بسته‌های معیشتی تاریخ گذشته به خانواده تئاتر رسید/ کسی از این اتفاق شرمنده نیست؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۴
صبا گزارش می‌دهد؛

بسته‌های معیشتی تاریخ گذشته به خانواده تئاتر رسید/ کسی از این اتفاق شرمنده نیست؟

واکنش اعضای خانه تئاتر به تاریخ گذشته بودن اقلام بسته معیشتی یا همان بن نوروزی هنرمندان منجر به صدور دو بیانیه از سوی هیات مدیره خانه تئاتر شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، طی روزهای گذشته روابط عمومی خانه تئاتر اطلاعیه ای مبنی بر حضور اعضای این خانه به منظور دریافت بن ویژه نوروز یا بسته معیشتی از روز یکشنبه ۲۲ اسفند تا روز چهارشنبه ۲۵ اسفند ماه با همراه داشتن کارت یا شماره عضویت خانه تئاتر و کارت ملی ابلاغ کرد.

ولی روز دوشنبه ۲۳ اسفندماه یکی از اعضای خانه تئاتر در پیامی ویدیویی که در صفحه مجازی خود منتشر کرد از تاریخ گذشته بودن اقلام اهدایی مانند حبوبات، شکر، رب گوجه فرنگی و .. خبر داد و روز سه شنبه ۲۴ اسفندماه در پیام ویدیویی دیگری که در دسترس مخاطبانش قرار گرفت برای بازگرداندن این محصولات به خانه تئاتر اقدام کرده بود و با بیان اینکه برخی از دوستان از عمومی شدن این ماجرا گله‌مند بودند، گفت: «خانه تئاتر این بسته های معیشتی را تولید نکرده است گرچه که اعلام کرد این بسته ها از پارسال مانده و به تعداد محدودی ارایه کرده ایم ولی خب همین کار را هم نباید می کرد. خانه تئاتر سهل انگاری کرده و باید به تاریخ انقضای اجناس توجه می کرد. بعضی ها می گویند لوبیا و حبوبات تاریخ انقضا ندارد و می شود باز هم استفاده کرد. ظاهرا ما معده مان را به همه چیز عادت داده ایم. خودمان دلمان می خواهد غیر از جهان سوم، جهان هفتم و هشتم و نهم و دهم هم باشیم. اصلا گویی علاقه‌مندیم به پس رفت اگر که تاریخ انقضا اهمیتی ندارد برای چه روی محصول تاریخ انقضا می گذارند لابد آنها نم یفهمند و ما می فهمیم که باید استفاده کنیم و…»

پس از واکنش تعداد دیگری از اعضای خانه تئاتر به این موضوع و بازگرداندن بسته های معیشتی، بیانیه ای از سوی خانه تئاتر صادر شد که با عنوان اطلاعیه مهم هیات مدیره خانه تئاتر در صفحه مجازی و سایت این خانه قرار گرفت.

متن این بیانیه به این شرح است:

«با درود و احترام

به اطلاع اعضای محترم خانه تئاتر می‌رسانیم که اقلام غذایی و خواروبار موجود در خانه‌ تئاتر متعلق به زمانی‌است که شهرام گیل‌آبادی به عنوان مدیرعامل در این خانه حضور داشت و در فروردین‌ماه ۱۴۰۰ مقدار زیادی از این بسته ها توزیع شد و تعدادی در انبار باقی ماند.

هیأت مدیره از تعداد و ماهیت آنها اطلاع دقیقی نداشت تا چند هفته‌‌ پیش که این بسته‌ها از انبار بیرون آمد و زیر نظر بازرس خانه تئاتر شمرده شد. طبق گزارش تعداد و کسری بعضی اقلام و تاریخ مصرف آنها مشخص شد.

با بعضی از عزیزان انجمن‌ها و اعضای خانه تئاتر درباره‌ آنها مشورت شد. آنها اعلام کردند که این اقلام خوراکی خشک (مانند چای، برنج و حبوبات) معمولا در ارجاع به کارخانه‌ها، دوباره بسته‌بندی شده و با تاریخ جدید روانه بازار می‌شود. خانه‌ تئاتر به‌ جای دور ریزی تصمیم نهایی درباره آنها را به عهده‌ مدیران انجمن‌ها گذاشت تا به تشخیص خود برای تعیین تکلیف این مواد عمل کنند و بسته های معیشتی را در اختیار عزیزانی که با تاریخ مصرف آن‌ها مشکلی ندارند، قرار دهد.

بنابراین تصمیم از انجمن‌های هفده‌گانه خانه تئاتر خواسته شد هرکدام پنج نفر از اعضای خود را که واقعا به این خواروبار نیاز دارند، معرفی کنند.

(نه برای عزیز محترم و معترضی که در خانه‌ مطلوب و شرایط اقتصادی مناسبی قرار دارند و با ارسال ویدیو در شبکه‌های مجازی ابراز گله‌مندی کرده‌اند)

هیأت مدیره از آن جا که می‌دانست در صورت دورریزی هم عزیزانی معترض خواهند بود بنابر خرد جمعی تصمیم به توزیع گرفت حال از توزیع باقیمانده‌ این اقلام خوداری کرده و از عزیزانی که بسته‌های حمایتی را دریافت کرده و خواستار استفاده نیستند، خواهشمند است طی امروز و فردا سه‌شنبه و چهارشنبه این بسته‌ها را یا خود به خانه‌ تئاتر بازگردانند یا از طریق پیک بفرستند. مبالغ و هزینه‌ پیک‌ها از سوی خانه پرداخت خواهد شد.

هیأت مدیره خانه تئاتر»

بیانیه بالا توجیهی غلط و عذری بدتر از گناه بود که بیشتر توهین به شان و شخصیت اعضای این خانه به شمار می رفت و جالب توجه است که هیات مدیره خانه تئاتر به جای عذرخواهی از تمامی اعضای دریافت کننده و حفظ شان انسانی آنها شرایط اقتصادی و معیشتی هنرمندان را دستمایه برخوردی این چنین سهل انگارانه قلمداد کرد و بدون ابراز پشیمانی تنها به بیان این نکته که این بسته های معیشتی برای عزیزِ محترم و معترضی که در خانه مطلوب و شرایط اقتصادی مناسبی قرار دارند؛ تهیه نشده بوده است، اکتفا کرد.

این بیانیه به جای اینکه آبی بر آتش بی احترامی و بی توجهی خانه تئاتر به اعضایش باشد بدون هیچگونه ابراز پشیمانی و با علم به موضوع، توهین بزرگ تری نسبت به هنرمندانی که عضو خانه تئاتر هستند به شمار می رود. جای تعجب است که خردجمعی مدیران بر ارزش انسانی اعضای خانه تئاتر چشم پوشیده است و با وجود آگاهی از تاریخ انقضای کالاهایی که به عنوان بسته معیشتی در بین اعضا توزیع کرده است وضعیت اقتصادی و خانه مطلوب اعضا را توجیهی بر برخورد ناشایست خود تلقی می کند.

تماس های تلفنی خبرنگار تئاتر صبا برای پاسخگویی هیات مدیره به این موضوع بی نتیجه ماند تا اینکه هیات مدیره خانه تئاتر بیانیه دیگری به شرح زیر صادر کرد.

متن بیانیه دوم هیات مدیره خانه تئاتر به این شرح است:

«با درود و احترام

به اطلاع اعضای محترم خانه تئاتر می‌رسانیم که اقلام غذایی و خواروبار موجود در خانه‌ تئاتر متعلق به زمانی‌است که شهرام گیل‌آبادی به عنوان مدیرعامل در خانه تئاتر حضور داشت و از مجموع ۳۰۰ بسته، ۲۰۸ بسته توسط او در سال ۱۴۰۰ توزیع شد که در همان زمان همه‌ بسته‌ها‌ی حمایتی تاریخ مصرف‌شان متعلق به سال‌های ۹۹ و ۹۸ بوده و مابقی در انبار باقی ماند. هیأت مدیره از ماهیت آنها اطلاع دقیقی نداشت تا چند هفته‌‌ پیش که این بسته‌ها از انبار بیرون آمد و زیر نظر بازرس خانه تئاتر شمرده شد. طبق گزارش بازرس تعداد و کسری بعضی اقلام و تاریخ مصرف آنها مشخص شد. با چند تن از اعضای خانه‌ تئاتر درباره‌ بسته های معیشتی مشورت شد. آنها اعلام کردند که این اقلام خوراکی خشک (مانند چای، برنج و حبوبات) معمولا در ارجاع به کارخانه‌ها، دوباره بسته‌بندی شده و با تاریخ جدید روانه بازار می‌شود.

بنابر این طی اطلاعیه داخلی به نمایندگان انجمن‌ها اعلام شد که این تعداد بسته از سال گذشته مانده و موجود است و به دلیل مقدار کم آن از انجمن‌های هفده‌گانه خانه تئاتر خواسته‌ شد هرکدام به تشخیص خود پنج نفر از اعضایشان را که واقعا به این خواروبار نیاز دارند، معرفی کنند.

اکنون هیأت مدیره با توجه به دل‌آزردگی بعضی از دوستان و با توجه به این که عزیزانی هم درخواست استفاده از همین اقلام را دارند از توزیع باقیمانده‌ این بسته‌ها خودداری کرده است.

در همین جا از همه‌ عزیزانی که گله‌مند و معترض بودند صمیمانه عذرخواهی می‌کنیم. هیأت مدیره جز نیت خیر و انجام وظیفه هدف دیگری نداشته و تا روزی که انتخابات و مجمع عمومی برگزار شود خود را خدمتگزار تک‌تک اعضای محترم خانه می‌داند.

با احترام

هیأت مدیره خانه تئاتر»

بیانیه دوم خانه تئاتر با ابراز ناراحتی همراه است ولی اینبار هم مورد مهمتری در آن به چشم می خورد که در بند اول اشاره به تاریخ گذشته بودن اقلام توزیع شده در سال ۱۴۰۰ و در زمان شهرام گیل آبادی هم دارد.

حال چه کسی پاسخگوی اعتماد اعضای خانه تئاتر خواهد بود وقتی در هر بیاینه توپ به زمین دیگری پرتاب می شود و چه می توان گفت جز اینکه این خانه از پای بست ویران است؛ خانه ای که پس از سپری شدن حدود سه ماه از کناره گیری مدیرعامل آن هیات مدیره اش هنوز جلسه ای برای تعیین مدیرعامل جدید تشکیل نداده است.

اما در سطحی بزرگ تر موضوع به رفتار با خانواده تئاتر که حتی خانه تئاتر هم عضو آن است برمی گردد؛ خانواده محترم و تاثیرگذاری که حتی سهم بسته معیشتی دم عید آنها نیز اینگونه تاریخ مصرف گذشته است!

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است