گیشه نوروز ۱۴۰۱ پایین‌تر از پاییز ۱۴۰۰/ افزایش قیمت بلیت به فروش فیلم‌ها کمک نکرد؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۳
صبا گزارش می‌دهد؛

گیشه نوروز ۱۴۰۱ پایین‌تر از پاییز ۱۴۰۰/ افزایش قیمت بلیت به فروش فیلم‌ها کمک نکرد؟

مقایسه میزان فروش هفته اول فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۱ با فیلم‌های پاییز ۱۴۰۰، نشان از کاهش شمار تماشاگران و حتی رقم فروش دارد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۱ که در دو گروه، بعضی از ۱۸ اسفندماه و بعضی از ۲۵ اسفندماه به نمایش درآمدند تاکنون حداقل یک هفته روی پرده سینماها اکران شده‌اند. با مشخص شدن آمار اکران این فیلم‌ها در افتتاحیه (۳ روز اول) و همچنین هفته اول نمایش، می‌توان درباره فروش این آثار به قضاوت نشست؛ ارقامی که می‌تواند نمایی کلی از فروش سینماها در سال ۱۴۰۱ به دست بدهد.

روز گذشته سوم فروردین ماه در گزارشی آمار نمایش ۷ فیلم اکران نوروز ۱۴۰۱ را در خبرگزاری صبا خواندید. گیشه این آثار با وجودی که از بهای بلیت گران‌تری نسبت به فیلم‌های اکران سال ۱۴۰۰ برخوردار است، ارقامی را نشان می‌دهد که نگرانی‌هایی را نسبت به وضعیت فروش سینماها در سال پیش رو به وجود می‌آورد.

با مقایسه ارقام فروش و مخاطب فیلم‌های اکران نوروزی ۱۴۰۱ با بعضی از فیلم‌های اکران پاییزی ۱۴۰۰ به نظر می‌رسد شمار مخاطبان کمتر از گذشته شده و با وجود قیمت بالاتر بلیت حتی رقم فروش نیز رشد چندانی نداشته بلکه در اغلب موارد حتی افت داشته است. این در حالی است که اکران نوروزی به عنوان بهار سینما شناخته می‌شود و همه‌ساله فیلم‌ها فروش بالاتری را در این زمان نسبت به پاییز تجربه می‌کنند؛ خصوصا آن که پاییز ۱۴۰۰ به علت نمایش فیلم‌های پرشمار بیم فیلم‌سوزی را به وجود آورد.

در گزارش پیش رو به مقایسه تطبیقی فروش یک فیلم کمدی پاییزی ۱۴۰۰ با دو فیلم کمدی نوروزی ۱۴۰۱ و سه فیلم غیرکمدی پاییزی ۱۴۰۰ با سه فیلم غیرکمدی نوروزی ۱۴۰۱ پرداخته شده است با ذکر این نکته که طبیعتا به علت تفاوت کیفیت و جذابیت فیلم‌ها در نظر مخاطب نمی‌توان به طور قطع از فروش پایین‌تر فیلم‌های نوروزی نسبت به آثار پاییز سال گذشته سخن گفت اما با تفاوت شمار تماشاگران و رقم فروش، می‌توان به نتایج جالب توجهی رسید.

«سگ‌بند» به «گشت ارشاد ۳» نرسید

مقایسه «سگ‌بند» با کمدی‌های نسبتا مشابه که در سال ۱۴۰۰ روی پرده سینماها رفتند نشان از افت شدید مخاطب دارد. چراکه این فیلم توانست در افتتاحیه ۲۳ هزار بلیت و در هفته اول ۶۳ هزار بلیت بفروشد اما «گشت ارشاد ۳» در افتتاحیه و هفته اول ۱۱۶ و ۲۷۰ هزار بلیت فروخت.

این در حالی است که همزمان با «گشت ارشاد ۳» فیلم‌های پرشماری مانند «دینامیت» و «قهرمان» روی پرده سینما بود اما حالا در اکران نوروز ۱۴۰۱، سالن‌ها در اختیار ۷ فیلم اکران نوروزی است و فیلم‌های باقی‌مانده از اکران ۱۴۰۰ سالن‌های بسیار کمی در اختیار دارند. این نکته با توجه به شمار سانس‌های دو فیلم مشخص است، چراکه «گشت ارشاد ۳» با حدود هزار و ۹۰۰ سانس به این رقم فروش رسید اما «سگ‌بند» با حدود دو هزار و ۳۰۰ سانس نتوانست به یک‌چهارم میزان مخاطبان «گشت ارشاد ۳» برسد.

اختلاف شدید مخاطبان دو فیلم باعث شد تا به رغم افزایش چشمگیر قیمت بلیت فروش «سگ‌بند» نیز از «گشت ارشاد ۳» کمتر باشد. فیلم سعید سهیلی در افتتاحیه و هفته اول به ترتیب ۳ و ۶ میلیارد تومان فروخت اما فیلم مهران احمدی با ۹۴۶ میلیون و دو و نیم میلیارد تومان به نصف فروش آن هم نرسید.

آنچه از مقایسه کمدی صدرنشین گیشه نوروزی با «گشت ارشاد ۳» گفته شد برای «شادروان» دیگر کمدی نوروز ۱۴۰۱ با شدت بیشتری مصداق دارد، چراکه «شادروان» تقریبا نصف «سگ‌بند» فروخته و جای مقایسه‌ای با محصولات مشابه ۱۴۰۰ باقی نمی‌گذارد.

«مرد بازنده» به «بی همه چیز» باخت

اگر مقایسه میان فیلم‌های پاییز و زمستان ۱۴۰۰ با فیلم‌های نوروزی ۱۴۰۱ را با نگاهی به فیلم‌های غیرکمدی ادامه دهیم به نتایج مشابهی می‌رسیم.

«موقعیت مهدی»، «مرد بازنده» و «روز صفر» که هر سه از آثار پرسروصدا و پرمخاطب ادوار اخیر جشنواره فیلم فجر بودند نسبت به آثاری چون «قهرمان»، «بی همه چیز» و «آتابای» مورد استقبال کمتری قرار گرفتند.

«موقعیت مهدی»، «مرد بازنده» و «روز صفر» در افتتاحیه به ترتیب ۱۳ هزار و ۶۰۰ قطعه، ۸ هزار و ۷۰۰ قطعه و ۷ هزار ۶۰۰ قطعه بلیت فروختند و به گیشه به ترتیب ۴۸۸، ۳۶۵ و ۳۰۱ میلیون تومانی دست یافتند. در مقابل «قهرمان»، «آتابای» و «بی همه چیز» با فروش به ترتیب ۶۵ هزار، ۲۴ هزار و ۱۷ هزار قطعه بلیت درآمد بهتری کسب کردند؛ به ترتیب یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، ۶۷۲ میلیون تومان و ۴۳۹ میلیون تومان. مابین فیلم‌های نوروز ۱۴۰۱ تنها «موقعیت مهدی» بود که تاکنون (۳۹ میلیون تومان) فروش بیشتری نسبت به «آتابای» تجربه کرد.

این ارقام در فروش هفته اول فیلم‌ها نیز به شکلی مشابه تکرار شده است. «موقعیت مهدی»، «مرد بازنده» و «روز صفر» در هفته اول به ترتیب ۳۰، ۲۱ و ۱۸ هزار قطعه بلیت فروختند و به درآمدی به ترتیب ۹۲۶، ۸۶۴ و ۶۹۱ میلیون تومانی دست یافتند. ارقام بلیت‌فروشی فیلم‌های «قهرمان»، «بی همه چیز» و «آتابای» به ترتیب ۱۲۵، ۳۹ و ۳۹ هزار قطعه بلیت و ۳ میلیارد تومان، یک میلیارد و ۱۴ میلیون تومان و ۸۴۴ میلیون تومان بود.

همه این‌ها در حالی است که فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۱ از زمان طلایی نوروز بهره‌مندند اما آثار سینمایی پاییز ۱۴۰۰ تحت رقابت شدید با فیلم‌های پرشمار دیگر به این آمار دست پیدا کردند.

به نظر می‌رسد افزایش بهای بلیت سینماها تاثیر خود را روی میزان مخاطبان فیلم‌ها در سال ۱۴۰۱ از همین روزهای نخست نمایش فیلم‌های نوروزی گذاشته و آثار سینمایی در سال ۱۴۰۱ نه فقط در شمار تماشاچیان بلکه حتی در رقم فروش نیز به پای فیلم‌هایی که در پاییز ۱۴۰۰ روی پرده سینما رفتند، نمی‌رسند.

در عین حال این امکان وجود دارد تا در روزهای آینده و هفته دوم نمایش فیلم‌های نوروزی ۱۴۰۱ این آثار گیشه بهتری پیدا کنند و به آمار گذشته نزدیک شوند. باید دید در نهایت میزان تماشاگران فیلم‌های سینمایی در سال ۱۴۰۱ می‌تواند به آمار تماشاگران فیلم‌ها در سال ۱۴۰۰ نزدیک شود یا فقط میزان فروش فیلم‌ها، با توجه به افزایش بهای بلیت، بالاتر خواهد رفت و فروش بیشتر سینماها با کاهش شمار مخاطبان همراه خواهد بود.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است