موسیقی نواحی به گوش مردم رسید/ در این آشفته بازار باید برای حفظ ریشه‌های موسیقی اصیل کوشید | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۰۲
صبا گزارش می‌دهد؛

موسیقی نواحی به گوش مردم رسید/ در این آشفته بازار باید برای حفظ ریشه‌های موسیقی اصیل کوشید

اجرای ارکستر موسیقی نواحی ایران به سرپرستی پیمان بزرگ نیا همراه با نظامی‌خوانی شب گذشته ۱۷ اسفند در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، ارکستر موسیقی نواحی ایران به سرپرستی پیمان بزرگ‌نیا شب گذشته ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ در قالب هفته بزرگداشت حکیم نظامی همراه با ویژه برنامه نظامی خوانی در تالار وحدت معرفی شد.

ارکستر موسیقی نواحی ایران پس از چهار سال فعالیت با عنوان گروه «سازینه» تمرین و تحقیق کرده و از بخش‌هایی از موسیقی اقوام و نواحی ایران براساس ظرفیت‌ها‌ و سازبندی‌ها، تشکیل شده است.

اجرای این ارکستر با حضور ۱۰ خواننده، ۷ محقق و پژوهشگر موسیقی نواحی ایران و ۴۵ نوازنده مطرح بین‌المللی برگزار شد و در ابتدای مراسم بزرگداشتی برای زنده یاد پروین بهمنی یکی از موسسان گروه موسیقی «سازینه» به مناسبت زادروز این بانوی هنرمند و اجرای این گروه با نام و عنوان جدید تقدیر شد.

برخی از استادان که در کنسرت ارکستر موسیقی نواحی ایران حضور داشتند و با رهبری پیمان بزرگ نیا به اجرای برخی از قطعه‌های ماندگار موسیقی نواحی ایران پرداختند شامل خالو قنبر راستگو خواننده و نوازنده جفتی از استادان موسیقی محلی بوشهر، احسان عبدی‌پور نوازنده سرنا از لرستان، حسین ولی نژاد از خراسان، کوروش اسدپور خواننده از چهارمحال بختیاری، محمود فرضی نژاد از گیلان، صلاح الدین خضری از خواننده‌های کرد زبان، عاشیق احمد ملکی از آذربایجان، صدیق زرد کوهی از بلوچستان، محمد ابراهیم عالمی از مازندران و سید سلمان حسینی نوازنده تنبور و همخوان بودند.

پیمان بزرگ نیا رهبر ارکستر موسیقی نواحی ایران در ابتدای این کنسرت که ریشه‌های موسیقی ایران را به گوش تماشاگران حاضر در سالن رساند، گفت: استادان، خوانندگان و نوازندگان حاضر هر کدامشان از یک منطقه ایران آمده‌اند و به دلیل شرایط کرونا و مشغله‌های فردی آن‌ها امکان جمع شدن آن‌ها در یک مکان سخت بود و لی به عشق ایران، به عشق پاسداشت زبان فارسی و موسیقی نواحی ایران و حمایت از این نوع موسیقی که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد در کنار هم جمع شدند.

وی افزود: اجرایی که مشاهده خواهید کرد زحمت سه شبانه روز استادان موسیقی نواحی ایران است که قرار است با اجرای گلچینی از موسیقی‌های قومی و نواحی مختلف ایران با شما همراه شویم و امیدوارم این اجرا پله‌ای باشد برای رشد و حمایت موسیقی نواحی ایران، زیرا هنرمندان موسیقی نواحی مظلوم هستند و در آشفته بازار موسیقی باید برای حفظ ریشه‌های موسیقی اصیل ایرانی از آن‌ها حمایت کرد.

بزرگ نیا در پایان درباره رهبری ارکستر توسط او گفت: رهبری ارکستر موسیقی نواحی و ایران با ارکستر سمفونی‌های موسیقی غرب تفاوت دارد و حتما برای عمده حاضران در سالن این نوع رهبری تازگی داشته باشد.

در ادامه ارکستر موسیقی نواحی ایران با حضور خوانندگان و نوازندگان و البته همخوانی و اجرای موسیقی توسط بانوان هنرمند موسیقی نواحی برگزار شد و قطعه‌هایی مانند، «چمری»، «دی بلا آخی» و «حیدر بابا» اجرا شد.

این مراسم با حضور مهمانان چون محمود شالویی دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، حسین صفامنش خواننده موسیقی محلی و کردی، دامون شش بلوکی پژوهشگر و نوازنده موسیقی قشقایی و دیگر فعالان حوزه موسیقی و پژوهشگران موسیقی نواحی برگزار شد.

در انتهای مراسم به مناسبت هفته بزرگداشت حکیم نظامی همراه با ویژه برنامه نظامی خوانی، استاد کوروش اسدپور اشعاری از حکیم نظامی گنجوی اجرا کرد.

عکس‌ها از رها احمدی است.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000