حیدو هدایتی «مرغ سحر» راخواند/ اجرای تصنیف‌ معروف ایرانی با لهجه بوشهری | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۸

حیدو هدایتی «مرغ سحر» راخواند/ اجرای تصنیف‌ معروف ایرانی با لهجه بوشهری

حیدو هدایتی خواننده بوشهری موسیقی فولکلور و تلفیقی تصنیف «مرغ سحر» را بازخوانی کرد.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، حیدو هدایتی خواننده و نوازنده موسیقی ایرانی و هنرمند بوشهری، تازه‌ترین قطعه خود را با بازخوانی تصنیف «مرغ سحر» منتشر کرد.

حیدو هدایتی تاکنون یک آلبوم یازده قطعه‌ای به نام «تیریشکو» به همراه قطعه‌های مختلفی را منتشر کرده است که معروف‌ترین قطعه او «منگه» است که مورد استقبال مخاطبان زیادی قرار گرفت.

قطعه «مرغ سحر» با صدای حیدو هدایتی و همخوانی ساغر رجبی، آهنگسازی مهیار علیزاده، میکس و مستر کاوه عابدین و براساس شعر ملک الشعرا بهار منتشر شده است.

«مرغ سحر» یک تصنیف در دستگاه ماهور است که برای اولین بار در سال ۱۳۰۶ توسط مرتضی نی‌داوود ساخته شد و بعد از توسط خواننده‌های بسیار زیادی اجرا شد.

تصنیف «مرغ سحر» جایگاه ویژه‌ای در موسیقی ایران دارد و خوانندگان بسیاری آن را بازخوانی کرده‌اند. برخی از این هنرمندان در بازخوانی‌ها به سبک اصلی اثر وفادار بوده‌اند و برخی دیگر هم این قطعه را به شکلی نو تنظیم کرده‌اند.

معروف‌ترین اجرای «مرغ سحر»، اجرای استاد محمدرضا شجریان است که به واسطه اجراهای متعددی که او از این تصنیف داشته، نام وی با این تصنیف گره خورده‌است.

یکی از اولین اجراهای این تصنیف پس از انقلاب اسلامی، در سریال «هزار دستان» ساخته علی حاتمی است که اسماعیل محمدی این تصنیف را اجرا می‌کند.

خواننده‌های متعددی مانند عارف قزوینی، نادر گلچین، فرهاد مهراد، سالار عقیلی، محمدرضا و همایون شجریان این قطعه را اجرا کرده‌اند و کیوان ساکت نیز آلبومی به نام «دیدار شرق و غرب» دارد که نام فرعی آن «مرغ سحر» است.

متن شعر «مرغ سحر» سروده ملک الشعرا بهار بدین شرح است:

مرغ سحر ناله سر کن
داغ مرا تازه تر کن
ز آه شرر بار این قفس را
بر شکن و زیر و زبر کن

بلبل پر بسته ز کنج قفس درآ
نغمه آزادی نوع بشر سرا
وز نفسی عرصه این خاک توده را
پر شرر کن، پر شرر کن

ظلم ظالم, جور صیاد
آشیانم داده بر باد
ای خدا، ای فلک، ای طبیعت
شام تاریک ما را سحر کن

در ادامه می‌توانید قطعه «مرغ سحر» را با اجازه صاحب اثر بشنوید.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است