آثار موزه کارتون تبریز یک‌شبه غیب شدند/ شهرداری چه بلایی سر آثار آورده است؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۹
صبا گزارش می‌دهد؛

آثار موزه کارتون تبریز یک‌شبه غیب شدند/ شهرداری چه بلایی سر آثار آورده است؟

آثار هنری و اسناد موزه کارتون تبریز و انجمن کارتونیست‌های آذربایجان شرقی بدون اطلاع مدیر موزه توسط شهرداری جمع‌آوری شده است.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، چند روز پیش از شروع سال جدید کارکنان موزه کارتون و کاریکاتور تبریز با تالاری خالی از آثار هنری مواجه شدند که در نگاه اول خبر از دزدی آثار می داد ولی بعدا مشخص شد که این آثار یک‌ شبه توسط شهرداری استان تخلیه شده بود.

برای پیگیری این موضوع با سمیرا یوسفی مدیر موزه کارتون تبریز و رییس انجمن کارتونیست‌های آذربایجان شرقی گفتگو کردیم و او درباره مناقشات وزارت ارشاد و شهرداری بر سر ساختمان این موزه توضیح داد: در پی اختلاف اداره فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان شرقی با ارگان شهرداری در سال ۹۷، صورت‌جلسه‌ای در استانداری با حضور مدیران وقت و استاندار، همینطور نماینده قانونی شهردار امضا شد مبنی بر اینکه شهرداری موظف است تا معرفی کردن یک مکان مناسب برای موزه، اقدامی برای بازپس‌گیری ساختمان انجام ندهد اما طی این مدت، شهرداری تبریز در یک اقدام عجیب، حکم تخلیه موزه را گرفته و دو بار اقدام به تخلیه موزه کرده است.

او ادامه داد: دفعه اول، این حکم به اداره ارشاد ابلاغ شد و با حضور مشاور حقوقی اداره ارشاد، همینطور معاونت دادستانی و با تذکر ما در مورد صورتجلسه امضا شده در استانداری و… اجرای حکم متوقف و آثار و اشیا و اسنادی که از داخل موزه به محوطه حیاط خانه هنر منتقل شده بودند، به داخل موزه بازگشتند اما قسمت شرقی ساختمان خانه هنر شامل تالار، کافه، موزه استاد بهتونی، کتابخانه، دفتر ریاست و… توسط شهرداری پلمب شد.

رییس موزه درباره جمع‌آوری آثار موزه توسط شهرداری در روزهای اخیر گفت: ما روزهای پایانی اسفندماه به کارکنان موزه مرخصی داده بودیم تا در ایام نوروز سر کار باشند اما روز چهارشنبه‌سوری که به موزه آمدیم هنگام ورود به محوطه حیاط خانه هنر، متوجه عوض شدن قفل ورودی حیاط، همچنین تکه تکه شدن بنر خوش‌آمدگویی انجمن کارتون که روی دیوار بیرونی موزه نصب شده بود و باز بودن پنجره‌ها و خالی بودن موزه شدیم که با مشاهده آن صحنه‌ها بلافاصله با کلانتری محل تماس گرفته و اعلام سرقت کردیم و موضوع را به اداره ارشاد نیز خبر دادیم.

او اضافه کرد: با حضور ماموران کلانتری و مشاور حقوقی ارشاد و پرس‌وجو از اصناف روبه‌روی ساختمان خانه هنر، متوجه شدیم که شهرداری بدون ابلاغ، حکم تخلیه و بدون اطلاع من به عنوان رییس انجمن و اداره ارشاد به عنوان یکی از طرفین دعوی، به‌وسیله چند ماشین حمل زباله و چند پاکبان، اقدام به تخلیه تمام اموال انجمن و اداره ارشاد و تعویض قفل ها کرده است و هنوز اطلاع درستی از شرایط نگهداری یا سرنوشت اموال و آثار گرانقیمت انجمن در دسترس نیست و ما از این نظر بسیار نگرانیم.

رییس انجمن کارتونیست‌های آذربایجان شرقی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر جایی به نام موزه کاریکاتور تبریز وجود ندارد. ما ظهر امروز ۶ فروردین ماه وقت دادسرا داریم تا از وضعیت این آثار باخبر شویم.

طبق مصاحبه‌ مدیر دفتر حقوقی شهرداری تبریز با شبکه استانی، این اموال و اسناد و آثار همگی بسته‌بندی شده‌اند و صدمه‌ای به آن‌ها وارد نشده‌ است اما طبق چیزی که در عکس‌ها مشاهده می‌شود و بنر تکه پاره شده‌ای که مقابل موزه نصب بوده است و همچنین پیدا شدن تکه های یکی از تابلوهای موزه جلوی درب ورودی، خلاف این مطلب را نشان می‌دهند.

همچنین سیدقاسم ناظمی مدیرکل ارشاد استان آذربایجان شرقی از بی اطلاعی خود و مخفیانه انجام شدن این عمل خبر داده است.

موزه کاریکاتور تبریز در سال ۱۳۸۵ به همت رحیم بقال اصغری و همکاری اعضای انجمن کارتونیست‌های آذربایجان شرقی شروع به کار کرد. طی بیست سال فعالیت این انجمن و برگزاری بالغ بر بیست فستیوال بین‌المللی و تعدادی جشنواره کشوری و استانی، این انجمن موفق به آرشیو بیش از ۲۵ هزار اثر اورجینال باارزش شد که بسیاری از آثار بزرگترین هنرمندان دنیا، به‌صورت تابلو در سه گالری موزه به نمایش درآمده بودند. مضاف بر اینکه این موزه مجهز به کتابخانه تخصصی با کتاب‌های کمیاب و نایاب و آرشیو کاملی از نشریات کارتون ایران و جهان بود. همینطور اسناد، کارت پستال‌ها و نشریاتی مربوط به صدها سال پیش همه جمع‌آوری شده بودند.

قابل توجه است که تمام اسناد رسمی و ثبتی بیست سال فعالیت این انجمن به همراه آرشیو پوستر تمامی جشنواره‌ها نیز در کنار آثار هنری از موزه خارج شده‌ است.

طی سال‌های گذشته همواره شاهد این موضوع بوده‌ایم که ساختمان موزه‌ها و اماکن فرهنگی مورد مناقشه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری بوده است و این دعوا بر سر مالکیت زمین گاهی منجر به تعطیلی یک مکان فرهنگی-هنری شده و حتی براساس همین موضوع برخی ساختمان‌ها نیمه کاره رها شده‌اند.

خبرگزاری صبا پیگیر نتیجه دادسرا و وضعیت آثار موزه کارتون تبریز و انجمن کارتونیست‌های آذربایجان شرقی خواهد بود.

موزه کارتون تبریز نخستین موزه کارتون در قاره آسیا و پنجمین موزه در سطح جهان و همچنین اولین و تنها موزه کارتون و کاریکاتور ایران است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

 

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000