صدرنشین‌های هفت روز گذشته سینماهای کشور/ گیشه بدون کُمِدی‌ها اُفت می‌کند؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۳۳
صبا گزارش می‌دهد؛

صدرنشین‌های هفت روز گذشته سینماهای کشور/ گیشه بدون کُمِدی‌ها اُفت می‌کند؟

آمار فروش فیلم های سینمایی در ژانرهای مختلف نشان از توجه مخاطبان به تنوع فیلم های روی پرده سینما برای انتخاب بلیت آثار دارد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، اسفندماه سال جاری برنامه سینماهای کشور در حالی نو شد که «عنکبوت»، «مورچه خوار»، «ترانه ای عاشقانه برایم بخوان»، «مستطیل قرمز»، «عاشق پیشه» که از اواخر بهمن یا اوایل اسفند ماه ۱۴۰۰ روی پرده سینماها رفته بودند، همچنان اجازه اکران داشتند. درنهایت هم هفت فیلم سینمایی «موقعیت مهدی»، «قدغن»، «گل به خودی»، «روز صفر»، «سگ بند»، «شادروان» و «مرد بازنده» نیز در قالب اکران نوروزی ۱۴۰۱ به این لیست اضافه شدند.

فیلم های سینمایی «موقعیت مهدی»، «قدغن»، «گل به خودی» از ۱۸ اسفندماه روی پرده سینما میزبان مخاطبان بودند و پیش فروش چهار اثر دیگر برای اکران در ۲۵ اسفندماه در حال انجام است.

از دیگر آثاری که بیش از یک ماه اخیر روی پرده سینما هستند می توان به فیلم های «دینامیت»، «گشت ارشاد ۳»، «بی همه چیز» و … اشاره کرد.

اما طی هفت روز گذشته پرفروش ترین این آثار که در ژانرهای مختلفی تهیه شده اند برطبق آمار فروش سامانه سمفا سامانه مدیریت فروش و اکران سینما در این گزارش مرور می شود.

استقبال مخاطبان و صدرنشینی «دینامیت»

استقبال مخاطبان از فیلم سینمایی «دینامیت» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی که از تیرماه ۱۴۰۰ روی پرده سینماست همچنان ادامه داشت و این فیلم با فروشی بالغ بر ۹،۹۳۰،۵۰۲،۵۰۰ در هفته گذشته در صدر فروش سینماها بود.

«دینامیت» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی اثری کمدی اجتماعی است که داستان ساکنان آپارتمانی را روایت می کند که از اقشار مختلف جامعه چون طلبه، ساقی مواد و … در آن حضور دارند.

پژمان جمشیدی، احمد مهرانفر، نازنین بیاتی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«موقعیت مهدی» و مخاطبان ژانر دفاع مقدس

فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» با فروشی بالغ بر ۸،۵۹۲،۵۵۵،۰۰۰ از تاریخ ۱۸ اسفند ماه ۱۴۰۰ دومین اثر پرفروش این هفته سینماهای سراسر کشور است که استقبال مخاطبان از این اثر نشانه ای است برای اینکه مدیران و مسئولان فرهنگی هنوز هم می توانند به تخصیص بودجه برای تولید و اکران آثاری در ژانر دفاع مقدس و با محوریت زندگی قهرمان های ملی بپردازند.

«موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی فر به برش‌هایی از زندگی شهیدان مهدی و حمید باکری و عملیات‌های بدر و خیبر در جریان هشت سال دفاع مقدس در برابر رژیم بعث می پردازد.

هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر، معصومه ربانی‌نیا، وحید آقاپور و روح‌الله زمانی از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش می پردازند.

«عنکبوت» و روایت قاتل زنجیره‌ای دهه هفتاد

فیلم سینمایی «عنکبوت» که از تاریخ ۲۶ بهمن ماه روی پرده سینماها رفته از حدود یکماه گذشته که اکرانش آغاز شده است با فروشی بالغ بر ۴،۵۵۴،۶۴۶،۵۰۰ ریال در طول این هفته رده سوم فروش سینماهای کشور را به خود اختصاص داده است.

«عنکبوت» موضوعی ملتهب و اجتماعی دارد که پرداختن به آن تا حدی  می تواند راه را برای فیلمسازانی که به تصویر کشیدن واقعیت و داستان های ملتهب و جنایی علاقه دارند، هموارتر کند.

فیلم سینمایی «عنکبوت» به کارگردانی ابرهیم ایرج زاد روایتی سینمایی از زندگی سعید حنایی یکی از قاتلان زنجیره‌ای دهه هفتاد است که در شهر مشهد چندین زن خیابانی را به قتل رساند.

محسن تنابنده، ساره بیات، شیرین یزدان‌بخش، ماهور الوند، گلنوش قهرمانی و … بازیگران «عنکبوت» را تشکیل می دهند.

«گشت ارشاد» ردیف چهارم فروش هفت روز گذشته

فیلم سینمایی «گشت ارشاد۳» دیگر اثر کمدی سینماهای سراسر کشور در این هفته در رده چهارم جدول فروش سینماها ایستاد.

«گشت ارشاد ۳» ساخته سعید سهیلی که پیش از این نیز فیلم های سینمایی «گشت ارشاد۱» و «گشت ارشاد۲»  را در ژانر کمدی ساخته بود توانست با فروشی بالغ بر ۳،۷۸۳،۶۲۹،۵۰۰ ریال به عنوان چهارمین فیلم این هفته از لحاظ آمار فروش شناخته شود.

ساعد سهیلی، امیر جعفری، پولاد کیمیایی و بهنام بانی از جمله بازیگران فیلم سینمایی «گشت ارشاد۳» به شمار می آیند.

«مورچه خوار» و اینفلوئنسرهای پوشالی

فیلم سینمایی «مورچه خوار» پنجمین فیلم سینمایی پرفروش سینماهای کشور در بازه زمانی هفت روز گذشته است که از ۳ اسفندماه با فروشی بالغ بر ۸،۱۶۵،۸۲۱،۰۰۰ ریال در ژانر کمدی اجتماعی اکران می شود.

«مورچه خوار» به کارگردانی شاهد احمدلو به زندگی برخی از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی و  زندگی پوشالی آنها بیان این نکته که احمق ها را معروف نکنیم، می پردازد.

از بازیگران این اثر می توان به نسرین مقانلو، مهدی کوشکی، مارال فرجاد، لیندا کیانی، نیما شاهرخ شاهی، شهین تسلیمی و خاطره حاتمی اشاره کرد.

«بی همه چیز» و رده ششم فروش

فیلم سینمایی «بی همه چیز» ششمین فیلم پرفروش هفته گذشته بر طبق آمار ۱،۵۰۰،۹۶۳،۵۰۰ ریال فروش داشته است.

«بی همه چیز» ساخته محسن قرائی اقتباسی آزاد از نمایش «بانوی سالخورده» فردریش دورنمات است.

پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، هادی حجازی فر، باران کوثری، مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی از جمله بازیگران «بی همه چیز» هستند.

تاکید می شود که آمار فروش این فیلم های سینمایی منهای آنهایی که از اکران کنار گذاشته شدند، بروزرسانی می شود و قطعا در فروش آنها تعداد سانس و سالن نیز تاثیرگذار است، اما نکته قابل توجه رقابت آثار تازه اکران شده همچون «موقعیت مهدی»، «عنکبوت» و «مورچه خوار» است که در سه ژانر متفاوت دفاع مقدس، اجتماعی و کمدی اجتماعی در لیست فروش این هفته قرار داشتند.

تنوع آثار سینمایی در لیست فروش هفته ای که گذشت می تواند امیدی باشد برای استقبال از اکران های نوروزی ۱۴۰۱ که هنوز چهار فیلم آن اکران نشده است و باید منتظر اکران دیگر فیلم های سینمایی باقی ماند.

البته با توجه به اطلاعیه جدید سمفا مبنی بر توقف اکران آثاری که پیش از بهمن ۱۴۰۰ روی پرده رفته اند به زودی اکران آثاری همچون «دینامیت»، «گشت۳» و «بی همه چیز» که در طول اکران با استقبال و فروش خوبی روبرو بوده اند به پایان می رسد و شاهد رقابت آثار جدید روی پرده سینماها خواهیم بود.

ظرفیت سالن ها و افزایش بلیت سینما نیز از دیگر موضوعاتی هستند که در آمار فروش تاثیرگذارند و باید دید بالاخره بلیت نیم بها برای سانس اول سینماها اعمال می شود و ظرفیت سینماها با توجه به تعطیلات نوروز تغییری خواهد داشت یا نه؟!

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است