تولید آثار سینمایی ماموریت جدید موسسه تصویر شهر است/ رونمایی از پوستر هشتمین جشنواره فیلم شهر | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۸

تولید آثار سینمایی ماموریت جدید موسسه تصویر شهر است/ رونمایی از پوستر هشتمین جشنواره فیلم شهر

نشست خبری هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر با حضور مجید اکبرشاهی دبیر این رویداد و جمعی از مدیران سینمایی صبح روز سه شنبه 24 اسفندماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار صبا، نشست خبری هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر با حضور مجید اکبرشاهی مدیرعامل موسسه تصویر شهر و دبیر این رویداد، دیگر مدیران سینمایی و جمعی از اهالی رسانه صبح روز سه شنبه ۲۴ اسفندماه ساعت ۱۰ در سالن ۱۲ پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.

در ابتدای این برنامه پس از تلاوت قرآن و سرود جمهوری اسلامی مژگان زرگر مجری برنامه ضمن عرض خیرمقدم به حضار بیان کرد: این برنامه در دو بخش به گزارش عملکرد سه ماه اخیر موسسه تصویر شهر و جزییات هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر می پردازد.

مژگان زرگر توضیح داد: از آنجا که به دلیل پاندمی کرونا در سالی که گذشت امکان برگزاری جشنواره بین المللی فیلم شهر وجود نداشت به اتفاق نظر شورای سیاست گذاری، جشنواره به زمان دیگری موکول شد و حال امیدواریم در ابتدای تابستان ۱۴۰۱ جشنواره را برگزار کنیم تا به ترافیک جشنواره های دیگر که بعد از پایان محرم و صفر در نیمه دوم سال برگزار می‌شود، برنخوریم.

تشریح فعالیت های سه ماهه اخیر موسسه تصویر شهر

او افزود: بخش اول این برنامه به تشریح فعالیت های سه ماهه موسسه تصویرسال با مدیریت مجید اکبرشاهی می پردازد که از طریق پاورپوینت توضیح داده می شود.

زرگر در پایان گفت: امسال پردیس سینمایی ملت همچنین میزبان اکران مردمی چهلمین جشنواره فیلم فجر با حضور هنرمندان بود که در ادامه گزارش تصویری حضور آنها را به تماشا می نشینیم.

کلیپی از برگزاری اکران های مردمی چهلمین جشنواره فیلم فجر در ادامه این مراسم پخش شد و سپس با دعوت مجری مجید اکبرشاهی مدیرعامل موسسه تصویر شهر روی سن آمد.

اکبرشاهی دبیر جشنواره فیلم شهر و مدیرعامل موسسه تصویر شهر اظهار کرد: در بخش اول به گزارش فعالیت های موسسه تصویر شهر از جمله برگزاری مراسم و همایش ها می پردازم.

او ادامه داد: در بخش مراسم و همایش ها براساس همزمانی با شهادت حاج قاسم سلیمانی بزرگداشت دومین سالگرد شهادت این شهید،  جشن میلاد حضرت زهرا(س) و بزرگداشت مقام زن و نشست  خبری سریال صوتی رییس جمهور … در سه ماه اخیر در موسسه تصویر شهر برگزار شد.

مدیرعامل موسسه سینمایی تصویر شهر اعلام کرد: نمایشگاه هایی که در این دوره در پردیس سینمایی ملت شاهد آن بودیم مانند نمایشگاه نقاشی با من بخوان، نمایشگاه نقاشی جایزه مونه، نمایشگاه پوستر و دیوارکوب سینما و قصه های انقلاب که یاد و خاطره خیلی از آثار انقلاب اسلامی را زنده کرد و البته نمایشگاه طنز و کاریکاتور که همچنان در مجموعه دایر است.

این مدیر سینمایی بیان کرد: اکران های مردمی فیلم های «بی همه چیز»، «گربه سیاه»، «منصور» در پردیس سینمایی ملت برقرار بود و در اکران خصوصی فیلم سینمایی «مستطیل قرمز» و «مورچه خوار» را می توان نام برد.

او ادامه داد: درخواست های زیادی به منظور نمایش فیلم برای سازمان شهرداری  و صدا وسیما داشتیم که در ۲۸ سانس به همکاران سازمان شهرداری و ۲۰ سانس برای معاونان صدا و سیما اختصاص دادیم.

اکبرشاهی بیان کرد: ۲۱۵۰۴ نفر تعداد مخاطبان پردیس ملت، ۴۸۷۷ تعداد مخاطبان پردیس سینمایی راگا، ۴۱۳۵ مخاطبان پردیس تماشا در قالب خرید بلیت آثار چهلمین جشنواره فیلم فجر در سینماهای زیر نظر موسسه تصویر شهر بودند که از ۲۲ فیلم جشنواره فجر  ۱۱ فیلم با حضور عوامل در پردیس سینمایی ملت رونمایی شد و باید خاطرنشان کرد که پردیس سینمایی ملت محل رجوع برای اقشار مردم و مسئولان مدیران سینمایی در طول برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر بود.

او افزود: عوامل فیلم های سینمایی «بدون قرار قبلی»، «مرد بازنده»، «موقعیت مهدی»، «شادروان»، «دسته دختران»، «نمور»، «علفزار»، «ملاقات خصوصی»، «برف آخر»، «هِناس»، «لایه های دروغ» در کنار مردم حضور داشتند و مهمانان ویژه ای که در این دوره از جشنواره در پردیس ملت حضور داشتند: محسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهور و دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، سردار سعید محمد مشاور رییس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی ، حمید شاه آبادی معاون سیما، مدیران شبکه های مختلف صداوسیما، رییس سازمان سینمایی و جمعی از مدیران سازمان، مدیران سازمان ها و نهادی فرهنگی و هنری و همچنین خانواده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهیدان سلیمانی، باکری، همت و ساجدی.

مدیرعامل موسسه تصویر شهر اذعان کرد: میزبانی یازدهمین جایزه سینمایی ققنوس با حضور اندیشمندان سینما نیز از دیگر فعالیت های سه ماهه اخیر بوده است‌.

او بیان کرد: از تولیدات مشارکتی موسسه تصویر شهر  فیلم سینمایی بدون قرار قبلی به کارگردانی بهروز شعیبی بود که با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی انجام شد و موفق به دریافت ۲ سیمرغ از چهلمین جشنواره فیلم فجر در بخش بهترین فیلم نگاه ملی و سیمرغ صداگذاری شد و البته جایزه دومین فیلم برگزیده جشنواره ققنوس را نیز به دست آورد.

اکبرشاهی اعلام کرد: بدون قرار قبلی همچنین در آیین اختتامیه بخش تجلی اراده ملی چهلمین جشنواره فیلم فجر توانست جوایز زیادی را از آن خود کند: اهدا جایزه هیات داوران آستان قدس رضوی، دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و حوزه اجتماعی وزارت ارشاد، اهدا جایزه ویژه شهرداری مشهد، جایزه ویژه هیأت داوران معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، جایزه ویژه معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، جایزه هیأت داوران معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،جایزه هیأت داوران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دومین فیلم برگزیده یازدهمین جایزه سینمایی ققنوس (سینما انقلاب).

بخش توسعه و نگهداری

این مدیرفرهنگی توسعه و نگهداشت را یک جریان جاری و بدون توقف دانست و گفت: در حوزه توسعه و نگهداشت دو ماموریت مهم داریم اول توجه ویژه به پردیس سینمایی راگا و تماشا است. با مطالعه آمار مخاطبین پردیس راگا در سه ماه گذشته در بعضی ایام شاهد ضریب اشغال بالای ۴۰ درصد صندلی های آن سینما بودیم و این نشانه بسیار مهمی برای توجه ویژه به آن پردیس سینمایی است.

او بیان کرد: ماموریت دوم دستور ریاست محترم سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برای شناسایی امکانات و فضاهای در اختیار سازمان برای افزایش ظرفیت اکران در شهر تهران است.

اکبرشاهی ادامه داد: پیگیری برای در اختیار گرفتن پارکینگ ضلع جنوبی پردیس ملت، پیگیری اخذ مجوز آتشنشانی، اصلاح و راه اندازی سیستم برق اضطراری پردیس ملت با تعویض ۱۸۰ باتری ،اصلاح و راه اندازی سیستم برق اضطراری پردیس تماشا با تعویض ۳۶ باتری،راه اندازی سرور متمرکز سرویس های فعال پردیس ملت وآغاز فرایند اصلاح روکش صندلی های سالن اصلی پردیس راگا از اهم این فعالیت ها بود.

در ادامه اکبرشاهی درباره برنامه های پیش روی موسسه تصویر شهر به اختصار توضیح داد.

ورود تصویر شهر به حوزه پخش فیلم

مدیرعامل موسسه تصویر سال نیروی انسانی را از مهمترین ارکان موسسه برشمرد و مطرح کرد: توجه به معیشت پرسنل و اصلاح احکام حقوق و دستمزد، تدوین نظام نامه شغلی پرسنل موسسه تصویر شهر، چارت و اصلاح الگوی نیرونی انسانی، ایجاد مدیریت پخش فیلم و ایجاد مدیریت برنامه ریزی مواردی است که در این بخش با قدرت دنبال می شود و در این حوزه مدیریت پخش به مسعود نجفی از مدیران حوزه رسانه، روابط عمومی و سینما و مدیریت برنامه ریزی به میثم مهربانی واگذار شده است.

تولید ماموریت جدید موسسه تصویر شهر

اکبرشاهی در زمینه تولید با اشاره به این موضوع که تولید ماموریت جدید مدیریت این موسسه خواهد بود، بیان کرد: آرایش جدید نیروی انسانی در حوزه تولید صورت گرفته و با اضافه شدن کارشناسان جوان و خبره به این بخش در زمینه اجرایی محتوایی، نوشتاری و فیلمنامه و با شروع مطالعه تعداد زیادی طرح و فیلمنامه امید است سال ۱۴۰۱ سال تولید برای موسسه تصویر شهر باشد.

با شعار شناخت و باز تعریف حقوق و اخلاق شهروندی و شهر نشینی با محوریت مدیریت جهادی، امید به آینده و پیشرفت برای تحقق چشم انداز کلان شهر تهران؛ الگوی جهان اسلام‌ هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر برگزار می شود.

در بخش دوم این نشست رونمایی از پوستر فراخوان جشنواره توسط دبیر جشنواره و مسعود میر از روزنامه همشهری انجام شد.

طراح پوستر و تیزر فراخوان روح الله موحدی کارشناس ارشد گرافیک از دانشکده هنرهای زیبا و برگزیده دوره گذشته جشنواره فیلم شهر است.

مجید اکبرشاهی درباره اهداف جشنواره عنوان کرد: ایجاد جریان نشاط و سرزندگی در بین جامعه هنری به عنوان یکی از مهمترین پیشران های فرهنگی و اجتماعی کشور از اولین و مهمترین برداشت های یک جشنواره است. بهره مندی از زبان هنر که امروزه مهمترین ابزار طراحی و انتقال پیام است مدیریت شهری را بر آن داشته که از این ظرفیت غافل نشده و با تعریف رابطه دو سویه تحت عناوین مختلف از جمله جشنواره به این موضوع بپردازد.

او ادامه داد: جشنواره بین المللی تصویر شهر  به عنوان مهمترین رویداد سینمایی مدیریت شهری در سال ۱۴۰۱ بر آن است تا از بهره گیری از زبان هنر که در همه فعالیت های جامعه نقش کلیدی ایفا می کند و همه بر آن اتفاق نظر دارند و آن را به عنوان یک ابزار پیش برنده تلقی می کنند واین ابزار توانسته گره های زیادی را باز کند و حتی دیده شد که در سال های ابتدایی انقلاب اسلامی ایران خیلی از اتفاقات در حوزه های اجتماعی از زبان هنر بیان و به وقوع پیوست و مدیریت شهری نیاز به این ابزار قدرتمند و موثر دارد تا برای اداره شهر و طراحی شهری با هنرمند پیوند خورده و ما بر این هستیم که این پیوند و نزدیکی بین هنرمندان و مدیران شهری را ایجاد کنیم تا در تعامل متقابل کمک کنند به پیشرفت و اداره شهر، لذا این دوره از جشنواره در شش بخش «مسابقه سینمای ایران»، «مسابقه سینمای بین الملل»، «مسابقه محله » ، «مسابقه تبلیغات و اطلاع رسانی سینمای ایران»، «مسابقه آفرینش های شهری» و «جنبی» برگزار خواهد شد.

این مدیرفرهنگی در رابطه با موضوعات جشنواره بیان کرد: توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی، به تصویر کشیدن تغییرات فرهنگی نقد تصویری، تحکیم بنیان خانواده ،توسعه زیرساخت های شهری، مواجهه با بحران و مصایب با زیر مجموعه بلایایی طبیعی با نگاه ویژه به بیماری کرونا، حکمرانی شهری با زیر مجموعه قانونگذاری و برنامه محوری، فعالیت جهادی، برقراری انضباط مالی و توسعه منابع، بازتعریف حقوق شهروندان و اشاعه آن و حفظ منابع شهری، توسعه پایدار با محوریت حفاظت از میراث طبیعی و شهری، توسعه و نگهداری فضای سبز، حفاظت از محیط زیست و آثار مرتبط با پایتخت ایران با محوریت تهران شناسی و تهران نگاری از اهم اهداف این جشنواره خواهد بود.

دبیر جشنواره با اشاره به انتخاب آثار در بخش بین‌الملل مطرح کرد: در بخش بین‌الملل با توجه به اینکه زمان کافی برای دعوت از فیلمسازان اقصی نقاط جهان برای شرکت در جشنواره داریم امیدواریم آثار مناسب با نگاه کیفی و با اولویت موضوع شهر و یا مدیریت شهری را دریافت و به قضاوت بگذاریم.

مدیرعامل موسسه ادامه داد: همچنین در بخش محله به منظور ترویج شهروند خبرنگار و توجه به جوانان آماتور در حوزه فیلمسازی این بخش را برای هشتمین دوره در جشنواره برگزار خواهیم کرد و با بخش ویژه شهر تهران امیدواریم در این بخش با فیلم هایی که تمامی موضوعات، مشکلات و مسائل شهر تهران را در بستری زیبا و تأثیرگذار به تصویر کشیده باشند روبرو شویم.

دو جایزه ویژه در بخش ملی و یک جایزه ویژه در بخش بین الملل

اکبرشاهی در بخش سیاستگذاری جدید جشنواره نیز اظهار کرد: در این دوره دو جایزه به بخش ملی جشنواره اضافه شده است که اولین آن جایزه بزرگ تهران است که با توجه به آغاز دوره جدید مدیریت شهری و نظر به شهر تهران به عنوان پایتخت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور و به منظور کمک به تحقق چشم انداز شعار «کلان شهر تهران؛ الگوی جهان اسلام» از میان کلیه آثار راه یافته به بخش مسابقه، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به بهترین فیلم با نگاه خاص به موضوع فوق تعلق خواهد گرفت.

او ادامه داد: دومین جایزه تحت عنوان جایزه ویژه جشنواره که در این دوره از جشنواره به منظور پاسداشت و گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید قاسم سلیمانی و دانشمند هسته ای کشور شهید محسن فخری زاده و همچنین کادر درمان و علوم پزشکی به عنوان مدافعان سلامت یک جایزه تحت عنوان ایثار و شهادت به یکی از آثار رسیده به دبیرخانه با موضوع فوق اهدا خواهد شد.

توجه به موضوع شهر و مدیریت شهری در جهان

مدیرعامل موسسه تصویر شهر همچنین تاکید کرد: به منظور گسترش روابط کشورهای جهان به ویژه جهان اسلام و رسیدن به یک الگوی مناسب با طراحی یک جایزه جدید به بهترین اثر با موضوع شهر و یا مدیریت شهری تعلق خواهد گرفت.

توجه به هویت بخشی و انسجام در فضای شهری

او در معرفی بخش تازه ای که به جشنواره اضافه شده نیز اعلام کرد: جشنواره فیلم شهر برای نخستین بار در جهت ارتقاء سطح کیفی تبلیغات و اطلاع رسانی شهری، هویت بخشی و انسجام در فضای شهری، ترغیب و تشویق هنرمندان به تولید آثار فاخر و ماندگار، شناسایی و معرفی برترین آفرینش های هنری شهری اقدام به برگزاری مسابقه در بخش های گرافیک (بیلبورد، تبلیغات محیطی متحرک مانند وسایل نقلیه عمومی، دیجیتال، ترانزیتی و عرشه پل)، المان های شهری (تندیس، سردیس و مجسمه)، عکس و پوستر، نقاشی محیطی (نقاشی روی سطح؛ دیوار، کاشیکاری، سرامیک و دیوار نویسی) و تیزر شهری در دو محور زیبایشناسی بصری و اطلاع رسانی با موضوع آزاد (فرهنگی، تجاری و …..) می کند.

اکبرشاهی اعلام کرد: در این بخش نیز ۵ دیپلم افتخار و جایزه نقدی به بهترین آثار در بخش های گرافیک محیطی، المان شهری ، عکس و پوستر، نقاشی محیطی و تیزر شهری اهدا خواهد شد.

او ادامه داد: به منظور گستردگی برگزاری جشنواره و عدالت فرهنگی بخش هایی از جشنواره در پردیس های سه گانه موسسه تصویر شهر به نمایش در خواهد آمد.

دبیر جشنواره خاطرنشان کرد: چون یکی از اهداف و ماموریت های موسسه افزایش عدالت فرهنگی در سطح شهر تهران است لذا امیدواریم امکان برگزاری بخش هایی از جشنواره را به طور همزمان در پردیس های رازی، راگا و تماشا و حتی فرهنگسراهای سطح شهر که امکان نمایش آثار را داشته باشند فراهم کنیم.

مدیرعامل موسسه تصویر شهر اظهار کرد: البته در زمینه پوشش فرهنگسراها با اعلام آمادگی مدیران این مراکز،  موسسه فیلم ها را تامین و امکانات و زیرساخت نمایش برعهده مدیران فرهنگسراها خواهد بود.

اکبرشاهی با ذکر این نکته که علاوه بر سیاست های فرهنگی جشنواره در این دوره با تغییرات اجرایی نیز روبه رو خواهیم بود، گفت: به منظور صرفه جویی در رفت و آمدها و تردد فیلمسازان کشور و همچنین سرعت و سهولت در انتخاب و داوری اثار برای نخستین بار سایت جشنواره علاوه بر امکان ثبت نام الکترونیکی امکان بارگذاری کلیه آثار و در کلیه بخش ها فراهم شده و علاقه مندان می توانند به راحتی آثار خود را در آن بارگذاری کنند.

او در پایان گفت: امید است جشنواره بین الملی فیلم شهر با تغییرات کمی و کیفی خود به عنوان یک جشنواره ای استاندارد بین المللی معرفی گردد.

مژگان زرگر مجری برنامه در ادامه با تاکید بر ارسال تیزر تصویری و رادیویی فراخوان برای تمامی مدیران  شبکه های رادیویی و تلویزیونی و همچنین ارسال ۱۰۰۰ نسخه فراخوان به شکل فیزیکی برای مدیران مراکز مختلف سینمایی و فرهنگی سراسر کشور و بیش از ۲۰۰۰ فراخوان از طریق شبکه های اجتماعی و … ابراز امیدواری کرد با حمایت مدیران و همکاران رسانه و خبر بتوان اطلاع رسانی مناسب و درخوری برای برگزاری این دوره از جشنواره ترتیب داد.

در پایان این نشست مجید اکبرشاهی دبیر هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر و مدیرعامل موسسه تصویر شهر به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است