اولویت ما مبارزه با مافیای موسیقی است/ مشارکت ۲۶۷۰ گروه در اولین جشنواره سرود فجر | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۶
صبا گزارش می‌دهد؛

اولویت ما مبارزه با مافیای موسیقی است/ مشارکت ۲۶۷۰ گروه در اولین جشنواره سرود فجر

نشست خبری رییس کمیته علمی و دبیر جشنواره ملی و بین‌المللی «سرود فجر» روز یکشنبه پانزدهم اسفند ماه در سالن جلسات مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، نشست خبری اولین جشنواره ملی و بین المللی سرود فجر با حضور محمد گلریز رییس کمیته علمی و دبیر جشنواره سرود فجر با حضور اهالی رسانه در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری بسیج برای اعلام تعداد شرکت کنندگان، بخش‌های جشنواره و روند داوری آثار برگزار شد.

مصطفی زیبایی نژاد مسئول مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج را به عنوان قائم‌مقام شورای سیاست‌گذاری و دبیر این جشنواره در جمع خبرنگاران به ارائه آمار اولین جشنواره ملی و بین المللی سرود فجر پرداخت و گفت: این جشنواره در دو مرحله استانی و کشوری انجام می‌شود، مرحله اول فرخوان و دریافت آثار جشنواره از اول بهمن ماه آغاز شد که به دلیل استقبال شرکت کننده‌ها مهلت ارسال آثار تا ۶ اسفند ماه تمدید شد. دریافت آثار در بخش بین الملل جشنواره تا پایان فروردین ادامه دارد و شرکت کننده‌ها می‌توانند از کشورهای مختلف آثار خود را ارسال کنند.

وی افزود: انتخاب و داوری مرحله کشوری این جشنواره به صورت یک برنامه استعدادیابی در تلویزیون برگزار خواهد شد که در این برنامه قصد داریم به معرفی و حتی ذائقه سازی در حوزه تولید آثار موسیقی فاخر و باکیفیت در اجرای سرود بپردازیم.

زیبایی نژاد عنوان کرد: در فرآیند جشنواره یک جلسه تخصصی با تمامی گروه‌های شرکت کننده داشتیم و در طول بازه زمانی که آثار به جشنواره ارسال می‌شد، هفته‌ای دو جلسه با گروه‌های سرود با حضور دبیران و داوران جشنواره در فضای مجازی برگزار می‌شد.

قائم‌مقام شورای سیاست‌گذاری و دبیر جشنواره با اشاره به آمار آثار ارسال شده در مرحله استانی و کشوری بیان کرد: تا پایان مهلت ارسال آثار و ثبت نام گروه‌های سرود بالغ بر ۲۶۷۰ گروه در سایت جشنواره ثبت نام کردند که ۱۹۷۰ گروه توانستند به همراه تمام اعضا خود تمام مراحل ثبت آثار را تکمیل کنند و به این جشنواره راه پیدا یابند.

وی ادامه داد: ۳۶۸۲ اثر در بخش‌های مختلف جشنواره به غیر از بخش بین الملل ثبت شد، تمامی اعضا شرکت کننده در جشنواره مجاز بودند که فقط در یک گروه حضور داشته باشند و ما با این شرایط شاهد هیچ عضو تکراری نیستیم که این نشان دهنده شور و هیجان شرکت کننده‌ها و استقبال از جشنواره در تمام استان‌های کشور است.

زیبایی نژاد آثار ارسال شده در بخش استانی و کشوری را به تکفیک بخش آثار تولیدی سرود، بخش آکاپلا یا سرود بی‌کلام، بخش بازخوانی، بخش ایده و طرح و نهایت بخش ویژه جشنواره که به شخصیت شهید قاسم سلیمانی و هم‌رزم او شهید المهدی المهندس می‌پردازد، بیان کرد: آثار ارسالی در بخش تولیدی سرود شامل ۱۳۳۶ اثر، بخش آکاپلا سرود شامل ۳۷۷ اثر، بخش بازخوانی ۱۲۳۳ اثر، بخش ایده و طرح ۳۱۸ اثر ارسال و تایید شده است و در بخش ویژه جشنواره هم ۴۱۸ اثر ثبت شده است که همه این‌ها در مراحل داوری در استان‌ها قرار گرفته اند.

دبیر اولین جشنواره ملی و بین المللی سرود فجر درباره روند داوری این جشنواره توضیح داد: داوری بخش‌های استانی در حال انجام است که تا به الان ۶ استان مراحل داوری خود را به اتمام رسانده اند و ۲۵ استان دیگر تا پایان هفته جاری برگزیدگان خود را به دبیرخانه جشنواره اعلام می‌کنند.

پخش آثار منتخب استان‌ها در نوروز ۱۴۰۱ از شبکه‌های استانی

وی افزود: در هر استان یک اثر منتخب داوری و یک اثر منتخب مردمی معرفی می‌شود که برای انتخاب آثار مردمی قرار است آثار چهار گروه برتر هر استان در ایام نوروز از شبکه‌های استانی پخش شود و از طریق سامانه پیامکی و سایت تلوبیون ارزیابی شوند که در پایان تعطیلات نوروزی و با شروع ماه رمضان برگزیدگان با رای مردم هم به دبیرخانه معرفی شوند.

زیبایی نژاد گفت: قصد داریم که در هر استان یک اختتامیه برای جشنواره برگزار کنیم که در آن مراسم از آثار ده گروه برتر هر استان تقدیر خواهد شد و جشن اصلی و اختتامیه اصلی این جشنواره در ۲۵ یا ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ در برج میلاد تهران با حضور برگزیدگان، داوران و مربیان استان‌ها در برج میلاد تهران برگزار خواهیم کرد.

وی در پایان بیان رویکرد جشنواره که تشویق و ترقیب شرکت کننده‌ها برای تولید آثار فاخر در حوزه موسیقی و سرود است، توضیح داد: استان تهران به صورت ویژه بر اساس حضور ۲۷۵ گروه که ۶۰۰ اثر را به ثبت رسانده اند.

محمد گلریز رییس کمیته علمی اولین جشنواره ملی و بین المللی سرود فجر در ادامه نشست خبری از برگزاری این رویداد ابراز خوشحالی کرد و برای شروع صحبت‌های خود به قسمتی از سخنان مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های مختلف خود که به اهمیت موسیقی و سرود اشاره کرده‌اند پرداخت و گفت: دشمن همه تلاش خود را برای تغییر سبک زندی ما به کار برده است که در این بین موسیقی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در این شرایط بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، اگر چه در انقلاب اسلامی آثار ماندگاری به وجود آمده، ولی به دلیل شبیخون فرهنگی دشمن در شرایطی هستیم که باید اولویت ما مبارزه با مافیای موسیقی باشد که چه در داخل و جه در خارج از کشور به فعالیت مشغول هستند.

وی افزود: زبان هنر، زبانی است که توسط آن می‌توان فرهنگ و محتواهای فرهنگی را به خوبی به مخاطبان و مردم انتقال داد، ما در چندین سال گذشته کمتر شاهد تولید آثار فاخر در حوزه موسیقی و سرود که اوایل انقلاب مورد توجه بود، هستیم؛ اولویت ما در این جشنواره مقابله با تولیدهای سطحی و سخفیف در ایران و خارج است و می‌خواهیم که به همراهی رسانه ملی و دیگر رسانه به انعکاس آثار با کیفیت و فاخر با آثار سطحی و سخیف مقابله کنیم.

این استاد آواز بیان کرد: با جنگ نتوانستند روی جوانان ایرانی تاثیر بگذارند ولی در عرصه فرهنگی می‌خواهند به این قصد خود برای انحراف جوانان ایرانی و مسلمان دست یابند، در بین آثار فرهنگی و هنری، موسیقی به عنوان تاثیرگذارترین و همه گیرترین حوزه هنری موسیقی است که ما وظیفه داریم که در این عرصه فعالیت کنیم و گوش مردم را با آثار فاخر آشنا کنیم.

برای معرفی موسیقی فاخر به حمایت رسانه‌ها نیاز داریم

گلریز ادامه داد: استعدادهای بسیار خوبی در کشور داریم که باید از آنها حمایت شود و من افتخار می‌کنم که بخش کوچکی از این جشنواره هستم و معتقدم که با انتشار آثار تولید شده در این جشنواره، مردم و مخاطبان موسیقی بسیار شگفت زده می‌شوند و این مسیر باعث می‌شود که استعدادها در این مسیر شکوفا شوند و در این مسیر به حمایت و حضور اهالی رسانه نیاز داریم.

وی با اشاره به معیار انتخاب داوران جشنواره گفت: یکی از مسائلی که می‌تواند بار فنی جشنواره را بهبود ببخشد داوری است، ما در هیات اجرایی و دبیران جشنواره برای انتخاب دواران با  اولین معیار توجه به مسائل اعتقادی و ملی است و بی تفاوت نبودن آنها در برابر فرهنگ و هنر است و دومین معیار ما تخصص داوران جشنواره است.

این خواننده در پایان با معرفی داروان استان تهران در بخش‌های مختلف بیان کرد: در بخش تولید شهروز حقی، محمدرضا عقیلی، مرتضی تقی زاده و میلاد عرفانپور کار داوری آثار را به عهده گرفته‌اند. در قسمت آکاپلا شهروز حقی، محمدرضا عقیلی و امیری اسفندقه نیز هیات داوران این بخش هستند. در بخش بازخوانی حبیب خزاعی فر، میلاد عرفانپور و امید روشن بین اعضای هیات داوران را تشکیل می‌دهند

در پایان جلسه خاکی عضو کمیته علمی اولین جشنواره ملی و بین المللی موسیقی فجر هم با ارائه توضیحاتی درباره روند داوری آثار ارائه شده به جشنواره، گفت: داوری آثار بسیار تخصصی و با دقت بالا صورت می‌گیرد و امیدوارم بتواند در حوزه‌های مختلف شرایط کیفی مناسبی را برای جشنواره فراهم کند.

این عضو کمیته علمی جشنواره در پایان درباره تفاوت این جشنواره در پرداخت به سرود در مقایسه با دیگر جشنواره‌ها توضیح داد: تمرکز روی موضوع نحوه میکس و مسترینگ، آهنگسازی و تنظیم آنها است و  با توجه به پرداخت دقیق و اصولی به ترانه آثار ارائه شده معتقد هستم شاهد آثار باکیفیتی از لحاظ تمامی ابعاد موسیقایی خواهیم بود.

پیش از این با انتخاب غلامرضا سلیمانی رییس سازمان بسیج، محمد گلریز رییس کمیته علمی و دبیر جشنواره سرود فجر، عبدالرضا آزادی معاون فرهنگی هنری این سازمان را به عنوان رییس شورای سیاست‌گذاری جشنواره و مصطفی زیبایی نژاد مسئول مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج را به عنوان قائم‌مقام شورای سیاست‌گذاری و دبیر این جشنواره منصوب شده بودند و محمدعلی مومنی‌ها نیز به عنوان دبیر بخش بین‌الملل این جشنواره معرفی شده بود.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است