم حضور داشتند و در این دوره هم ۴ بانوی زحمتکش و تاثیرگذار در کشور معرفی شده اند. این مساله نشان دهنده این نکته است که زنان سرزمین ما با تمام محدودیت‌ها پای کشور، مردم و آرمان‌های خود ایستاده‌اند.

صیانت از آرای مردمی اولویت ماست

وی درباره صیانت از آرای مردمی در برنامه «فرمول یک» توضیح داد: اگر به معیار درستی برای ارزیابی این ۱۰ نفر از طریق آرای مردمی نرسیم و احتمال ضایع شدن حق انتخاب مردم و چهره‌های مردمی وجود داشته باشد، تمام ۱۰ نفر را نفر اول اعلام می‌کنیم زیرا اولویت من و دیگر عوامل برنامه حفظ آرای مردمی است.

مجری برنامه‌ «ویتامین ۳» در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه آیا «فرمول یک» در سال ۱۴۰۱ هم روی آنتن شبکه یک می‌رود؟ گفت: هنوز مشخص نیست و برنامه ریزی خاصی انجام نداده‌ایم، اما نکته‌ای که مشخص است این است که در صورت پخش برنامه در سال ۱۴۰۱، بعد از عید فطر و ماه رمضان روی آنتن می‌رویم و این مساله سبب می‌شود که زمان کافی یک ماه‌ای برای ارائه طرح و برنامه به شبکه ارائه دهیم.

ضیا عنوان کرد: برنامه «فرمول یک» پربیننده‌ترین برنامه تاریخ شبکه یک است و این به دلیل لطف و استقبال خوب مردم از ما بوده است و مطمئنم اگر بار دیگر به آنتن شبکه برگردیم با استقبال رو به رو می‌شویم، من دغدغه برنامه سازی دارم و همیشه خودم را در معرض چالش‌های مختلف در این حوزه قرار می‌دهم تا بهترین و باکیفیت‌ترین محتوا به بینندگان ارائه شود.

وی افزود: مهم‌ترین چالش برنامه سازی مسائل مالی آن است، در برنامه سازی واقعیت این است که هزینه‌ها باید با حساسیت بالایی مدیریت شود، مخصوصا در شرایطی مانند الان که برنامه حامی مالی ندارد، البته این نکته را هم باید بگویم که «فرمول یک» در مقایسه با دیگر برنامه‌های هم ردیف خود در تلویزیون با برآورد مالی کمتری ساخته شده و می‌شود.

مجری «فرمول یک» در پایان در واکنش به این سوال که آیا در شبکه‌های نمایش خانگی هم برنامه تولید و یا اجرا می‌کند؟ توضیح داد: تا به حال برای شبکه‌های نمایش خانگی کار نکرده‌ام ولی با این وجود که تلویزیون خانه من است و البته برنامه سازی حرفه من، امیدوارم که بتوانم تا زمانی که زنده هستم در تلویزیون اجرا کنم.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است