چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر به ایستگاه پایانی رسید | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۹

چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر به ایستگاه پایانی رسید

مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر عصر جمعه 13 اسفند ماه برگزار و برگزیدگان این دوره از جشنواره معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر عصر جمعه ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۰ با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری، هادی مظفری رییس شورای سیاستگذاری و دیگر معاونان و مدیران هنری و فرهنگی، دبیران و داوران جشنواره، پیشکسوتان و هنرمندان حاضر در جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.

این مراسم با اجرای سعید اسلام‌زاده ساعت ۱۶:۴۰ دقیقه آغاز شد و او اطلاعاتی درباره این‌ دوره از جشنواره ارائه کرد.

در ادامه سیدعباس میرهاشمی دبیرکل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر طی سخنانی عنوان کرد: امروز روز پایانی چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است؛ جشنواره ای که نزدیک به ۶ ماه هنرمندان و برگزارکنندگان را به خود مشغول کرده است.

او ادامه داد: در مسیر برگزاری این جشنواره هنرمندان درجه یک رشته‌های هنری کشور وظیفه شورای سیاست گذاری، دبیری و داوری آثار را برعهده داشتند که حضورشان باعث افتخار ما بود.

دبیرکل جشنواره تصریح کرد: در این دوره چند اتفاق خوب هم‌ برای جشنواره رخ داد ازجمله آن حضور رییس جمهور در موزه هنرهای معاصر تهران و بازدید از نمایشگاه آینه در آینه که اتفاق مبارکی است و توجه دولت‌مردان را به حوزه هنرهای تجسمی جلب کرد. همچنین گستردگی جشنواره در سراسر کشور و بخش تجسم هنر که جشنواره را در سطح کشور فراگیر کرد و اضافه شدن بخش ایثار و فداکاری و بخش مقالات.

میرهاشمی در پایان خاطرنشان کرد: حضور هنرمندان در بخش طوبای زرین جای امیدواری دارد که در دوران کرونا هنرمندان همچنان درحال خلق و آفرینش‌ بوده‌اند.

برای تسریع در روند برگزاری جشنواره، دو سخنرانی معاون امور هنری و مدیرکل هنرهای تجسمی به صورت ویدیویی ضبط شده نمایش داده شد.

محمود سالاری در این ویدیو ضمن‌ تشکر از عوامل برگزاری این جشنواره بیان کرد: امیدوارم برگزاری این‌جشنواره و جشنواره‌های دیگر به کشف استعدادهای جوان و رونق اقتصاد هنر کمک کند.

همچنین هادی مظفری در یک پیام تصویری دیگر اظهار کرد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر نسبت به دیگر جشنواره‌های هنری کشور ما جوان است اما عزیزانی که مسیر این جشنواره از ابتدا تاکنون دنبال کرده‌اند، می‌دانند که جشنواره هنرهای تجسمی فجر همواره در مسیر اعتلا و حرکت روبه جلو قرار داشته است.

او در پایان با اشاره به دو ابتکار عمل در این جشنواره تصریح کرد: امسال نمایشگاهی از هنر انقلاب با عنوان آینه در آینه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد و همچنین جشنواره در ۳۰ استان کشور برگزار شد.

در ادامه این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان پیشکسوت هنر‌های تجسمی ازجمله محمد بهرامی طراح گرافیک، شجاع الدین شهابی مجسمه‌سازی، علی اشرف صندوق آبادی خوشنویسی، اسماعیل عباسی عکاسی و رضا لواسانی بینارشته‌ای تجلیل و نشان عالی هنر‌های تجسمی به آن‌ها اهدا شد و در این بخش از زنده‌یاد اصغر کفشچیان مقدم هنر‌های جدید نیز یاد شد.

همچنین از کتاب چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر رونمایی شد و حکم دبیرکلی پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به سیدعباس میرهاشمی اهدا شد.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخانی عنوان کرد: ما امسال برای اولین بار از رییس جمهوری برای بازدید از نمایشگاه «آینه در آینه» دعوت کردیم و هم اندیشی خوبی با حضور استادان حوزه‌های مختلف هنرهای تجسمی کشور انجام شد.

او ادامه داد: یکی از امتیازات بزرگ جشنواره امسال برگزاری در سطح استانی بود. یکی از شعارهای اصلی دولت مردمی موضوع «عدالت فرهنگی» است و عدالت فرهنگی یعنی بتوانیم در همه جای کشور زمینه‌های بلوغ ظرفیت‌های جوان و مستعد را فراهم کنیم. این نگاه در جشنواره امسال هم دنبال شد و در ۲۷ استان و دو منطقه آزاد همزمان با تهران ما جشنواره‌های استانی را هم داشتیم.

اسماعیلی با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی مدون گفت:اگر ما کار آموزشی قوی‌ای را دنبال کنیم، شاهد ظهور استعدادهای قوی‌ خواهیم بود و بر همین اساس یک ستاد عالی برای آموزش در مناطق مختلف کشور راه اندازی کردیم. ما اکنون در ۷۲ شهرستان کم برخوردار دوره‌های رایگان آموزش هنری را در بیش از ۵۰ رشته آغاز کرده‌ایم.

او افزود: اگر ما معتقدیم باید کارهای بنیادی انجام دهیم، یکی از کارهای بنیادی همین گسترش دوره‌های آموزشی است که در دستور کار است و گسترش پیدا خواهد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اشاره به تقویت اقتصاد هنر تصریح کرد: از دیگر نکاتی که در بحث هنرهای تجسمی به دنبال آن هستیم؛ تقویت اقتصاد هنر و فرهنگ است. اقتصاد هنر یکی از محورهای اصلی در حوزه معاونت هنری است و ما می‌دانیم این کار آفاتی دارد و داشته و برای پی‌ریزی یک کار دقیق که به بهتر شدن اقتصاد هنرمندان منجر شود، در حال برنامه ریزی هستیم. موضوع اقتصاد هنر یک سرفصل جدی در برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود زیرا اقتصاد هنر زمینه تقویت دیپلماسی هنر است.

برگزیدگان جشنواره اعلام شدند

برگزیدگان بخش ایثار و فداکاری: در دو رشته عکاسی مرتضی جابریان و در رشته مجسه‌سازی هنگامه صالح زهتاب.
بخش رشته تصویرسازی: ریحانه رحیم‌پور و علی عباس‌نیا تجلیل شدند و مریم سادات سیادت به عنوان برگزیده اعلام شد.
بخش رشته خوشنویسی: کاظم خراسانی، علی خیری‌حبیب آباد و مجید داستانی تجلیل شدند و محمدفاتح نطنزی به عنوان برگزیده اعلام شد.
بخش رشته رسانه‌های هنری جدید: علیرضا امین‌مظفری، مرضیه غلام‌شاه ماهانی تجلیل شدند و الهه عبدالله زاده به عنوان برگزیده اعلام شد.
در بخش رشته طراحی گرافیک: محمد افشار و زینب ربانی‌خواه تجلیل شدند و کار گروهی هیات هنر شامل محمدرضا چیت‌ساز، میکائیل براتی و صادق ایلی به عنوان برگزیده اعلام شدند.
در بخش رشته عکاسی: غلامرضا احمدی و مهدی محبی‌پور تجلیل شدند و صابر قاضی به عنوان برگزیده اعلام شد.

در بخش کارتون و کاریکاتور: فاطمه باقری هفشجانی و علیرضا پاکدل تجلیل شدند و احسان چراغی به عنوان برگزیده اعلام شد.
در بخش مجسمه‌سازی: نسیم ابوالقاسم و ونوشه شکری تجلیل شدند و نسرین شاهپوری‌آذر به عنوان برگزیده اعلام شد.
در بخش رشته نقاشی: مصطفی سروریان و سالی سمیعی‌کاشی تجلیل شدند و پریا مالمیر به عنوان برگزیده اعلام شد.
در بخش نگارگری: حبیب‌الله سوخته‌سرایی، نازی عظیمی و فرید هنرور تجلیل شدند. هادی فقیهی به عنوان برگزیده اعلام شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است