برای افزایش ظرفیت سینماها و سینماسازی تلاش کنید/ ۷ میلیون نفر در سال ۱۴۰۰ به سینما آمدند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۱
در مراسم تجلیل از سینماداران مطرح شد:

برای افزایش ظرفیت سینماها و سینماسازی تلاش کنید/ ۷ میلیون نفر در سال ۱۴۰۰ به سینما آمدند

آیین افتتاح 100 سالن سینما در سراسر کشور همزمان با بزرگداشت مجید مسچی مدیرعامل سابق موسسه سینماشهر روز یکشنبه 15 اسفندماه در سالن فردوس موزه سینما برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، آیین افتتاح همزمان ۱۰۰ سالن سینمایی در سراسر کشور، تجلیل و قدردانی از مالکان و سازندگان سالن های سینمایی و بزرگداشت مجید مسچی مدیرعامل سابق موسسه سینماشهر روز یکشنبه پانزدهم اسفندماه ساعت ۱۰ صبح در سالن فردوس موزه سینمای ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پس از پخش سرود ملی، کامران ملکی مجری برنامه با عرض خیر مقدم به حضار گفت: در دو سال کرونایی سینما همچنان به زیست خود ادامه داد و زیرساخت‌های آن تعطیل نشد و خوشبختانه اکنون برای قدردانی از تلاش های این دو سال اینجا گردهم آمدیم.

ملکی پس از این حضار را به تماشای کلیپی از مجید مسچی دعوت کرد تا پس از آن به ادامه برنامه بپردازد.

مجری برنامه پس از پخش کلیپ با بیان اینکه تاریخ سینما قطعا زحمات مسچی را فراموش نخواهد کرد از حبیب ایل بیگی، محمد حمیدی مقدم، مهران عباسی، لادن طاهری، یزدان عشیری، هاشم‌ میرزاخانی و حبیب اسماعیلی دعوت کرد تا روی صحنه حاضر شوند.

حبیب اسماعیلی در ادامه برنامه بیان کرد: عملکرد مسچی باید الگویی برای دیگر مدیران باشد. او مدیری است که من در بخش دولتی شبیه او را ندیدم بلکه شبیه مدیران بخش خصوصی همیشه در حال تلاش بود.

او افزود: پشتیبانی مسچی از سینما و سینماسازی بسیار ارزشمند است و من همیشه گفته‌ام که عملکرد مسجی به قدری خوب است که اگر جایگزین او کمی کوتاهی کند، برای اهالی سینما قابل لمس است.

اسماعیلی در پایان اظهار کرد: تقاضا دارم مدیران دولتی و خصوصی در عملکرد خود به صورت نمایشی کار نکنند و عملکرد مسچی را الگوی خود قرار دهند.

ملکی در ادامه برنامه از حضار تقاضا کرد مسچی را ایستاده تشویق کنند تا برای دریافت لوح تجللیل روی صحنه بیایند.

مسچی بیان کرد: در ۱۶ سال فعالیتم در سینماشهر مجموعه منسجمی داشتیم. در بخش دولتی در سینماداری و سینماسازی کشور ما اتفاق خاصی نمی افتد اما در بخش خصوصی تلاش هایی انجام می شود که قابل قدردانی است.

او در پایان گفت: در بخش خصوصی هم تا جایی که امکان داشت با ما همکاری کردند اما قاعدتا با ظرفیت ها، جمعیت و صنعت سینما این موجودی کافی نیست و ما نیاز به سینماهای بیشتری داریم. دوستان سازمان سینمایی و وزارت ارشاد باید برای افزایش ظرفیت های سینماها و سینماسازی تلاش کنند.

هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینماشهر پس از این برای ارایه گزارش از روند فعالیت موسسه سینماشهر و برنامه بزرگداشت مجید مسچی روی سن آمد و بیان کرد: محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی تاکید داشت تا در این برنامه حضور داشته باشد اما متاسفانه صبح امروز در تماس تلفنی گفت که به دلیل ابتلا به کرونا امکان حضور نخواهد داشت.

او افزود: قطعا مجید مسچی من را در این مجموعه یاری خواهد داد. اگر سازمان سینمایی بالی برای تولید به نام بنیاد سینمایی فارابی دارد بال دیگر آن در بخش زیرساخت ها موسسه سینماشهر است.

این مدیر سینمایی اظهار کرد: سینما کار جمعی است و یک فیلم حتما یک مجموعه وسیع و جامع برای اکران نیاز دارد که آن مجموعه سینماها هستند.

او مطرح کرد: کرونا تمام مشاغل را تحت شعاع قرار داد ولی باز هم سینما به فعالیت خود ادامه داد و در بخش زیرساخت ها واقعا باید از تولیدکنندگان، تهیه کنندگان و سینماداران تشکر کنیم چون با کمک هم سینما را حفظ کردیم.

میرزاخانی ادامه داد: مجموع فروش سینماها ۱۵۸ میلیارد در ۱۴۰۰ بوده و ۷ میلیون نفر به سینما آمدند.

مدیرعامل موسسه سینماشهر عنوان کرد: ما در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۱۱ سینمای فعال داشتیم و ۱۴۵ هزار و ۳۷۰ صندلی در این سینماها پذیرای مخاطبان بوده است که ۴ درصد ببینده سینما را شهر تهران با ۲۳۸ پرده به خود اختصاص داده است.

او توضیح داد: بعد از تهران استان خراسان رضوی است که ۱۷ سینما و ۶۴ سالن فعال داشته و ۱۳ درصد فروش را به خود اختصاص داده است.

میرزاخانی اظهارکرد: تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و البرز استان های فرهنگی و علاقه‌مند به سینما هستند که کاملا در آمار مشهود است.

این مدیر سینمایی اعلام کرد: آمار کم استقبال از سینماها در پنج استان دوم شامل آذربایجان شرقی، مازندران، خوزستان، کرمانشاه و کردستان که کم برخوردار هم نیستند، نشان می دهد ما نیازمند آسیب شناسی در چرایی افت مخاطب هستیم.

او ادامه داد: استان های همدان، گلستان، یزد، آذربایجان غربی و زنجان پنج استان سوم هستند که طبق آمار متاسفانه فعالیت چندانی نداشتند در حالیکه می دانیم تمام استان های ما فرهیختگانی دارند که باید برای حضورشان در سینما فکری کرد ولی متاسفانه سینمای با ابهت و پرطمطراق ایران هنوز در حوزه تولید فیلم و سالن نتوانسته است مخاطبان زیادی جذب کند.

میرزاخانی اظهار کرد: در نهایت تهران نیمی از فروش را داشته و ۴ استان بعدی که در بخش اول به آنها اشاره شد از ۴۰ درصد فروش برخوردار بودند و این یعنی ما باید در تولید آثار به هر استانی با توجه به فرهنگ و زیست بوم آن توجه کنیم.

مدیرعامل موسسه سینماشهر بیان کرد: باید عزم جدی در بین بخش های خصوصی، دولتی و شهرداری ها ایجاد شود و شهردار و استاندار هر استانی کمک و دولت هم برای تجهیز سالن ها اقدام کند تا بتوانیم شرایط بهتری برای سینماها رقم بزنیم. من این طرح را به سازمان سینمایی ارایه کرده ام و امیدوارم بتوانیم با همراهی شهرداری ها و استانداری های مختلف برای سال آینده توسعه سینماها را در حداقل چند شهر شاهد باشیم.

او اعلام کرد: از طرف دیگر تبدیل پتانسیل های حوزه پخش و اکران نیز مورد نظر است و باید از پتانسیل سالن های سراسر کشور بهره برد. تاکنون چندین سینما در سال ۱۴۰۰ مورد حمایت قرار گرفته اند و به صورت آزمایشی زیر بار اکران رفته اند و با گرفتن مجوز اکران به ناوگان سینماها اضافه شدند. سینماشهر کمک های جدی در بازسازی و ساخت آنها داشته است.

هاشم میرزاخانی خاطرنشان کرد: عملکرد موسسه سینماشهر چیزی حدود ۹ میلیارد تومان هزینه دربرداشته است که برای ارتقای تجهیزات فنی ۲۲ سالن، تهیه تجهیزات فنی ۲۰ سالن و حمایت در بخش لابراتوار ۲۵ فیلم صرف شده است.

او در پایان گفت: حمایت اکران توسط موسسه سینماشهر از مهمترین اهداف است و محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی نیز تاکید زیادی در این مورد دارد و ما هم تلاش می کنیم تا سال آینده مقداری از این رکود و شرایط خارج شویم.

پس از سخنان هاشم میرزاخانی کلیپی از فعالیت های موسسه سینماشهر پخش شد.

کامران ملکی مجری برنامه در ادامه با تشکر از مدیریت موزه سینما و همکارانش از غلامرضا موسوی رییس اتحادیه تهیه کنندگان، سیدضیا هاشمی، مرتضی شایسته، وحید موساییان، مجید مسچی و میرزاخانی دعوت کرد برای اهدا لوح و تجلیل از سینماداران و سرمایه گذاران روی صحنه بیایند و در ادامه تعدادی از سینماداران سراسر کشور مورد تجلیل قرار گرفتند.

جواد اسحاقی مدیر پردیس سینمایی بازار شهر قم برای دریافت هدیه روی صحنه رفت و پس از او منصوری نماینده حسینی خالدی رییس موسسه بهمن سبز روی صحنه آمد و به نیابت از حسینی خالدی اظهار کرد: موسسه بهمن سبز از شهریور ۹۸ در سه فاز عملیاتی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز به کار کرد و مجموعا تاکنون در سال جاری ۴۰۰ پرده به ناوگان سینمایی در مناطق کم برخوردار کشور افزوده است.

علی سرتیپی اظهار کرد: از مجید مسچی ممنونم که انگیزه بازسازی سینماها را ایجاد کرد و اولین سینمایی که با کمک او بازسازی کردیم سینمای جهان نمای چالوس بود و این نهضت تا الان ادامه داشت و امیدوارم پس از این هم ادامه داشته باشد.

سیدجمال ساداتیان بهره بردار هدیش مال تهران بیان کرد: سینماها در حال راه اندازی و توسعه است ولی قطعا باید برای سالن ها فکر عاجل شود. چرخه سینما برای بقا نیاز به فیلم دارد و آمار فروش حاکی از این است که سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برای مجوز سهولت در نظر بگیرد.

او در پایان گفت: مردم اگر فیلمی را دوست داشته باشند استقبال می کنند و قطع به یقین اگر دست در دست هم بدهیم قطعا می توانیم شرایط بهتری را رقم بزنیم ولی اگر ممیزی و سخت گیری اجازه ندهد قطعا با همین شرایط کنونی در سینماهارو به رو هستیم.

محمدرضا صابری بهره بردار سینمایی لوتوس مال در ادامه این برنامه عنوان کرد: موسسه چمران اولین سالن سینمایی بود که با حمایت مسچی به بهترین شکل فعالیت کرد.

او در پایان گفت: کار میرزاخانی سخت است چراکه جا پای مجید مسچی گذاشته است ولی امیدوارم با ورود میرزاخانی که خودش سینمادار بوده و مشکلات سینمادارها را می داند از سینماداران حمایت شود.

در پایان مراسم تمامی مدیران و تهیه کنندگان سینمایی عکسی به یادگار گرفتند.

نگار امیری

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است